eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeRośnie rynek reklamy online

Rośnie rynek reklamy online

2006-10-05 13:40

Jak wynika z raportów badawczych, rynek reklamy internetowej rośnie w Polsce niezwykle dynamicznie i jak wynika z prognoz, będzie wzrastał niemal o 50% rocznie przez najbliższe 3 lata. Jakie są tego konsekwencje na rynku reklamy jako takiej? Co oznaczają one dla pracodawców i pracowników?

Przeczytaj także: Reklama internetowa skierowana do dzieci

Europa Środkowa: Polska przoduje

Rynek reklamy internetowej w Polsce rośnie bardzo szybko. Agencje badawcze różnią się dość znacznie jeśli chodzi o dokładne dane liczbowe. Jak podaje Interactive Advertising Bureau Polska, w 2005 r. jego wartość wzrosła o 59% - do 43,3 mln USD. Tymczasem według Pricewaters Coopers suma ta jest wyższa o 46% i wynosi 63 mln USD.

Niezależnie od szczegółowych danych, jedno jest pewne: Polska przoduje w Europie Środkowo – Wschodniej (w badaniach pominięto kilka krajów naszego regionu, np. Bułgarię czy Słowację). Wydatki na reklamę internetową są u nas o ponad 10 mln USD wyższe niż w Rosji i o 40 mln USD niż w Czechach, które zajęły tu trzecie miejsce.

Europa Zachodnia: jest co nadrabiać

Rynek reklamy w Polsce rozwija się w ogromnym tempie, ale jest co nadrabiać. Startujemy bowiem z niskiego poziomu. W 2005 r. udział reklamy internetowej w całym rynku reklamowym stanowił zaledwie 3%, podczas gdy w Stanach Zjednoczonych, kraju o największym rynku reklamy internetowej, było to 4,7% - na drugim miejscu zaraz po kolorowych czasopismach.

Nawet jeśli, jak twierdzą analitycy, europejski rynek reklamy online przypomina rynek amerykański sprzed aż 10 lat, mamy co nadrabiać również na tle Europy Zachodniej. Tam udział reklamy internetowej w całym rynku reklamy wynosi nawet do 6% w Wielkiej Brytanii. Jak prognozuje JupiterResearch na podstawie 17 rynków europejskich, w 2006 roku wydatki na reklamę internetową wyniosą łącznie około 2,7 mld EURO.

Jak szacują internauci?

Jak postrzegają rynek reklamy internetowej w Polsce sami internauci? W jednej z sond internetowych, przeprowadzonej przez Internet Standard, większość użytkowników wzrost wydatków na reklamę online w 2005 roku oceniła na 20-30% (źródło: www.internetstandard.pl/sonda/360.html). To znaczne niedoszacowanie. Sonda oczywiście odzwierciedla zdanie tylko małego wycinka społeczności internetowej, ale jedno jest pewne. Ilość aktywnych internautów rośnie z dnia na dzień, za sprawą szerokopasmowego dostępu do internetu i telefonii komórkowej zwiększa się dostęp do sieci www. Być może nikt z internautów nie zdaje sobie sprawy z rosnącej potęgi reklamy online.

 

1 2 3

następna

Skuteczna kampania reklamowa

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: