Wskaźnik Optymizmu VIII 2006
2006-09-27 00:18
© fot. mat. prasowe
We wrześniu konsumenci byli w nieco gorszych nastrojach niż w sierpniu. Wskaźnik Optymizmu Konsumentów spadł o symboliczny 1 pkt. do 97,33 pkt. Jednak najważniejsza składowa wskaźnika, Skłonność do Zakupów, nie zmieniła się w porównaniu z poprzednim miesiącem i wynosi 103,63 pkt.
Przeczytaj także: Wskaźnik Optymizmu VI 2006
Wśród Polaków przeważają optymistyczne postawy dotyczące zakupów dóbr trwałych. Ponadto dosyć optymistycznie oceniane są zmiany własnej sytuacji materialnej. Ten przypływ optymizmu wywołała poprawa na rynku pracy. Systematycznie maleje stopa bezrobocia , wzrasta zatrudnienie, firmy są coraz bardziej skłonne do podnoszenia wynagrodzeń. Sami konsumenci natomiast oceniają, że sytuacja na rynku pracy nadal będzie się poprawiać - maleją obawy przed bezrobociem. Wszystko to zapowiada wzrost popytu na dobra konsumpcyjne i usługi.Druga składowa WOK opisująca klimat gospodarczy obniżyła się we wrześniu o 2 pkt w porównaniu z poprzednim miesiącem do 87,89 pkt. Oddaje to nieznaczne pogorszenie nastrojów. Na pogorszenie nastrojów mogły wpłynąć wydarzenia związane z pracami nad przyszłorocznym budżetem państwa: naciski na zwiększenie deficytu i groźby jego nieuchwalenia.
fot. mat. prasowe
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów WOK może przyjmować wartości od 0 do 200 punktów. Podstawą jego obliczania są odpowiedzi na pięć pytań zadawanych w sondażu Ipsos na zlecenie „Rzeczpospolitej”. Ostatnie badanie przeprowadzono między 9 a 13 września 2006 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1020 Polaków w wieku 15 i więcej lat. Statystyczny błąd oszacowań dla tej liczebności pozostaje nie większy niż (+/-) 3,1% na poziomie ufności 0,95.
Przeczytaj także:
Wskaźnik optymizmu XII 2013
oprac. : Joanna Kujawa / eGospodarka.pl