eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozySprzedaż telewizorów spadła w IV kw. 2022 o 20% r/r

Sprzedaż telewizorów spadła w IV kw. 2022 o 20% r/r

2023-02-05 00:51

Sprzedaż telewizorów spadła w IV kw. 2022 o 20% r/r

Kupujemy mniej telewizorów © pixabay.com

W IV kwartale 2022 roku sprzedaż telewizorów w Polsce spadła o 20 proc. rdr - wynika z danych firmy GfK. W całym 2022 roku sprzedaż była o 1,4 proc. niższa w porówaniu do poprzedniego roku.

Przeczytaj także: Ceny telewizorów spadły w I poł. 2010

Jak wynika z danych firmy GfK zmalała również wartość sprzedaży (w PLN) – o 3,1 proc. w całym 2022 roku i o 21,5 proc. w IV kwartale 2022 roku.

Z danych zgromadzonych przez GfK wynika, że polscy konsumenci najchętniej kupują telewizory o przekątnej ekranu w rozmiarze 65", 43", 55" i 50". Skupiają się zatem przede wszystkim na dużych i średnich modelach, rzadziej sięgając po małe egzemplarze (poniżej 40") i bardzo duże telewizory (powyżej 65"). Na popularności stale zyskują również produkty zaawansowane technologicznie.
10 najpopularniejszych modeli na polskim rynku to odbiorniki o rozdzielczość 4k, zbudowane w technologii LCD, z możliwością łączenia się z Wi-Fi. Świadomy konsument wybiera zatem sprzęt nowoczesny technologicznie, SMART, pozwalający na korzystanie z wielu innowacyjnych opcji – mówi Wiesław Peché, Senior Consultant Market Intelligence w GfK.

fot. pixabay.com

Kupujemy mniej telewizorów

W IV kwartale 2022 roku sprzedaż telewizorów w Polsce spadła o 20 proc. rdr - wynika z danych GfK.


Cena gra kluczową rolę


Pomimo, że w całym 2022 roku średnie ceny telewizorów spadły o -1,7 proc. w porównaniu z rokiem 2021, a w ostatnim kwartale ub.r. nawet o -2,2 proc. rdr., wielu konsumentów wciąż przekłada decyzję o zakupie nowych odbiorników i czeka na akcje promocyjne. Dowodem na ich powodzenie są wyniki ubiegłorocznej sprzedaży w czasie tzw. „black week”. Badania GfK pokazują skokowy wzrost sprzedaży w okresie najpopularniejszej akcji wyprzedażowej roku, która choć nie ma znaczącego przełożenia na całoroczne wyniki branży, jednoznacznie pokazuje zachodzące w niej trendy.
47 tydzień roku, na który przypadał właśnie „black week” okazał się absolutnie najlepszy w całym roku. Sprzedaż 10 najpopularniejszych modeli analizowanych przez GfK wzrosła w tym okresie aż o 76 proc. – zaznacza Wiesław Peché.

W najbliższych miesiącach akcje promocyjne mogą jeszcze mocniej zyskać na popularności. Według GfK początek 2023 roku pokazał bowiem nieznaczny wzrost średniej ceny telewizorów.
Jest zbyt wcześnie by mówić o pojawiającym się trendzie. Wzrost średniej ceny może wynikać bowiem ze struktury sprzedaży modeli o różnej wielkości ekranów lub na przykład ograniczonej dostępności tańszych modeli. Dla branży z pewnością nadchodzą jednak wymagające miesiące, w których producenci i sieci będą musieli na bieżąco dostosowywać swoje strategie do szybko zmieniających się realiów rynkowych – podkreśla ekspert GfK.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: