Konto bankowe - kryteria wyboru banku
2006-09-21 01:23
Przeczytaj także: Rośnie ilość kont bankowych
Kuszeni super-promocjami, prześcigających się w konstruowaniu coraz to bardziej atrakcyjnych ofert, instytucji bankowych, Polacy skrupulatnie porównują proponowane im warunki i stają się bardziej skłonni do zmiany dotychczas obsługującego ich banku.Idealny bank, w którym polski konsument chciałby posiadać swoje konto osobiste powinien cechować się dogodną lokalizacją placówek (74% osób uznało tę cechę jako ważną lub bardzo ważną), mieć oddział blisko miejsca zamieszkania (79%), dużą sieć bankomatów (77%), oferować ciekawe promocje (70%) i co bardzo ważne - umożliwiać korzystanie ze swoich usług za pomocą telefonu (99%) i internetu (68%). Najmniejsze znaczenie odrywa natomiast nowoczesność oferowanych produktów (66% respondentów stwierdziło, że w małym lub bardzo małym stopniu warunek te wpływa na ich wybór) oraz przyzwyczajenie (odpowiednio 60% wskazań jako kwestia mało ważna), co jasno wskazuje, że na długoletnią współpracę i lojalność klientów banki muszą sobie zapracować.
Kryteria wyboru banku, w którym prowadzone jest konto osobiste, a więc najbliższego klientowi, wykazują duże zróżnicowanie i zmieniają się wraz z wiekiem oraz dochodami konsumentów.
Osoby młode, które nie ukończyły jeszcze 30 roku życia, w kwestiach wyboru banku zdecydowanie rzadziej kierują się wizerunkiem banku. Niewiele osób z tej grupy wskazywało także na konieczność posiadania przez bank dużej liczby bankomatów czy bliskości placówki w stosunku do miejsca zamieszkania. Dużo ważniejsza jest dla nich nowoczesna oferta oraz interesujące warunki promocji. Z kolei 40- i 50-latkowie zanim otworzą rachunek bacznie przyglądają się reputacji banku. Chcą mieć także łatwy dostęp do obsługującego ich oddziału - zarówno lokalizacyjnie, jak i za pomocą zdalnych kanałów kontaktu.
Podobnie zresztą jak emeryci i renciści, którzy za najważniejsze kwestie przy wyborze banku uznali dogodną lokalizację placówki (80% wskazań jako ważne lub bardzo ważne) oraz ciekawe oferty promocyjne (77%). Prywatni przedsiębiorcy wręcz odwrotnie - duża sieć oddziałów i dobra lokalizacja nie są dla nich wystarczającym argumentem do założenia konta, rzadziej także dają się złapać na specjalne warunki promocyjne - dla 46% z nich nie mają one większego znaczenia.
Osoby posiadające karty kredytowe jako kwestie najważniejsze przy wyborze banku najczęściej wymieniali możliwość korzystania z usług banku poprzez internet (75% z nich uznało ten czynnik jako ważny lub bardzo ważny) oraz nowoczesne produkty (element ważny dla co trzeciego posiadacza karty).
Zainteresowanie nowoczesnymi kanałami dostępu do swojego konta oraz nowinkami w ofercie banku wykazują szczególnie osoby o wyższych dochodach - możliwość korzystania z usług banku przy pomocy internetu jest czynnikiem ważnym dla prawie 80% zarabiających powyżej 4000 zł netto. Konsumenci o dochodach nie przekraczających średniej krajowej częściej kierują się przyzwyczajeniem, a zdalna obsługa ich rachunków ma zdecydowanie mniejsze znaczenie.
oprac. : Joanna Kujawa / eGospodarka.pl