Najcenniejsze marki świata 2022. Apple na szczycie
2022-06-15 10:37
Apple najcenniejszą marką świata © pixabay.com
Przeczytaj także: Apple najcenniejszą marką świata 2024
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Jaka jest najcenniejsza marka świata?
- Wartość jakich marek wzrosła najbardziej?
- Co jest kluczem do maksymalizacji zysków w biznesie?
Z rankingu BrandZ wynika, że wartość marki Apple wynosi obecnie 947,1 mld USD. Marka ta wyróżnia się unikatowością i nieustannym różnicowaniem swojego portfolio urządzeń, oprogramowania i usług. Drugie miejsce w rankingu zajęła marka Google, której wartość urosła aż o 79% do poziomu 819,6 mld USD.
W trakcie ubiegłego roku łączna wartość stu najcenniejszych marek świata (Top 100) wzrosła o 23%, osiągając poziom 8,7 trylionów USD, co wskazuje na istotną rolę siły marek w nawigowaniu przez wzburzone fale niespokojnej gospodarki światowej.
W roku 2022 swój ranking poprawiło 37 marek, a ponad trzy czwarte wartości całego rankingu wygenerowały firmy amerykańskie. „Media i rozrywka”, „Rozwiązania dla biznesu i technologia” oraz „Handel detaliczny” to kategorie, na które przypada ponad połowa łącznej wartości marek z pierwszej setki rankingu (Top 100).
fot. mat. prasowe
Top 10 najcenniejszych marek świata w rankingu Kantar BrandZ 2022
A oto najważniejsze trendy z tegorocznego globalnego badania Kantar BrandZ:
- MICROSOFT, ZARA oraz IBM to liderzy nowego rankingu zrównoważonego rozwoju w ramach BrandZ (Kantar Sustainability BrandZ Index). Wskazuje on, że działalność proekologiczna już teraz odpowiada za 3% wartości marek, a w przyszłości znaczenie tego aspektu będzie rosło.
- TESLA odniosła jeden z największych sukcesów w tym roku – przeskok na miejsce 29. z pozycji 47., co odzwierciedla ogólnoświatowy trend sprzedaży pojazdów elektrycznych, który odnotował ponad dwukrotny wzrost w 2021 r.
- LOUIS VUITTON (nr 10, wartość 124,3 mld USD) to pierwsza luksusowa marka, która dotarła do światowej dziesiątki (Global Top 10), co jest odzwierciedleniem rozwoju rynku dóbr luksusowych na całym świecie, a zwłaszcza w Chinach. W tym roku wartość Louis Vuitton wzrosła o 64% i jest to pierwsza europejska marka od 2010 r., która znalazła się znowu w globalnej pierwszej dziesiątce.
- NOWOŚCI w tegorocznym rankingu wywodzą się z różnych kategorii. Jedna z największych na świecie firm energetycznych i chemicznych Aramco zadebiutowała najwyżej – na miejscu nr 16. Z kolei indyjska firma Infosys, oferująca usługi i doradztwo z zakresu IT pojawiła się w rankingu na miejscu 64. Na miejscu 71. zadebiutował Mercado Libre – największy ekosystem e-handlu i płatności online pochodzący z Ameryki Łacińskiej.
- CHIŃSKIE marki trzymają się mocno mimo wyjątkowych wyzwań, jakie przyniosła im pandemia. Aż dwie z nich znalazły się w globalnej pierwszej dziesiątce – Tencent na miejscu 5. i Alibaba na pozycji 9. Chiny to jedyny rynek, który rywalizuje z USA o dominację w kategorii mediów i rozrywki – z tego kraju wywodzą się WeChat (miejsce 5) oraz TikTok (miejsce 9).
Liderzy poszczególnych sektorów wywodzą się z różnych branż
Od poprzedniej edycji najszybciej rosły marki technologiczne i luksusowe – wzrost odpowiednio o 46% i 45%. Marki z sektora bankowości i motoryzacji również osiągnęły imponujące wyniki – wzrost o 34% dla motoryzacji, a o 30% w przypadku bankowości. Sektory te wyprzedziły branżę odzieżową (do góry o 20%) i kosmetyczną (17%). Jedyną nową marką na miejscu pierwszym na poziomie kategorii była Wells Fargo, przesuwając się z drugiego miejsca w bankowości na sam szczyt i zastępując ICBC z Chin.
fot. mat. prasowe
Liderzy poszczególnych kategorii
Silne przywiązanie do marki jest tym powodem, w imię którego klienci są gotowi płacić za produkty i usługi. Czynnik ten nigdy jeszcze nie był ważniejszy dla firm, które chcą zrównoważyć rosnącą inflację – wyjaśnia Martin Guerrieria, szef Kantar BrandZ. - Tegoroczne wyniki pokazują nam, jak ważne jest nieustanne inwestowanie w markę i marketing, gdyż jest to droga do maksymalizacji zysków biznesowych bez względu warunki rynkowe panujące w danym momencie.
Klucze do maksymalizacji zysków w biznesie to koncentracja na budowaniu marki oraz dywersyfikacja produktów i rynków:
- Pandemia jeszcze bardziej przyspieszyła wzrost e-commerce w kategorii handlu detalicznego. Z tego względu marki mające silniejszą więź z konsumentami były w stanie utrzymać wzrost zarówno w Internecie, jak i poza nim.
- Nadal rosną marki „portfelowe”, które wprowadzają innowacje i dywersyfikują swoją ofertę, co jest szczególnie widoczne w przypadku takich graczy jak m.in. Apple, Google czy Amazon, ponieważ ich usługi znajdują się na styku technologii, rozrywki i usług płatniczych. Marki zakorzenione tylko w jednej kategorii lub na jednym rynku mają największy profil ryzyka, natomiast marki, które zdywersyfikowały swoją ofertę na wiele kategorii i rynków, rosły szybciej pod względem wartości w 2022 r. i mają ogólnie większe szanse na ponadprzeciętny wzrost.
- Aby poruszać się po rynkach, na których często zdarzają się radykalne przełomy, marki muszą zadbać o zaufanie konsumentów, które da im stabilność i bezpieczeństwo. Marki powinny jeszcze bardziej niż dotychczas budować zaufanie na podstawie dialogu ze społeczeństwem, a nie tylko na bazie wyników osiąganych przez produkty. W niektórych przypadkach oznacza to, że marka będzie stawiać sobie cel o charakterze społecznym, który powinien być ściśle wpisany w funkcjonowanie całej organizacji. Dobrym przykładem jest Nike – marka, która nieustannie stara się inspirować i wprowadzać innowacje dostępne nie tylko dla sportowców wyczynowych, ale dla wszystkich, w szczególności dziewcząt i grup mniejszościowych.
Globalny raport Kantar BrandZ za rok 2022 opisuje wyniki 17. edycji rankingu, która podkreśla duże znaczenie działań na rzecz budowania marki, które pozwalają firmom i markom przetrwać zakłócenia na rynku - zauważa Guerrieria. -Marki są zazwyczaj najcenniejszymi składnikami majątku firm, stanowiąc ogromną pozycję w ich bilansach. W niepewnych czasach menedżerowie mogą oprzeć decyzje dotyczące inwestycji w marketing na sprawdzonych danych i wskaźnikach. Wyceny marek dokonywane w ramach badania Kantar BrandZ wyraźnie pokazują, że doskonały marketing jest nierozerwalnie powiązany z wartością marki – zarówno w krótkim, jak i w długim okresie.
O rankingu najcenniejszych marek świata Kantar BrandZ
Realizowany przez firmę Kantar ranking BrandZ to znany na całym świecie instrument oceny wartości marek, pozwalający na ilościowe wyrażenie roli marek w uzyskiwanych przez przedsiębiorstwa wynikach finansowych. Doroczne globalne i lokalne wyceny marek przygotowywane przez Kantar to połączenie rygorystycznych analiz danych finansowych oraz szeroko zakrojonych badań nad wartością i kapitałem marek. Od 1998 roku ranking BrandZ jest źródłem wiedzy na temat budowania marek dla liderów biznesu w oparciu o wnioski płynące z wywiadów przeprowadzonych z 4,1 mln konsumentów na temat 19,25 tys. marek na 51 rynkach.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)