Raty w górę, spłata kredytu pod znakiem zapytania?
2022-06-23 10:51
72% kredytobiorców dotkliwie odczuwa wzrost rat © Andrey Popov - Fotolia.com
Przeczytaj także: 9. podwyżka stóp procentowych bez zaskoczeń
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- W jakim stopniu Polacy obawiają się niemożności terminowej spłaty rat kredytu?
- Jak dotkliwe są dla Polaków podwyżki cen towarów i usług?
- Czym Polacy tłumaczą wzrost cen?
fot. Andrey Popov - Fotolia.com
72% kredytobiorców dotkliwie odczuwa wzrost rat
Skala zjawiska jest niepokojąca, biorąc pod uwagę, że prawie połowa z nas spłaca kredyt konsumpcyjny lub hipoteczny.
Oprócz wzrostu rat kredytów, wielu Polaków odczuwa wzrost cen produktów i usług. Zdecydowana większość wskazuje w kolejnych falach badania, ze w ostatnim miesiącu wzrosły ceny produktów spożywczych (94%) oraz pozostałych produktów i usług (85%).
Z miesiąca na miesiąc zwiększa się także odsetek osób, dla których wzrost cen produktów i usług jest uciążliwy: na wysokie ceny skarży się już obecnie 2/3 badanych. Wzrost cen powoduje, że musimy ograniczać wydatki, przy czym najczęściej rezygnujemy z wydatków na rozrywkę i kulturę, a także usługi gastronomiczne.
Badani dostrzegają także związek pomiędzy inflacją a sytuacją międzynarodową (70%), jak również ze wzrostem cen paliw (77%), energii (69%), oraz transportu (52%), które podają najczęściej za przyczyny obecnej sytuacji. Dodatkowo Polacy tłumaczą wzrost cen wzrostem podatków (36%) oraz programami społecznymi, w tym 500+ (34%). W konsekwencji, aż 88% Polaków spodziewa się w najbliższych miesiącach wzrostu zarówno cen produktów spożywczych, jak i pozostałych produktów i usług. Na poprawę nastrojów nie wpływa również fakt, iż ponad połowa z nas negatywnie ocenia działania polskiego rządu w zakresie przeciwdziałania skutkom inflacji (54%).
Sytuacja gospodarstw domowych w Polsce robi się coraz trudniejsza. Większość Polaków upatruje przyczyn inflacji w zjawiskach zewnętrznych (a nawet gotowa jest zaakceptować wyższe ceny paliw), niemniej widzimy powody do niepokoju. Już teraz ograniczamy wydatki na rzeczy, które nie są absolutnie niezbędne – komentuje Agnieszka Górnicka, prezes agencji Inquiry.
O badaniu
Badanie „Polacy o cenach produktów i usług” jest realizowane metodą CAWI w miesięcznych falach od marca 2022 r. na reprezentatywnej próbie ok. 2000 dorosłych Polaków w każdej fali (sondaż online na panelu YouGov).
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)