Jush! wyprzedza Liska. Nowy ranking dark stores
2022-09-07 11:22
Jaki czas dostawy z dark stores? © pixabay.com
W najnowszym rankingu dark stores przygotowanym przez ASM Sales Force Agency, Jush! wyprzedza Liska, a BOLT Market spada poza podium. Jego miejsce zajmuje aplikacja Biek.
Przeczytaj także: Ranking dark stores. Na podium Lisek APP, Jush! oraz BOLT Market
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Jakie są najlepsze dark stores?
- Ile kosztują zakupy w dark stores?
- Jaki jest czas dostawy z dark stores?
- Jakie są koszty dostaw ze sklepów magazynowych?
Eksperci ASM Sales Force Agency przygotowali po raz kolejny ranking najlepszych dark stores. W tym celu przeanalizowali 11 czynników, a wśród nich dostęp do aplikacji, warunki dostawy, dostępność produktów czy obsługę klienta. Tym razem najwięcej punktów (38) zyskał Jush! Na kolejnych miejscach podium uplasowały się Lisek APP z 34,67 punktów oraz Biek z wynikiem 27,33 pkt. Tuż za podium z wynikiem 26 punktów znalazł się BOLT Market.
Drugie w historii zestawienie przygotowane przez ekspertów ASM Sales Force Agency przyniosło zmiany w porównaniu cen produktów analizowanych w koszyku zakupowym w różnych kanałach sprzedaży. Obecnie, to właśnie zakupy w sklepach typu dark store są najdroższe, przewyższając cenę koszyka zakupowego w e-grocery o 4% oraz w sieci sklepów tradycyjnych o 20%. W poprzednim zestawieniu zakupy w dark store były droższe od sklepów tradycyjnych o 11% oraz tańsze od zakupów w sklepach internetowych o 6,5%. Niewątpliwie wpływ na tego typu zmiany cen ma obecny, coraz wyższy poziom inflacji, w tym rosnące koszty transportu. Choć dostawy do klientów realizowane są głównie z wykorzystaniem jednośladów: rowerów, e-bike’ów lub hulajnóg, to dostarczenie produktów do magazynów odbywa się w tradycyjny sposób, co nie pozwala bardziej ograniczyć kosztów transportu.
fot. pixabay.com
Jaki czas dostawy z dark stores?
Ranking dark store’ów
Polacy chętnie zamawiają zakupy do domu, doceniając wygodę i krótki czas dostawy, zwłaszcza, gdy w danym momencie nie mogą opuścić domu, np. ze względu na opiekę nad dziećmi lub pilne zadania służbowe. Z przeprowadzonego przez ASM Sales Force Agency badania wynika, że najkrótszy deklarowany czas dostawy mają Lisek APP oraz Biek – 15 minut. W obu aplikacjach można śledzić czas dostawy na bieżąco. W przypadku usługi Jush! wartość ta waha się od 15 do 20 minut, natomiast Bolt Market deklaruje dostawę w czasie 20-30 minut.
Porównanie cen
Okazuje się, że pod względem cen dark store’y, które w pierwszym zestawieniu były tańsze od zakupów w sklepach internetowych, obecnie są najdroższym spośród analizowanych kanałów sprzedaży. Analiza 10 grup produktowych pokazała, że 7 z nich było najdroższych właśnie w dark store’ach. Znalazły się wśród nich: mięso, wędliny i ryby, mrożonki, napoje, produkty tłuszczowe, słodycze, produkty sypie i dodatki. Trzy najdroższe grupy produktów stwierdzono w sklepach internetowych (chemia domowa i kosmetyki, nabiał oraz używki i alkohol), natomiast w sieci sklepów tradycyjnych aż 8 grup analizowanych produktów było najtańszych.
Sklepy typu dark store największą dynamikę rozwoju notowały w czasie pandemii. Obecnie zainteresowanie ich usługami wcale nie słabnie, co potwierdzają kolejne tego typu usługi, uruchamiane w polskich miastach. Zmiany w naszym najnowszym rankingu pokazują, że architekci tych rozwiązań dobrze odczytują potrzeby konsumentów i skupiają się na zaspokojeniu najważniejszych z nich. Liczy się czas dostawy oraz prosta w obsłudze aplikacja z intuicyjnym procesem zamówienia – mówi o wynikach najnowszego badania Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.
