Nie ma firmy bez nowych technologii? Oto 3 kluczowe trendy dla biznesu
2022-04-01 09:00
AI © NicoElNino - Fotolia.com
Inwestycje w innowacje i nowe technologie to ważna część działalności przedsiębiorstw. W błędzie jest jednak ten, komu wydaje się, że dotyczy to przede wszystkim firm technologicznym. Z opracowanego przez Capgemini raportu TechnoVision 2022 wynika, że obecnie, w dobie transformacji cyfrowej, właściwie każdy biznes jest biznesem technologicznym. Autorzy opracowania wskazują również nowe technologie, które mogą przynieść organizacjom najwięcej korzyści. Oto trendy technologiczne 2022.
Przeczytaj także: Nowe technologie: polskie firmy wskazują wyzwania i bariery
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Jakie trendy technologiczne zaznaczają się szczególnie w środowisku biznesowym?
- Jakie znaczenie dla biznesu ma mesh, czyli tzw. sieć kratowa?
- Czego potrzebują menedżerowie do szybkiego adaptowania nowych technologii?
Każda firma jest dziś firmą technologiczną
Wzrastająca rola nowych technologii we współczesnych organizacjach wpływa na to, że kadra kierownicza musi zrozumieć, w jaki sposób pojawiające się innowacje wpłyną na biznes zarówno w perspektywie krótko- jak i długoterminowej.
Wsparcie w tym zakresie ma przynieść najnowszy raport TechnoVision 2022 – sprawdzone źródło porad dotyczących wprowadzania zmian, przygotowane przez czołowych ekspertów z branży. Wnikliwy przewodnik po nowych technologiach ma na celu pomoc w formułowaniu strategii przedsiębiorstw i planów transformacji.
Niezależnie od wyzwań oraz możliwości biznesowych i społecznych, coraz więcej działań ma jedną cechę wspólną: opierają się na technologii. To zjawisko najbardziej widoczne jest w inteligentnym przemyśle – samochody sterowane oprogramowaniem, autonomiczne fabryki i inteligentne produkty postrzegamy jako świadectwo transformacyjnej mocy technologii. Innowacje jednak szybko rozprzestrzeniają się również w innych sektorach i domenach – powstają koncepcje takie jak „Społeczeństwo 5.0” w sektorze publicznym, czerpiąc inspirację z „Przemysłu 4.0”. Technologia i operacje biznesowe są tak splecione, że coraz bardziej rozmyta staje się granica pomiędzy tym, gdzie jedno się kończy, a drugie zaczyna. I widać to, patrząc na trendy technologiczne w 2022 roku. Niezależnie od tego, czy mowa o infrastrukturze, aplikacjach, danych, automatyzacji procesów czy doświadczeniu użytkownika, wyraźnie odznaczają się trzy duże koncepcje biznesowe w zakresie technologii – mówi Łukasz Ulaniuk, Head of Digital Workplace Transformation portfolio w Capgemini Polska.
2022: trendy technologiczne
Edge:
„Przetwarzanie brzegowe” wyłoniło się z Inteligentnego Przemysłu i sfery internetu rzeczy (IoT). Technologia informacyjna (IT) i technologia operacyjna (OT) łączą się, urządzenia są coraz bardziej naszpikowane czujnikami, pamięcią masową, sieciami, inteligentnymi rozwiązaniami i automatyzacją.
Zaobserwować można dodatkowo, że innowacje pojawiają się coraz dalej od centralnego działu IT. Coraz częściej wdrażanie nowych rozwiązań ma miejsce „na krawędzi” organizacji — nie w centralnych jednostkach IT lub biznesowych — przynosząc coraz więcej zastosowań technologii do miejsc, w których wywołują one prawdziwą rewolucję.
Sieci mesh:
Mesh, czyli tzw. sieć kratowa – to system połączonych stacji WiFi, które nieustannie ze sobą współpracują. Ma on strukturę łańcucha, którego ogniwa łącząc się ze sobą, są w stanie funkcjonować efektywniej niż pojedyncze sieci. Jednocześnie te teoretycznie autonomiczne połączenia, tworzą jedność.
