Polacy oszczędzają prąd. Sprzęt elektryczny do szafy?
2022-12-29 08:36
Polacy oszczędzają prąd © pixabay.com
Inflacja nie oszczędza budżetu statystycznego Kowalskiego, efektem czego coraz częściej podczas zakupów towarzyszy mu wstrzemięźliwość. Oszczędności Polaków skutecznie wydrenować mogą również rosnące ceny prądu. Nie jest zatem zaskoczeniem, że z rozwagą zaczynamy korzystać ze sprzętów elektrycznych. W kontekście energii elektrycznej niepokoją nas jednak nie tylko podwyżki - wynika z najświeższej edycji badania „Current Consumer Mood” autorstwa GfK.
Przeczytaj także: Nastroje konsumentów na niskim poziomie
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Jak prezentują się bieżące nastroje konsumenckie?
- Co robią Polacy, aby podołać rosnącym kosztom życia?
- Czego jeszcze obawiamy się oprócz podwyżek cen energii elektrycznej?
Od wielu miesięcy Polacy zmagają się z dwucyfrową inflacją, rosnącymi cenami oraz najwyższym od lat poziomem stóp procentowych. O tym jak trudno w obecnej sytuacji zarządzać domowym budżetem świadczą nastroje konsumenckie, które od trzeciego kwartału bieżącego roku znajdują się na rekordowo niskim poziomie. Niżej wskaźniki spadły jedynie tuż po wybuchu pandemii w marcu 2020 roku. Jednak wówczas bardzo szybko zanotowaliśmy poprawę nastrojów. Aby podołać rosnącym kosztom życia, konsumenci mocniej zaciskają pasa i rozsądniej planują bieżące wydatki.
fot. pixabay.com
Polacy oszczędzają prąd
Nabywcy oszczędzają głównie na odzieży i obuwiu, rozrywkach poza domem oraz energii elektrycznej. W celu zmniejszenia zużycia prądu Polacy ograniczają korzystanie z podstawowego sprzętu elektrycznego. Z badań GfK wynika, że średnio 30 proc. konsumentów rzadziej używa zasilanych energią elektryczną czajników, piekarników czy piecyków, a co czwarty Polak ogranicza korzystanie z suszarki do włosów oraz żelazka – mówi Dominika Grusznic-Drobińska, director marketing & consumer intelligence w GfK. – Pamiętajmy, że mówimy o sprzętach elektrycznych absolutnie podstawowych, z których większość z nas dotychczas korzystała codziennie, z reguły nie zastanawiając się nawet nad tym, ile konsumują energii – dodaje.
Pesymistyczne scenariusze
Najbliższe dni przyniosą kolejne podwyżki cen. Wraz z 1 stycznia 2023 roku wróci podatek VAT m.in. na energię elektryczną. Zatem do zamrożonych przez Urząd Regulacji Energetyki stawek za prąd (obowiązujących do konkretnego limitu rocznego), należy doliczyć odpowiednią stawkę podatku.
Prognozy na najbliższe miesiące nie są optymistyczne, więc spodziewamy się, że wyniki z grudniowej fali badania „Current Consumer Mood” będą się pogłębiać. Zwłaszcza, że coraz większe i bardziej radykalne oszczędności są spowodowane nie tylko pobudkami ekonomicznymi, ale także lękiem przed kryzysem energetycznym. Obecnie aż 71 proc. badanych obawia się przerw w dostawach prądu czy gazu. W związku z tym możemy oczekiwać dalszego ograniczania konsumpcji podstawowych mediów – podkreśla Dominika Grusznic-Drobińska.
Przeczytaj także:
Nastroje konsumenckie w Polsce bardzo dobre
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
nastroje konsumenckie, Barometr Nastrojów Konsumenckich, nastroje konsumentów, ceny energii, ceny prądu
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)