Zachowania konsumentów: nowy rok szkolny jak papierek lakmusowy
2022-09-02 12:30
Solidny wzrost odnotuje sektor sprzedaży odzieży i biżuterii © pixabay.com
Początek nowego roku szkolnego to tradycyjnie już czas wzmożonych wydatków. Ten istotny z punktu widzenia sprzedaży detalicznej okres stał się swoistego rodzaju papierkiem lakmusowym - wskaźnikiem obrazującym kondycję konsumentów. Co można o niej powiedzieć? Odpowiedzi na to pytanie dostarcza Mastercard SpendingPulse™.
Przeczytaj także: Jak inflacja zmienia decyzje zakupowe Polaków?
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Do jakich wniosków prowadzi analiza trendów zakupowych?
- W którym z krajów wzrost sprzedaży w ujęciu rocznym będzie szczególnie duży?
- Jakie trendy detaliczne będą zaznaczać swoją obecność na rynku?
Przyglądając się okresowi wzmożonych wydatków na wyprawki szkolne, pomiędzy 15 sierpnia a 16 września, analitycy szacują, że wzrost sprzedaży w ujęciu rocznym będzie szczególnie duży w Hiszpanii (13%), Czechach (9,5%) oraz Wielkiej Brytanii (9,6%). W Polsce spodziewane są przyrosty na poziomie 8,4%. Największe zwyżki sprzedaży w Europie przewidywane są na dwa pierwsze weekendy września.
Okres kompletowania szkolnych wyprawek, to niezmiennie jeden z najistotniejszych momentów zakupowych dla sektora sprzedaży detalicznej, który z biegiem czasu stał się kluczowym wskaźnikiem kondycji konsumentów. Mastercard SpendingPulse wskazuje na wysoki poziom wydatków związanych z rozpoczęciem roku szkolnego, w szczególności w sektorze odzieżowym. W związku zwysoką inflacją, wielu konsumentów przedłoży wydatki na doświadczenia, takie jak podróże czy wyjścia do restauracji, nad zakup trwałych dóbr materialnych m.in. artykułów gospodarstwa domowego” – komentuje Natalia Lechmanova, Senior Economist w Mastercard Europe.
Trendy zakupowe w różnych sektorach:
Na podstawie tego, co konsumenci kupują podczas tegorocznego sezonu przygotowań szkolnych, wyodrębnić można następujące trendy detaliczne:
Odświeżenie szafy: Solidny wzrost na większości analizowanych rynków odnotuje sektor sprzedaży odzieży i biżuterii. Przewiduje się, że największy przyrost w pierwszej kategorii nastąpi w Polsce, gdzie branża odzieżowa odnotuje ponad 24-procentowy wzrost w skali roku. Dodatkowo, we Francji w sektorze biżuterii przewidywane są zwyżki o 30%. W Hiszpanii będzie to odpowiednio więcej o 22% i 19%.
fot. mat. prasowe
Sprzedaż odzieży i biżuterii
Doświadczenia nowym priorytetem: Oczekuje się, że sektory związane z turystyką, takie jak restauracje i branża noclegowa odnotują w tym okresie wzrosty. To ostatni moment na rodzinne wakacje. Przewiduje się, że rynek francuski zanotuje wzrosty w ujęciu rocznym o 25% w branży noclegowej i 14% w gastronomicznej, z kolei hiszpański sektor restauracyjny wzrośnie o 13% rok do roku. W Polsce sytuacja kształtuje się nieco inaczej. W branży noclegowej oczekiwany wzrost to 14% w ujęciu roczym, natomiast jeżeli chodzi o restauracje to spodziewane zwyżki są na poziomie tylko 0,5%.
fot. mat. prasowe
Restauracje i branża noclegowa
Wyposażenie domu: Elektronika i meble w części z analizowanych rynków nadal powinny odnotowywać spadki w ujęciu rocznym, co bezpośrednio związane jest ze spowolnieniem popytu po pandemii COVID-19. W Polsce odnotujemy spadki -8,5% rok do roku w sektorze elektroniki i -7% w sektorze meblowym. Z kolei Francja wciąż notuje wzrosty w zakresie sprzedaży mebli (16% r/r), podobnie jak Hiszpania, gdzie spodziewany jest wyjątkowy, dwucyfrowy przyrost, zarówno w sektorze elektroniki, jak również mebli (w ujęciu rocznym kolejno na poziomie 11% i 39%).
fot. mat. prasowe
Elektronika i meble
Przeczytaj także:
Czy porzuciliśmy sklepy stacjonarne na rzecz zakupów online?
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)