Nastroje konsumentów w styczniu 2022 dalej w dół
2022-01-20 11:43
Pogorszyły się nastroje konsumentów © fot. mat. prasowe
Z najnowszego komunikatu Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że początek 2022 roku przynosi dalsze pogorszenie nastrojów konsumentów. Pogorszenie dotyczy zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich.
Przeczytaj także: Nastroje konsumentów wciąż się pogarszają
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł - 29,2 i był o 1,9 p. proc. niższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w styczniu 2022 r.
Spośród składowych wskaźnika najbardziej pogorszyły się oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 4,9 p. proc. i 4,5 p. proc.). Spadki wystąpiły także dla ocen obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 0,7 p. proc. i 0,5 p. proc.). Wyższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (wzrost o 1,3 p. proc.).
W odniesieniu do stycznia 2021 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 4,1 p. proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w styczniu 2022 r.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 3,8 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -23,5.
Na spadek wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składniki. Największy spadek odnotowano dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (o 4,9 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 4,5 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju, 3,7 p. proc. dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia oraz 2,1 p. proc. dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy.
W styczniu br. WWUK osiągnął wartość o 0,8 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2021 r.
Dla 78,8% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna miała wpływ na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej.
Przeczytaj także:
Nastroje konsumentów poprawiły się w I 2025
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)