Hipermarkety w oczach klientów
2006-10-28 00:16
Przeczytaj także: Polscy konsumenci a hipermarkety
Bardzo ciekawe jest także spojrzenie na stosunek Polaków do odpowiedzialności sieci handlowych wobec pracowników czy kontrahentów, zwłaszcza w kontekście omawianych dalej zagadnień. Tylko w kilku grupach odsetek wskazań tej wartości był dwucyfrowy. Wyróżnili się w ten sposób najmłodsi, robotnicy niewykwalifikowani oraz m.in. przedstawiciele dużych gospodarstw domowych (4 osoby lub więcej). Można jednak domniemywać, że właśnie w tych grupach sieci handlowe częściej niż w stosunku do innych pełnią rolę pracodawcy. Być może stąd wynika szczególna wrażliwość tych grup na odpowiedzialność sklepów.
Dla zdecydowanej większości Polaków odpowiedzialność nie należy jednak do obowiązkowego zestawu atrybutów sieci handlowej. Można też zakładać, że wiadomości o złym traktowaniu pracowników w niewielkim stopniu wpływają na wyniki sprzedażowe sieci handlowych. Dodatkowo potwierdzają to też wyniki badania przedstawione w raporcie On Board PR „Konsument i media” ze stycznia 2006 r., z których wynika, że tylko 32% Polaków przyznaje, iż takie oskarżenia względem firm mogą wpłynąć na ich decyzje związane z zakupem produktów tych firm.
„Liczba doniesień prasowych na temat oskarżeń sklepów o złe traktowanie pracowników nie przekłada się wprost na postawy klientów” – komentuje Norbert Kilen z On Board PR – „Wnioski? Na przykład zła atmosfera wokół Wal-Mart i ich relacji z pracownikami wcale nie musi rzutować na ew. powodzenie biznesowe tej sieci w Polsce. Z drugiej strony, każde podejrzenie niskiej jakości może wyrządzić znacznie więcej szkód”
Raport wskazuje, że kryzysy dotyczące relacji marketów ze swoimi pracownikami rzutują negatywnie na reputację całej branży handlowej. Na pytanie o uczciwość super- i hipermarketów wobec pracowników, aż 64% Polaków odpowiada negatywnie. Jeśli chodzi o inne branże, Polacy nie są tak surowi w ocenach.
„Większość Polaków uważa, że sieci handlowe nie są uczciwe w stosunku do zatrudnionych w nich osób” – komentuje Tomasz Dziedzic z PBS DGA – „Łagodniejsze oceny w grupie pracowników branży handlowej mogą jednak sugerować, że rzeczywistość jest lepsza niż wskazują obiegowe opinie”
Przeczytaj także:
Sieci handlowe a preferencje konsumenta
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl