eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeMarka a reklama konkurencji w wyszukiwarkach

Marka a reklama konkurencji w wyszukiwarkach

2006-10-18 13:45

Stworzenie rozpoznawalnej, popularnej nazwy handlowej dla produktu to sukces dla marketingowego specjalisty. Co jednak zrobić, gdy konkurencja wykorzystuje tę nazwę w wyszukiwarkach internetowych do promocji własnego produktu? Jak ograniczyć ryzyko, że nasi potencjalni klienci będą komunikować się z kimś, kto się pod nas podszywa?

Przeczytaj także: Nazwy handlowe w wyszukiwarkach

Szukałem informacji na temat jednego z powszechnie znanych produktów. W treści mojego zapytania w wyszukiwarce internetowej zawarłem oczywiście jego nazwę, aby odpowiednio zawęzić ilość zwróconych stron wynikowych. Zadowolony z wyników poszukiwania (odnośnik do oficjalnej strony serwisu znalazł się na pierwszym miejscu), zwróciłem również uwagę na reklamy zamieszczone w postaci linków sponsorowanych. Oprócz dwóch ofert książek – poradników, była tam reklama produktu bezpośrednio konkurującego.

Sam ten fakt mnie nie zdziwił, wszak konkurencja jest jednym z atrybutów wolnego rynku. Zacząłem się jednak zastanawiać, czy poprawne i etyczne jest wykorzystywanie popularności cudzej nazwy handlowej (zwłaszcza zarejestrowanej) do promowania bezpośrednio konkurującego produktu i jeszcze nad tym, czy firma, będąca właścicielem zarejestrowanej nazwy, może ustrzec się przed wykorzystaniem jej rozpoznawalności i ograniczyć działania konkurencji w tym zakresie. Jeżeli tak – to w jaki sposób?

Nazwa handlowa – wykorzystana

Patrząc poprzez pryzmat sposobu komunikacji z użytkownikami wykonującymi zapytanie, wykorzystanie popularności cudzej nazwy handlowej (według szacunków wyszukiwarki, w opisanym przypadku, konkurencyjna reklama mogła być wyświetlona nawet kilkaset razy dziennie) może odbywać się poprzez:
  • obecność na wysokich pozycjach w naturalnych wynikach wyszukiwania (pozycjonowanie);
  • wykorzystanie zarejestrowanych nazw jako słów kluczowych, dla których emitowane są teksty reklamowe w kampanii linków sponsorowanych;
  • wykorzystanie zarejestrowanych nazw w tekstach reklamowych użytych w kampanii linków sponsorowanych.

Jak więc można zminimalizować zagrożenia dla własnego produktu o popularnej nazwie, płynące z obecności naturalnych wynikach wyszukiwania. Co i kiedy dozwolone jest w pozycjonowaniu stron?

Wypowiedź Artura Banacha, prezesa Netsprint.pl na temat ewentualności usuwania dokumentów z indeksu wyszukiwania:

"Mówiąc o pozycjonowaniu w naturalnych wynikach wyszukiwania, stoimy na stanowisku, że za treść strony odpowiada jej właściciel. Naszą rolą jest jedynie przeszukiwanie tych treści i dostarczanie możliwie najbardziej precyzyjnych wyników. Tak naprawdę trudno sobie wyobrazić działanie takiego mechanizmu, który miałby reagować w każdym przypadku naruszenia zasad publikacji nazw (pamiętajmy, że NetSprint indeksuje ok. 100 000 000 stron).

Oczywiście, w ewidentnych przypadkach, w szczególności gdy strona może być traktowana jako spam (narusza kodeks SEO), wprowadza użytkowników w błąd lub godzi w dobre imię firmy (takim przykładem było pozycjonowanie stron erotycznych na popularne marki handlowe), dokumenty są usuwane z indeksu. Co do zasady jednak, stoimy na stanowisku, że stronami w takim sporze są właściciel znaku towarowego oraz marki".
Przeczytaj także: Jak stworzyć dobrą nazwę? Jak stworzyć dobrą nazwę?

 

1 2 3

następna

oprac. : Maciej Gałecki / Marketing w Praktyce Marketing w Praktyce

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: