Kto kupuje wycieczki w sieci?
2003-04-29 00:12
Travelplanet.pl wspólnie z Wirtualną Polską przeprowadziły badanie klientów dokonujących zakupu wyjazdów urlopowo-wakacyjnych za pośrednictwem internetu. Analizą objęto 1972 osoby, które za pośrednictwem powyższych serwisów zarezerwowały wycieczkę w okresie 01.06.2001-31.21.2002.
Badana grupa
Raport został stworzony na podstawie profilu klientów dokonujących zakupu wyjazdów urlopowo-wakacyjnych za pośrednictwem internetu. Cała analiza zachowań internautów dokonujących zakupu wycieczki bazuje na zgromadzonych informacjach dotyczących użytkowników, którzy zakupili wycieczkę za pośrednictwem serwisu Travelplanet.pl S.A. oraz Wirtualnej Polski. Analizą objęto 1972 osoby, które za pośrednictwem powyższych serwisów zarezerwowały wycieczkę w okresie 01.06.2001-31.21.2002.
Wyniki badania
Prezentowane dane zostały uśrednione i nie uwzględniają sezonowości, która w branży turystycznej jest niezwykle istotnym czynnikiem. Pozwala to jednak na określenie jednolitego profilu klienta internetowych biur i serwisów turystycznych. Poza tym istotnym elementem jest szybki wzrost popytu na usługi tego typu firm i instytucji, co w znaczący sposób niweluje sezonowość. Obroty tych firm, nawet po zakończeniu sezonu urlopowo-wakacyjnego stale rosną za sprawa zwiększającego się zainteresowania ze strony klientów i powiększającego się rynku.
Miejsce zamieszkania
Najwięcej wycieczek zakupiły osoby pochodzące z Warszawy, było to blisko 1/3 wszystkich zakupionych wycieczek za pośrednictwem Travelplanet.pl oraz Wirtualnej Polski. Na drugim miejscu uplasował się Wrocław, co po części związane jest z miejscem prowadzenia działalności przez Travelplanet.pl. Sporą silę nabywczą reprezentuje Kraków, więcej niż razem wzięte Poznań i Łódź.
Jest to w dużej części pochodną rozwoju ekonomiczno-gospodarczego poszczególnych ośrodków miejskich, jak również wielkości popytu w określonych miastach.
Istotnym jednak jest fakt, że ponad 40% dokonujących zakupu za pośrednictwem internetu pochodzi spoza największych ośrodków miejskich. Obrazuje to jedną z podstawowych zalet internetowych biur podróży – dostępność.
Płeć
59,78% badanych stanowili mężczyźni, 40,22% kobiety. Travelplanet.pl dodatkowo przeprowadził analizę kobiet kupujących wyjazdy zagraniczne za pośrednictwem internetu. Kobiety pomimo tego, iż rzadziej dokonują rezerwacji mają większy wpływ na sam zakup oraz wybór konkretnego kierunku wyjazdu. Przeprowadzone badania wykazują stale zwiększający się odsetek kobiet kupujących oraz zainteresowanych zakupami w sieci.
oprac. : D. Sadulski, J. Mazur / Travelplanet.pl