Nastroje konsumentów w styczniu 2023 znów w górę
2023-01-19 11:01
Nastroje konsumentów w styczniu 2023 znów w górę © pixabay.com
Nowy rok przyniósł dalszą poprawę nastrojów konsumenckich. Z komunikatu Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że poprawa dotyczy zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich.
Przeczytaj także: Nastroje konsumentów jeszcze lepsze w grudniu 2022
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł - 38,1 i był o 3,8 p. proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w styczniu 2023 r.
Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości wyższe niż przed miesiącem. Największe wzrosty odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 5,1 p. proc. i 4,2 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 4,1 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, 3,3 p. proc. dla oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz 2,3 p. proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego.
W odniesieniu do stycznia 2022 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 8,9 p. proc.
fot. pixabay.com
Nastroje konsumentów w styczniu 2023 znów w górę
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w styczniu 2023 r.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 3,1 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -27,6.
Na wzrost wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłego poziomu bezrobocia (wzrosty odpowiednio o 5,1 p. proc. i 4,5 p. proc.). Wzrost o 4,1 p. proc. wystąpił także dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego. Niższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (spadek o 1,4 p. proc.).
W styczniu br. WWUK osiągnął wartość o 4,1 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2022 r.
Przeczytaj także:
Jakie nastroje konsumentów w listopadzie 2024?
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)