Terminy zamówień
Zakupy w sklepach magazynowych typu dark store można realizować w różnych przedziałach czasowych, przez 7 dni w tygodniu. Najwcześniej zamówienia można składać w Jush!, bo od godziny 7.00, najpóźniej zakupy przywiezie Bolt Market oraz Lisek APP – w piątek i sobotę do 1.00 w nocy. W BOLT Market zamówienia można składać przez 107 godzin w tygodniu. Jush! deklaruje dostępność na poziomie 112 lub nawet 115 godzin tygodniowo (w zależności od miasta), Lisek APP od 105 do 114 godzin, a w Biek zamówienia można składać przez 101,5 godziny w tygodniu.
W porównaniu do pierwszego, czerwcowego zestawienia już tylko dwie na cztery analizowanego usługi oferują dostawę za 0 zł po spełnieniu określonych warunków. Poprzednio darmowa dostawa była dostępna u trzech dostawców. Obecnie trzeba zamówić zakupy za 70 zł, by za darmo dostarczył je Lisek APP oraz za 35 zł by za darmo dowiózł je Jush! W Biek bezpłatnie dostarczane jest tylko pierwsze zamówienie oraz kolejne, przy wykorzystaniu kuponów „bezpłatna dostawa za każdego poleconego znajomego”. Najdroższą dostawę oferuje Biek. Za zakupy na poziomie 30-35 zł, za dowóz trzeba zapłacić 12,99 zł, u innych dostawców za tego typu zakupy – mniej więcej połowę tej kwoty.
Ponieważ w procesie zamówień lub w trakcie ich realizacji mogą zdarzyć się błędy lub braki produktów, eksperci ASM Sales Force Agency zwrócili uwagę na sposób działania aplikacji oraz możliwości wyjaśnienia spornych kwestii z obsługą klienta. Jush! oferuje bardzo intuicyjną aplikację, nie napotkano żadnych problemów, a na wysłane zapytanie bardzo szybko uzyskano odpowiedzi. W Bolt Market można szybko rozwiązać sprawę, o ile korzysta się z aplikacji. Przy kontakcie mailowym dużym utrudnieniem jest nieznajomość nr zamówienia, które nie jest podane w mailu potwierdzającym. W Lisku czas odpowiedzi na zgłoszenie jest zróżnicowany, prawdopodobnie zależy od liczby zgłoszeń. W Biek nie ma danych kontaktowych do punktu odsługującego zamówienie, w przypadku chęci kontaktu można skorzystać z BOK Glovo, jednak tematy do zadawania pytań są ograniczone.
Największą dostępność na terenie Warszawy, bo we wszystkich 18 dzielnicach deklarował Bolt Market. Jush! obsługuje około 70% terenu Warszawy, w pozostałych miastach około 50%. Lisek APP obsługuje 14 dzielnic Warszawy, w pozostałych miastach jego zasięg jest większy niż Jush! Z uwagi na ograniczony zasięg działania, usług Biek nie udało się sprawdzić w Warszawie, a BOLT Market w Krakowie i Poznaniu.
Badanie przeprowadzono w następujący sposób: analitycy ASM Sales Force Agency wybrali 11 kategorii, w ramach których oceniano poziom oferowanej usługi. W każdej z nich można było zdobyć maksymalnie 4 punkty. Analizowano: dostęp do aplikacji, dostęp do usługi, warunki dostawy, godziny otwarcia sklepów, sposoby rozliczenia płatności, opcje rabatów, formę podsumowania zakupów, przebieg realizacji zmówienia, dostępność produktów, dostępność grup produktowych oraz kontakt z Biurami Obsługi Klienta.
Przeczytaj także:
Czy polski rynek "dark store" jest zagrożony?
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
dark stores, sklepy, sklepy magazynowe, quick delivery, BOLT Market, Jush!, Lisek APP, e-grocery, q-commerce, zakupy, zakupy online
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)