Dziś rozwiązanie to zyskuje popularność i podbija świat jako nowy, zupełnie odmienny sposób redystrybucji danych do domen biznesowych. „Siatka” pojawia się także w wieloaspektowym świecie doświadczeń użytkowników Metaverse, ilustrując różnorodność sposobów, w jakich możemy współpracować z użytkownikami w przestrzeniach online.
Cechy „siatkowe” pojawiają się również w technologiach rozproszonych, takich jak blockchain. Mesh podkreśla moc decentralizacji i sfederowanej własności, w obliczu do funkcjonującego dotychczas monolitycznego zarządzania i kontroli.
Sztuczna inteligencja:
Sztuczna inteligencja i inteligentna automatyzacja ukazują swoją moc w całym spektrum technologii. Od inteligentnych produktów i usług, aplikacji i algorytmów, po samodzielne procesy biznesowe – potencjał wydaje się nieograniczony. Sztuczną inteligencję można nawet zastosować także do celów twórczych, wzmacniając ludzi w obszarze, który wcześniej uważano za wyłącznie ludzki.
Rosnący niedobór talentów we wszystkich głównych obszarach biznesowych z pewnością pokazuje, że sztuczna inteligencja i inteligentna automatyzacja są potężnymi czynnikami wspomagającymi. Ostatecznie technologia umożliwia nam tworzenie lepszych rozwiązań cyfrowych przy mniejszej liczbie zaangażowanych osób. A gdy są one dostarczane bezpośrednio do biznesu – na przykład za pomocą narzędzi samoobsługowych – służą demokratyzacji technologii (coraz większej jej dostępności dla coraz większej liczby osób), do których powinien dążyć każdy biznes technologiczny.
fot. NicoElNino - Fotolia.com
AI
TechnoVision 2022: Być jak woda
Mnogość technologii – od sztucznej inteligencji po przetwarzanie brzegowe i internet rzeczy – stale wpływa na biznes. Umiejętność radzenia sobie z tym „zalewem” i wykorzystywania nowych technologii dla przewagi biznesowej jest złożonym zadaniem. Menedżerowie potrzebują płynności i zdolności adaptacyjnych, aby reagować na szybko zmieniające się środowisko, w którym działa ich firma. Eksperci Capgemini wierzą, że „bycie jak woda” – czyli zwinne podejście – pozwoli firmom rozwinąć właściwe nastawienie i zaplanować przyszłość biznesową, niezależnie od tego, co może ze sobą przynieść.
Menedżerowie, którzy odnoszą największe sukcesy, będą wykorzystywać technologię do generowania wartości na dwa sposoby: opracują przeprojektowane i oparte na technologii modele biznesowe, które pomogą ich firmom osiągnąć sukces; będą wykorzystywać trendy technologiczne do wprowadzania innowacji, adaptacji i osiągania celów korporacyjnych i społecznych w sposób zrównoważony. Nasz najnowszy raport TechnoVision 2022 podkreśla, w jaki sposób kluczowe tematy technologiczne wypłyną na powierzchnię i pozwolą pionierom, liderom biznesowym na wyznaczenie nowych szlaków dla swoich pracowników i klientów – dodaje Łukasz Ulaniuk.
Dla liderów nowych technologii i praktyków
Istotą projektowania biznesu technologicznego jest znalezienie i zachowanie równoległej równowagi: równowagi między celami interesariuszy, między interesami krótko- i długoterminowymi, scentralizowanymi i zdecentralizowanymi, przyjaznymi i autorytatywnymi, celowymi i spontanicznymi.
Oprócz określenia trendów technologicznych, TechnoVision przedstawia spojrzenie na to, jak kształtować tę równowagę w organizacji – poprzez celowe projektowanie. Zasady zawarte w raporcie mają na celu dostarczenie wiedzy dla kadry kierowniczej, perspektyw dla architektów oraz systematycznej listy kontrolnej dla wszystkich osób zaangażowanych w budowę firmowego portfolio, programu, projektów i inicjatyw technologicznych dla cyfrowych przedsiębiorstw.
Przeczytaj także:
Polska gospodarka cyfrowa: ile jest warta?
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
nowe technologie, cyfryzacja, sztuczna inteligencja, chmura obliczeniowa, innowacje, przetwarzanie brzegowe, edge computing, mesh
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)