Katar'22 - najdroższy i najdziwniejszy mundial już za 4 miesiące
2022-07-18 12:09
Katar'22 - najdroższy i najdziwniejszy mundial już za 4 miesiące © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Mistrzostwa Świata 2006 - wyniki na pulpit
Problemów związanych z katarskim turniejem jest niemało, a coraz głośniejsze stają się także doniesienia, że podczas mistrzostw zabroniona będzie sprzedaż piwa na stadionach, a poza nimi ograniczona w czasie i do części meczów. Niby detal, ale z takim PRem ciężko zaprosić zagranicznych kibiców do odwiedzenia kraju i zmiany negatywnego wizerunku. Na dzień dzisiejszy organizacja turnieju o puchar globu, to dla Katarczyków więcej szkód wizerunkowych niż pożytku.Koszty związane z budową infrastruktury i organizacją szacuje się na około 200 miliardów dolarów. Dla porównania Rosja wydała w 2018 roku „jedyne” 15-20 miliardów dolarów. Te absurdalne wydatki trudno także uzasadnić w kontekście późniejszego wykorzystania stadionów – nie ma na to logicznego pomysłu, a trzeba mieć na względzie ich energochłonność związaną z lokalnym klimatem i wyposażeniem w klimatyzacje. Podczas meczów MŚ powinno być trochę chłodniej ze względów na organizację MŚ w nietypowym dla turnieju czasie zimowym. Piłkarzom i kibicom doskwierać będzie za to wysoka wilgotność powietrza. Grudzień jest miesiącem z najwyższą wilgotnością względną w Katarze, wynoszącą średnio 71%.
Organizatorzy chwalą się, że „Diament pustyni” (jedna z aren turnieju), to obiekt bezemisyjny, co poddawane jest oczywiście w wątpliwość. Jedno trzeba temu stadionowi jednak oddać – jest to dzieło architektury.
Właśnie takie detale wraz z wysokim poziomem sportowym, mogą sprawić że turniej zostanie zapamiętany pozytywnie przez kibiców, ale także sponsorów i inne firmy, które kampaniami marketingowymi będą związanymi z piłką nożna, będą chciały zyskać sympatię konsumentów. Naturalnym jest, że komunikację najwcześniej zaczynają producenci sprzętu sportowego. Znana jest już oficjalna piłka adidas Al Rihla, a kolejne zakwalifikowane drużyny pokazują swoje nowe trykoty meczowe, które mają być funkcjonalne dla piłkarzy, ale też atrakcyjne wizualnie dla potencjalnych nabywców. W Polsce prawdopodobnie pierwszą firmą zaangażowaną w większą mundialową kampanię są zakłady bukmacherskie Superbet, które organizują akcję promocyjną z możliwością wygrania pakietów wyjazdowych do Kataru.
„Mistrzostwa Świata w Katarze nie będą łatwe dla marek komunikujących się poprzez sport. Do wielu dylematów natury etycznej można także dorzucić fakt, że ceny mediów będą w tym czasie rekordowe, ze względu na nałożenie się na siebie kampanii mundialowych i świątecznych.” – mówi Mariusz Rzeczkowski, ekspert marketingu sportowego.
Wszystko wskazuje na to, że kontrowersje wokół organizacji mundialu w Katarze zajmują także samych piłkarzy. Jak donosi Reuters, grupa kapitanów kilku reprezentacji narodowych z Harrym Kane’m na czele, rozmawiała o wspólnym stanowisku i ewentualnych przedsięwzięciach związanych ze zwróceniem uwagi na kwestie praw człowieka.
Artykuł przygotowany przy współpracy z firmą Mahalo Media
oprac. : materiał partnera
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
Leszek95 / 2022-07-18 14:54:11
Mundial2022 to nie tylko największe wydarzenie sportowe, ale także szansa na zarobek poprzez zakłady sportowe. Na czas Mundialu sprawdź typy dnia na stronie: https://zawodtyper.pl/typy-dnia/ Codziennie będą się tam pojawiać analizy oraz przemyślenia najlepszych typerów w Polsce! [ odpowiedz ] [ cytuj ]