Zakupy internetowe - jak zmienia się e-klient?
2023-02-10 10:55
![Zakupy internetowe - jak zmienia się e-klient? [© Maksym Yemelyanov - Fotolia.com] Zakupy internetowe - jak zmienia się e-klient?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/zakupy-internetowe/Zakupy-internetowe-jak-zmienia-sie-e-klient-250695-200x133crop.jpg)
Jakie produkty najchętniej kupujemy online? © Maksym Yemelyanov - Fotolia.com
Przeczytaj także: Blisko 50% Polaków robi zakupy online za granicą
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Jakie produkty i usługi najczęściej kupujemy w internecie?
- Jak płacimy robiąc zakupy w sieci?
- Z jakich platform zakupowych korzystamy najchętniej?
Z badania przeprowadzonego przez agencję Inquiry wynika, że produkty najchętniej kupowane w sieci to obuwie dla dorosłych (51% badanych kupiło te produkty online w ciągu ostatniego roku), kosmetyki oraz perfumy (50%) oraz odzież i bielizna dla dorosłych (50%). Na kolejnych, również wysokich pozycjach znajdziemy kategorie związane z wyposażeniem domu (wyposażenie wnętrz, RTV/AGD), a także kulturą i rozrywką (książki, gry, multimedia). Nadal mniej chętnie kupujemy w internecie alkohole oraz specjalistyczny sprzęt np. fotograficzny czy turystyczny.
Wśród usług na podium znajdziemy przede wszystkim rezerwacje noclegów (28% badanych dokonało takiego zakupu online w ostatnim roku), bilety kolejowe (27%) oraz płatne serwisy TV (25%). Co piąty Polak kupuje w internecie również bilety na koncerty czy do teatru. Warto zauważyć, że zarówno produkty, jak i usługi kupujemy online coraz częściej.
fot. Maksym Yemelyanov - Fotolia.com
Jakie produkty najchętniej kupujemy online?
Z badania przeprowadzonego przez agencję Inquiry wynika, że najczęściej w sieci kupujemy obuwie dla dorosłych, kosmetyki oraz perfumy oraz odzież i bieliznę dla dorosłych.
Zakupy produktów dokonywane są przez Polaków głównie za pośrednictwem popularnych, dużych platform agregujących ofertę z różnych branż i firm czyli tzw. platform marketplace. Do takich serwisów idziemy najczęściej gdy chcemy kupić np. zabawki (73%), artykuły ogrodnicze (73%) czy artykuły wyposażenia domu (59%). Badanie Inquiry potwierdza niebywałą popularność serwisu Allegro, który znalazł się na pierwszym miejscu wykorzystywanych serwisów w przypadku wszystkich badanych kategorii produktów. Dodatkowo, w większości kategorii, Allegro pozostawia daleko w tyle nie tylko inne platformy, ale też wyspecjalizowanych sprzedawców, np. CCC oraz eobuwie.pl, czy też Rossmann i Hebe.
Sytuacja wygląda zupełnie inaczej, gdy chodzi o zakup usług. W tym wypadku dokonujemy zakupów przede wszystkim przez wyspecjalizowane serwisy konkretnych usługodawców, zajmujących się danym obszarem usług.
Każda kategoria usług dostępnych online ma swojego jednego zdecydowanego lidera, wyspecjalizowanego w danym obszarze – np. w kategorii noclegów będzie to Booking.com, wśród płatnych serwisów TV- Netflix, zaś w przypadku muzyki - Spotify.
Zmieniają się też preferowane sposoby płatności. Z roku na rok rośnie odsetek osób korzystających z szybkich płatności BLIK – jest to obecnie najczęściej stosowana metoda płatności podczas zakupów internetowych, wybierana przez 45% kupujących. Jeszcze w 2019 roku odsetek ten wynosił 18% - to 2,5-krotny wzrost w 3 lata! W obecnej edycji badania po raz pierwszy uwzględniono zjawisko płatności odroczonych, z których korzysta obecnie 7% kupujących.
W obszarze dostaw zakupów internetowych także zaszły duże zmiany. O ile w przeszłości najczęściej wykorzystywane były usługi kurierskie, w ostatnich latach dostawy zostały zdominowane przez paczkomaty, które preferuje obecnie ponad połowa kupujących online. Tempo wzrostu popularności paczkomatów jest podobne jak w przypadku płatności BLIK.
Wysoka dynamika wzrostu rynku e-commerce, spotęgowana przez pandemię, w wielu kategoriach nadal się utrzymuje. Zwyczaje i preferencje ukształtowane w czasie lockdownu już z nami zostaną. Jednocześnie Polacy szybko przyswajają nowe rozwiązania, które powodują, że nasze zakupy online stają się szybsze i wygodniejsze. Oznacza to olbrzymi potencjał dla rozwoju nowoczesnych technologii w obszarze dostaw, magazynowania czy płatności cyfrowych. – mówi Agnieszka Górnicka, prezeska firmy Inquiry.
O badaniu
Badanie zostało zrealizowane przez firmę Inquiry metodą CAWI w grudniu 2022 r. na reprezentatywnej próbie 1005 osób kupujących produkty i usługi w internecie (sondaż online na panelu YouGov).
![E-commerce - zakupy online ratują nadwątlony budżet domowy? [© apops - Fotolia.com] E-commerce - zakupy online ratują nadwątlony budżet domowy?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/zachowania-konsumentow/E-commerce-zakupy-online-ratuja-nadwatlony-budzet-domowy-254978-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)