Sprzedaż biżuterii z diamentami wzrosła o 30%
2022-02-09 12:06
Popyt na diamentową biżuterię najwyższy od dekady © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Wraca popyt na dobra luksusowe
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Jak w pandemii radziły sobie butiki jubilerskie?
- Który kraj jest obecnie największym rynkiem spredaży wyrobów jubilerskich z diamentami?
- Co jest przejawem zmian w definiowaniu luksusu?
W dotkniętym pandemią 2020 r. sprzedaż spadła o 14 proc. Przyczyniły się do tego restrykcje skutkujące zamknięciem stacjonarnych butików jubilerskich, odwoływaniem uroczystości weselnych oraz ograniczeniami w podróżach, podczas których wielu klientów kupuje biżuterię. Nie bez znaczenia były też obawy konsumentów o skalę kryzysu. Jednak już pod koniec 2020 r. widać było sygnały odbicia.
Spodziewamy się, że popyt będzie nadal rósł w pierwszym półroczu 2022 r. W dłuższym okresie dużo będzie zależeć od kondycji gospodarek i kroków podejmowanych przez rządy w walce z pandemią – powiedziała Katarzyna Wal, Starszy Menedżer w Bain & Company.
W Stanach Zjednoczonych, które są największym rynkiem biżuterii z diamentami, odbicie sprzedaży było najsilniejsze i sięgnęło 38 proc. W Chinach, będących drugim największym rynkiem, wzrost sięgnął 19 proc. Oba rynki przekroczyły już poziomy sprzedaży notowane przed pandemią o odpowiednio 23 proc. i 6 proc.
fot. mat. prasowe
Popyt na diamentową biżuterię najwyższy od dekady
Rynek diamentowej biżuterii nie tylko mocno rośnie, ale również podlega głębokim przeobrażeniom. Analitycy Bain & Company zwracają uwagę na dwa trendy, które zmieniają kształt rynku. To rosnący udział sprzedaży internetowej i zyskująca na popularności odpowiedzialna i zrównoważona produkcja biżuterii.
Pandemia zdecydowanie przyśpieszyła rozwój sprzedaży w kanale online. W Stanach Zjednoczonych udział sprzedaży internetowej wzrósł w 2021 r. do 25 proc. z 14 proc w 2019 r., a w Chinach do 17 proc. z 12 proc. W Chinach rośnie także udział social sellingu, czyli sprzedaży luksusowej biżuterii za pośrednictwem serwisów społecznościowych takich jak TikTok czy Weibo podczas relacji na żywo.
Pandemia bardzo mocno przyśpieszyła rozwój sklepów internetowych. W USA już 90 proc. jubilerów ma internetową platformę sprzedaży. To samo zjawisko obserwujemy na innych rynkach – powiedziała Katarzyna Wal.
Podobnie jak marki odzieżowe, również producenci biżuterii starają się wprowadzać na rynek produkty wytworzone w sposób odpowiedzialny i zrównoważony. Oprócz certyfikatów, które umożliwiają klientom możliwość prześledzenia drogi, jaką przebyły drogocenne kruszce i kamienie zanim trafiły na sklepową półkę, marki jubilerskie eksperymentują z biżuterią wytworzoną z materiałów z recyclingu oraz biżuterią z drugiej ręki.
Najwięksi i najbardziej znani producenci biżuterii odpowiadają na oczekiwania klientów, którzy coraz większą uwagę przywiązują do tego, skąd pochodzą diamenty, w jakich warunkach zostały wytworzone i jaki jest wpływ ich produkcji na środowisko naturalne. Dlatego Tiffany & Co. wprowadziło na rynek linię biżuterii ze złota z recyclingu, a Signet Jewelers, największy na świecie producent diamentowej biżuterii, używa do produkcji zarówno złoto i diamenty z odzysku. Najwięksi producenci jak ALROSA wprowadzają też technologiczne rozwiązania umożliwiające klientom sprawdzanie pochodzenia diamentów, współpracując przy tym z zewnętrznymi dostawcami jak izraelski Sarine – powiedziała Katarzyna Wal.
Sklepy jubilerskie nie pozostają w tyle i oferują wysokiej jakości biżuterię z drugiej ręki. Rośnie też popyt na biżuterię z diamentami syntetycznymi, których ceny w porównaniu z naturalnymi kamieniami spadają.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)