eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyBoże Narodzenie 2022: chudsze święta w czasach inflacji?

Boże Narodzenie 2022: chudsze święta w czasach inflacji?

2022-12-14 10:56

Boże Narodzenie 2022: chudsze święta w czasach inflacji?

62% Polaków wyda mniej na święta © pixabay.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (7)

Do Bożego Narodzenia pozostało zaledwie kilkanaście dni. Sklepy internetowe i stacjonarne już od kilku tygodni odczuwają bożonarodzeniową gorączkę, a w domach Polaków rozbłyskują już choinkowe lampki. To dogodny moment, aby rzucić światło na tegoroczne przygotowania do świąt. Czyni to najnowsze badanie PAYBACK Opinion Poll. Oto, do jakich wniosków prowadzi.

Przeczytaj także: Na prezenty świąteczne wydamy mniej. Nie tylko z powodu inflacji

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Jak wyglądają nasze świąteczne zakupy w czasach prawie 18-proc. inflacji?
  • Gdzie kupimy produkty spożywcze na świąteczny stół?
  • Ile i gdzie wydamy na prezenty świąteczne?
  • Jakie prezenty na Boże Narodzenie wręczamy najczęściej najbliższym?


Zacznijmy od tego, czego nie może zabraknąć na święta Bożego Narodzenia w każdym polskim domu, czyli jedzenia, którym zwykle suto zastawiamy nasze stoły. Gdzie wybierzemy się zatem po produkty spożywcze na święta? Jak wynika z badania PAYBACK, udamy się po nie przede wszystkim do dyskontów – tak wskazało 67% ankietowanych lub do super- i hipermarketów, które odwiedzi 65% respondentów. Targi i bazary wybierze co piąty konsument, a sklepy online – 15% badanych.

fot. mat. prasowe

Gdzie kupujący planują zrobić zakupy spożywcze na świąteczny stół?

Targi i bazary wybierze co piąty konsument, a sklepy online – 15% badanych


Wybierając sklep, w którym kupimy artykuły spożywcze na święta Bożego Narodzenia, najczęściej kierujemy się ceną, poszukując sklepów oferujących niskie ceny i promocje – wynika z odpowiedzi 70% ankietowanych. Wygoda i dostępność produktów w jednym miejscu jest kluczowa dla 51% respondentów, a dla 42% – ich jakość. Z kolei 40% konsumentów zwraca uwagę także na lokalizację i wybiera sklepy, które znajdują się blisko domu.

A ile w tym roku wydamy na świąteczne zakupy spożywcze? Ponad połowa ankietowanych przeznaczy na ten cel od 101 do 500 zł, 35% respondentów planuje wydać na takie zakupy od 501 do 1000 zł, a 8% – od 1001 do 1500 zł.

fot. mat. prasowe

Ile planujemy przeznaczyć na tegoroczne zakupy na świąteczny stół

Ponad połowa ankietowanych przeznaczy na ten cel od 101 do 500 zł


Mimo że 52% badanych zadeklarowało, iż na ich świątecznych stołach nie może niczego zabraknąć, to ponad 60% osób przyznało, że w tym roku ich zakupy będą skromniejsze. Z naszej ankiety wynika też, że Polacy coraz bardziej racjonalnie podchodzą do tematu świąt. Blisko 90% respondentów sfinansuje je z bieżących dochodów lub oszczędności, a tylko 10% skorzysta w tym celu z karty kredytowej. Jednocześnie kredyt lub pożyczkę planuje zaciągnąć zaledwie 1% ankietowanych – komentuje Katarzyna Grzywaczewska, Dyrektor Marketingu w PAYBACK Polska.

fot. mat. prasowe

Czy panująca inflacja wpływa na zakupy świąteczne?

60% osób przyznało, że w tym roku ich zakupy będą skromniejsze.


Czy w Boże Narodzenie przyjdzie do nas św. Mikołaj?


Święta dla większości to czas obdarowywania innych prezentami. Te najczęściej kupujemy w sklepach online, które wybiera 57% ankietowanych. Z kolei 47% osób udaje się do galerii handlowych, a 31% z nas kupuje upominki w super- lub hipermarketach.

fot. mat. prasowe

Gdzie konsumenci planują zakupić prezenty świąteczne?

31% z nas kupuje upominki w super- lub hipermarketach


Co ciekawe, 6% ankietowanych w ogóle nie planuje zakupów prezentów świątecznych. Głównym powodem jest w tym przypadku inflacja, na którą wskazało 55% respondentów z tej grupy. Warto też podkreślić, że wśród konsumentów, którzy planują zakup prezentów, aż 60% przeznaczy na nie niższe niż w poprzednich latach kwoty, a 16% ograniczy liczbę osób, którym sprawi podarunki – dodaje Katarzyna Grzywaczewska.

W tym roku pod naszymi choinkami najczęściej, podobnie jak w zeszłym roku, znajdą się kosmetyki i perfumy, które zamierza kupić blisko połowa badanych (47%). Bardzo popularną gwiazdkową kategorią zakupową są też gry i zabawki znajdujące się w koszykach co trzeciego respondenta, a także ubrania czy obuwie, które sprezentuje swoim najbliższym 27% ankietowanych. Wśród popularnych bożonarodzeniowych prezentów są też słodycze, wskazane przez co czwartego ankietowanego, książki i płyty (21% badanych) oraz elektronika (21%).

fot. mat. prasowe

Jakie prezenty świąteczne wręczamy najczęściej najbliższym?

W tym roku pod naszymi choinkami najczęściej znajdą się kosmetyki i perfumy


Na prezenty przeznaczymy zwykle od 101 do 500 zł (47% ankietowanych) lub między 501 a 1000 zł (32%).

fot. mat. prasowe

Jaką kwotę planujemy przeznaczyć na wszystkie prezenty świąteczne?

Na prezenty przeznaczymy zwykle od 101 do 500 zł


Skoro mowa o budżecie, zwłaszcza w dobie wciąż rosnących cen, większości z nas włącza się syndrom szukania oszczędności i okazji – zwłaszcza tych świątecznych, z których korzysta blisko 90% ankietowanych PAYBACK. Dodatkowo, ze względu na inflację, 71% respondentów robi zakupy w sklepach, które oferują niższe ceny lub regularne promocje. Równocześnie prawie jedna trzecia ankietowanych ogranicza zakupy wyłącznie do niezbędnych produktów – tłumaczy Katarzyna Grzywaczewska.

Czas w gronie bliskich


Świąteczne dni zamierzamy spędzić przede wszystkim we własnym domu, co zadeklarowało prawie 60% ankietowanych. Po 18% respondentów święta Bożego Narodzenia będzie celebrować częściowo we własnym zaciszu domowym i u rodziny/znajomych lub po prostu u rodziny. Jednocześnie wyjazdy turystyczne w Polsce albo za granicą planuje w tym czasie zaledwie 3% osób.

Dla ponad połowy respondentów (54%) ulubioną „aktywnością” podczas nadchodzących świąt Bożego Narodzenia będzie wspólne biesiadowanie z bliskimi. Co piąty badany postawi po prostu na odpoczynek przy dobrym filmie lub książce, a ok. 10% z nas wykorzysta świąteczny czas na różnego rodzaju aktywności sportowe.

PAYBACK Opinion Poll
To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 23-29 listopada 2022 r. metodą ankiety online na grupie 950 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: