eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTelekomunikacjaTelefony komórkowe: zwyczaje, opłaty i oszczędności

Telefony komórkowe: zwyczaje, opłaty i oszczędności

2023-01-07 00:44

Telefony komórkowe: zwyczaje, opłaty i oszczędności

Polacy rzadko zmieniają telefony komórkowe © pixabay.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Telefony komórkowe i smartfony to nieodłączni towarzysze naszego życia. Tym bardziej interesujące są dane obrazujące model zachowania ich użytkowników. O taką analizę pokusił się serwis komorkomat.pl. Zebrane informacje rzucają światło na zwyczaje Polaków związane z użytkowaniem telefonów, kwoty, jakie generują rachunki za usługi GSM oraz ewentualne oszczędności w tym zakresie.

Przeczytaj także: Telefony komórkowe, czyli co kraj to obyczaj

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Jak często chcielibyśmy zmieniać telefony komórkowe?
  • Ile wydają Polacy na użytkowanie telefonu i usługi GSM?
  • Czy w bieżącej sytuacji ekonomicznej mamy zamiar poczynić oszczędności związane z użytkowaniem smartfonów?

Z raportu UKE ze stycznia 2022 roku wynika, że średnie rachunki miesięczne za telefon komórkowy wynoszą 54 zł. Niemal co czwarty ankietowany (24,5%) płacił mniej niż 30 zł miesięcznie. Taki sam odsetek wskazywał na rachunki wynoszące ponad 60 zł. Jednocześnie 70% ankietowanych było związanych z umową na abonament - prepaid (oferta na kartę) i mix stanowiły jedynie 25,9 i 4,2% badanych.

Nowsze badania przeprowadzone przez rankomat.pl w październiku tego samego roku częściowo potwierdzają te dane. Według nich 24% ankietowanych zadeklarowało rachunki niższe niż 30 zł, ale połowa z nich płaci miesięcznie 60 i więcej złotych, a 20% przekracza próg 120 zł.

fot. mat. prasowe

Ile wydajesz na telefon i usługi GSM?

24% ankietowanych zadeklarowało rachunki niższe niż 30 zł


Nowszy raport nie musi wskazywać na celowe przechodzenie na droższe taryfy przez klientów. Od stycznia ubiegłego roku kilku operatorów podwyższyło ceny swoich usług, w dodatku nie jest łatwo skorzystać z tańszej oferty, będąc związanym wielomiesięcznym kontraktem. Polacy chcą jednak oszczędzać na telefonie, zaczynając od samego urządzenia.

Polacy rzadko zmieniają telefony komórkowe


Badanie Kantar z kwietnia 2022 wykazało, że więcej niż 80% Polaków wymienia telefon co 2 lata lub rzadziej. Według wcześniejszych badań tej samej agencji (grudzień 2021) było to 77%, jednocześnie aż 46% deklarowało używanie tego samego telefonu dłużej niż 2 lata.
  • gdy stary telefon ulegnie awarii - 44%
  • gdy stary telefon jest już bardzo zniszczony - 36%
  • gdy otrzymam nową, atrakcyjną ofertę - 31%

Warto zaznaczyć, że 40% Polaków chciałoby mieć nowszy model telefonu co 1,5 roku lub częściej.

fot. mat. prasowe

Kiedy zmiana telefonu?

40% Polaków chciałoby mieć nowszy model telefonu co 1,5 roku lub częściej


Kolejne szczegółowe badania przeprowadzone w październiku 2022 przez rankomat.pl wskazują na jeszcze mniejszą chęć zmiany telefonu. Jedynie 14% ankietowanych stwierdza, że dokona wymiany urządzenia po zakończeniu dotychczasowej umowy, a kolejnych 7 i 4% - kiedy zostanie zaproponowana atrakcyjna oferta odpowiednio przez obecnego i innego operatora. Niewielki odsetek (3%) wskazuje także na zmianę dotychczasowego telefonu, gdy pojawi się jego nowa generacja, co zazwyczaj ma miejsce około roku po premierze wcześniejszego modelu.

fot. mat. prasowe

Czy masz zamiar oszczędzać przy bieżącej sytuacji ekonomicznej?

36% badanych planuje ograniczyć wydatki związane z zakupem elektroniki (w tym nowego telefonu)


W innym badaniu z lipca ankietowani wypowiedzieli się na temat rosnącej inflacji, która wynosiła wówczas 15,5%. Ze względu na sytuację ekonomiczną aż 36% z nich planuje ograniczyć wydatki związane z zakupem elektroniki (w tym nowego telefonu), a 20% planuje ograniczyć wydatki telefoniczne i różnego rodzaju subskrypcje.

Prawdziwe oszczędności dopiero przed nami


Należy spodziewać się kolejnych cięć w budżetach domowych Polaków w nadchodzących miesiącach. Według wielu ekonomistów szczyt inflacyjny dopiero przed nami, a w tym miesiącu może osiągnąć pułap ponad 20%. Od nowego roku sprzedaż m.in. telefonów komórkowych w Polsce może ulec zapaści ze względu na jeszcze większe obciążenia budżetów wywołane wzrostem taryf za media (prąd, ogrzewanie) czy powrotem do starych stawek VAT i akcyzy (paliwa ciekłe).
Wysoka inflacja i rosnące koszty życia zmuszają Polaków do oszczędzania, także w przypadku elektroniki. Może się okazać, że listopad i grudzień były ostatnimi miesiącami, w których Polacy wydali sporo pieniędzy na telefony komórkowe. Od stycznia – kiedy można spodziewać się ponownego wzrostu inflacji i cen, w tym telefonów komórkowych – popyt na elektronikę może znacząco zmaleć i to na dłuższy czas. Dla producentów sprzętu RTV/AGD (a także operatorów GSM) mogą nadejść chude lata - mówi Marcin Szermański z komorkomat.pl.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: