Nastroje konsumentów wciąż się pogarszają
2021-12-22 11:53
Nastroje konsumentów wciąż się pogarszają © DDRockstar - Fotolia.com
Z najnowszego komunikatu Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w grudniu 2021 roku nastąpiło dalsze pogorszenie nastrojów konsumentów. Pogorszenie dotyczy zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich.
Przeczytaj także: Nastroje konsumentów w listopadzie 2021 jeszcze gorsze
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł - 27,3 i był o 4,0 p. proc. niższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w grudniu 2021 r.
Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości niższe niż przed miesiącem. Największe spadki odnotowano dla ocen obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 6,5 p. proc. i 6,0 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 2,8 p. proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, 2,6 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 2,6 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju.
W odniesieniu do grudnia 2020 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 2,4 p. proc.
W 2021 r. BWUK był o 3,2 p. proc. niższy w porównaniu do 2020 r, i osiągnął wartość -19,6.
fot. DDRockstar - Fotolia.com
Nastroje konsumentów wciąż się pogarszają
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w grudniu 2021 r.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 1,6 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -19,7.
Na spadek wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki o 2,6 p. proc. w obu przypadkach). Spadek o 2,1 p. proc. wystąpił także dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy. Wyższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia (wzrost o 0,8 p. proc.).
W grudniu br. WWUK osiągnął wartość o 4,5 p. proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2020 r.
W 2021 r. wartość WWUK była o 4,5 p. proc. wyższa niż w 2020 r. i ukształtowała się na poziomie -15,0.
Dla 82,2% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna miała wpływ na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej
Przeczytaj także:
Jakie nastroje konsumentów w listopadzie 2024?
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)