Cyberprzestęptwa: bezpieczeństwo zakupów online zagrożone
2022-03-24 12:03
Bezpieczeństwo zakupów online zagrożone © Vladimir Gerasimov - Fotolia.com
Przeczytaj także: Bezpieczne zakupy w Black Friday i Cyber Monday. Na co uważać?
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Jak często Polacy padają ofiarą oszustwa internetowego?
- Kogo w największym stopniu dotykają cyberataki?
- Z jakimi cyberprzestępstwami zmagamy się najczęściej?
Liczba cyberprzestępstw rośnie z roku na rok. Tylko w 2021 na listę ostrzeżeń CERT Polska zostało dodanych 33 tys. domen, a dzięki współpracy z korzystającymi z niej operatorami telekomunikacyjnymi udało się powstrzymać ok. 4 milionów prób wejścia na strony wyłudzające dane. Rosnącą liczbę oszustw w internecie widać również po odpowiedziach ankietowanych Santander Consumer Banku.
fot. Vladimir Gerasimov - Fotolia.com
Bezpieczeństwo zakupów online zagrożone
Już co trzeci Polak wspomina, że on sam lub bliska mu osoba padła ofiarą ataku cyberprzestępców (31 proc.). Dotyczy to ponad 40 proc. osób w grupie wiekowej 30-39 oraz 40-49 (kolejno 42 i 41 proc.), absolwentów uczelni wyższych (39 proc. w porównaniu do 21 proc. ankietowanych z wykształceniem podstawowym lub zawodowym) oraz najlepiej zarabiających. W gronie respondentów z pensją w granicach 5 000 – 6999 zł i 7 000 zł lub więcej na rękę bezpośrednio lub przez bliską osobę z cyberatakiem zetknęło się kolejno 44 i 43 proc. badanych.
Obecnie kwestia cyberbezpieczeństwa powinna być dla nas tym bardziej istotna w związku z sytuacją na Ukrainie, ponieważ liczba cyberataków może być jeszcze większa - mówi Patryk Perliński, Departament Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi z Santander Consumer Banku. – Tymczasem z badania banku wynika, że nad naszym bezpieczeństwem w sieci przydałoby się popracować. 63 proc. ankietowanych używa programu antywirusowego, a 54 proc. posługuje się silnym hasłem ze znakami specjalnymi. Do tego 48 proc. nie korzysta z nieznanych sieci WiFi, przez które nasze dane mogą wpaść w ręce oszustów np. gdy połączeni z nimi logujemy się do poczty czy do sklepu internetowego. Może się to stać źródłem poważnych problemów, w tym przejęcia cyfrowej tożsamości. Mając na uwadze powagę tego zagrożenia, zdecydowanie więcej Polaków powinno zainteresować się różnymi sposobami zachowania bezpieczeństwa w internecie.
W przypadku ochrony danych w sieci najłatwiej przychodzi nam nieotwieranie e-maili z podejrzanymi linkami (tak broni się 78 proc. respondentów badania). Dobrą wiadomością jest to, że coraz więcej z nas zaczyna też uważać na to co udostępnia w sieci (58 proc.). Widać jednak, że bardziej aktywizujące działania sprawiają Polakom problem. Tylko co czwarty z nas zmienia hasło do konta, a co jedenasty korzysta z sieci VPN zapewniającej połączenie przez bezpieczny, szyfrowany tunel, a co za tym idzie ochronę naszej prywatności.
Najczęściej cyberprzestępstwa dotyczyły nieotrzymania towaru po zapłacie
Według danych zebranych przez Santander Consumer Bank, najwięcej Polaków bezpośrednio lub przez bliską osobę zetknęło się z przestępstwem polegającym na nieotrzymaniu towaru po zapłacie (26 proc.). Co piąty spotkał się z fałszywym mailem lub kradzieżą danych z karty debetowej lub kredytowej (kolejno 21 i 20 proc.). Ponadto co szósty zetknął się z przejęciem konta na profilu społecznościowym (15 proc.). Trochę mniejszego odsetka dotyczyło opanowanie przez osobę trzecią ich poczty elektronicznej (9 proc.). Rzadziej ankietowani stykali się z kradzieżą wrażliwych danych osobowych np. numeru PESEL (7 proc.).
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1001.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)