Black Friday już nie zachwyca, ale sprzedaż ciągle wysoka
2022-11-18 12:34
Wyprzedaże Black Friday uszczuplają portfel średnio o 300 zł © pixabay.com
Przeczytaj także: Zakupy online, w Black Friday i podczas promocji, czyli trendy świąteczne 2022
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- W jakim stopniu promocje Black Friday interesują klientów?
- Ile pieniędzy polski internauta wydaje w czasie Black Friday?
- Jakie kategorie produktów cieszą się największym zainteresowaniem?
Black Friday już nie rozpala konsumentów?
W celu sprawdzenia, jak zmieniło się zainteresowanie wyprzedażami Black Friday, sięgnęliśmy po dane platformy Google Trends, biorąc za punkt odniesienia przedpandemiczny 2019 rok. W przytłaczającej większości krajów liczba zapytań związanych z Black Friday zmalała. Przy czym w Polsce zainteresowanie wyprzedażami spadło ponad dwukrotnie (−54%), plasując Polskę w czołówce krajów, gdzie zapał do Black Friday zmniejszył się najbardziej.
Najprawdopodobniej związane jest to nie tylko z pandemią i niestabilną sytuacją finansową, ale też z nadmiernym używaniem nazw „Black Friday” czy „Black Week” dla wyprzedaży innych niż te właściwe pod koniec listopada. Jednak są kraje, gdzie mimo pandemii kupujący szukali ofert w Black Friday nawet częściej. Są to Chile (+33%), Japonia (+22%) i Finlandia (+1%).
fot. mat. prasowe
Jak zmieniło się zainteresowanie Black Friday na przestrzeni ostatnich 3 lat?
Sprzedaż w Black Friday wciąż jest
wysoka
Choć Black Friday cieszy się mniejszym zainteresowaniem niż kiedyś, w dalszym ciągu wyprzedaże pod koniec listopada to jeden z najgorętszych okresów w polskim e-commerce. 26 listopada 2021 roku liczba sprzedaży była większa o 202% w porównaniu ze zwykłym dniem, a w pozostałe dni tzw. Black Week wskaźnik ten wynosił od 63% do 95%. Z kolei w krajach, w których działa serwis Picodi, we właściwe Black Friday liczba sprzedaży wzrosła średnio o 320%.
fot. mat. prasowe
Sprzedaż w Black Friday
Black Friday po polsku
Wśród Polaków, biorących udział w wyprzedażach pod koniec listopada, największą popularnością cieszyły się takie kategorie produktów jak odzież i obuwie, kosmetyki, książki, elementy wyposażenia wnętrz i elektronika. Przy czym przeciętna wartość koszyka wyniosła wtedy 273 zł, a wysokość uzyskanego rabatu – 45%, co pozwoliło zaoszczędzić kupującym średnio 224 zł. Warto jednak odnotować, że deklarowany przez sklepy procent zniżki z reguły dotyczył niewielkiego zakresu i liczby sprzedawanych produktów. Przeanalizowaliśmy także aktywność zakupową w ciągu doby. Polacy w swojej masie zaliczają się do wieczorowych zakupowiczów: godziny szczytu w sklepach internetowych przypadają na 20:00–22:00.
fot. mat. prasowe
Black Friday w Polsce
Metodologia
Dane nt. zainteresowania wyprzedażami Black Friday pochodzą z platformy Google Trends. Liczby dotyczące wzrost sprzedaży, najpopularniejszych produktów oraz średniej wartości koszyka i zniżki pochodzą ze statystyk platformy Picodi.com i dotyczą okresu 22–28 listopada 2021 roku.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)