Nastroje konsumentów w lutym 2023 lepsze
2023-02-22 12:41
Lepsze nastroje konsumentów w lutym 2023 © pixabay.com
Luty to kolejny miesiąc poprawy nastrojów konsumenckich. Z komunikatu Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że poprawa dotyczy zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich.
Przeczytaj także: Nastroje konsumentów w styczniu 2023 znów w górę
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł - 36,0 i był o 2,1 p. proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w lutym 2023 r.
Spośród składowych wskaźnika najbardziej poprawiła się ocena przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost o 5,5 p. proc.). Wyższe wartości osiągnęły również oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 4,1 p. proc. i 3,0 p. proc.). Niższe wartości niż przed miesiącem odnotowano dla ocen obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 1,8 p. proc. i 0,5 p. proc.).
W odniesieniu do lutego 2022 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 8,3 p. proc.
fot. pixabay.com
Lepsze nastroje konsumentów w lutym 2023
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w lutym 2023 r.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 2,3 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -25,3.
Na wzrost wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrosty odpowiednio o 5,5 p. proc. i 4,1 p. proc.). Wzrost o 0,6 p. proc. wystąpił dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia. Niższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (spadek o 1,0 p. proc.).
W lutym br. WWUK osiągnął wartość o 6,0 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2022 r.
Przeczytaj także:
Jakie nastroje konsumentów w listopadzie 2024?
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)