eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościKomunikaty firmJak zarejestrować ciągnik? Krótki poradnik dla rolników

Jak zarejestrować ciągnik? Krótki poradnik dla rolników

2023-05-15 12:54

Jak zarejestrować ciągnik? Krótki poradnik dla rolników

Jak zarejestrować ciągnik? Krótki poradnik dla rolników © freepik.com

Komunikat PR

Rejestracja ciągnika rolniczego to obowiązek spoczywający na każdym właścicielu pojazdu. Podobnie jak zgłoszenie wejścia w posiadanie samochodu lub motocykla wymaga dopełnienia kilku formalności urzędowych i przestrzegania terminów. Co dokładnie i kiedy trzeba zrobić?

Dokumenty potrzebne do rejestracji ciągnika


Z racji tego, że ciągniki rolnicze mogą poruszać się po drogach publicznych, ustawodawca wymaga od właścicieli zgłoszenia nabycia maszyny. Pierwszym krokiem jest dopilnowanie wystawienia i podpisania przez obie strony transakcji dowodu jej przeprowadzenia. Ważne prawnie są dwa typy: umowa kupna-sprzedaży oraz faktura VAT.

Osoba zbywająca traktor powinna ponadto przekazać komplet dokumentów dotyczących pojazdu. Należy do nich m.in. ważna polisa OC. Nabywca może zdecydować się na jej kontynuację lub podpisanie umowy z inną ubezpieczalnią. W pierwszym przypadku OC powinno być ważne jeszcze przez 30 dni od daty zgłoszenia rejestracji. Osoby, które zrezygnowały z dotychczasowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, najpóźniej w dniu zgłoszenia ciągnika muszą opłacić składkę polisy.

Kolejny dokument do wypełnienia to wniosek o rejestrację. Należy w nim wpisać m.in.:
  • imię i nazwisko lub nazwę firmy;
  • miejsce zamieszkania lub adres siedziby przedsiębiorstwa;
  • numer PESEL lub REGON;
  • nazwę i adres urzędu skarbowego, z którym rozlicza się właściciel;
  • rodzaj ciągnika i jego przeznaczenie;
  • markę, typ, model;
  • rok produkcji;
  • numer VIN;
  • numer rejestracyjny;
  • datę zakupu.

Do dopełnienia formalności potrzebny będzie także dowód rejestracyjny z potwierdzeniem przejścia przeglądu technicznego ważnego jeszcze przez 30 dni, karta pojazdu, potwierdzenie uiszczenia opłat w urzędach oraz dowód rejestracyjny. Rolnicy, którzy kupili ciągnik na firmę, zobowiązani są do okazania zaświadczenia o wpisie do CEIDG.

Zarejestrować należy każdy pojazd, a więc też i używany ciągnik rolniczy. Takie maszyny wielu rolników wybiera ze względu choćby na atrakcyjną cenę. Wśród nich nie brakuje bardzo dobrych, a przy tym już sprawdzonych traktorów. Osoby szukające konkretnego modelu mają szansę znaleźć go w serwisie z ogłoszeniami mascus.pl pod linkiem https://www.mascus.pl/rolnictwo/traktory. Wystawiane w nim oferty pozwalają na zakup ciągnika zarówno z Polski, jak i innych państw, a nawet kontynentów.

Procedura zgłaszania nowego traktora


Od momentu zakupu rolnik ma 30 dni na zgłoszenie ciągnika do urzędu. Wszystkie dokumenty składa się w wydziale komunikacji urzędu właściwego dla miejsca zamieszkania (a nie zameldowania), czyli miejskiego lub powiatowego. Jeśli pojazd został sprowadzony zza granicy, trzeba jeszcze pamiętać o przetłumaczeniu wszystkich dokumentów. Przekład z innego języka powinien zostać poświadczony przez tłumacza przysięgłego.

Zdarza się, że proces rejestracji ciągnika trwa do 30 dni. Jednak w tym czasie można nim już jeździć. Na okres między zgłoszeniem traktora a wpisaniem go do ewidencji właściciel otrzymuje tymczasowe pozwolenie na użytkowanie. Później odbiera się stały dowód rejestracyjny. Będą w nim dane osobowe obecnego posiadacza, ale niekoniecznie nowy numer. Zostanie on wydany w momencie zgłoszenia zakupu od osoby zamieszkałej w innym powiecie. W innym przypadku można jeździć na dotychczasowym numerze rejestracyjnym.

Choć do wydziału komunikacji trzeba zgłosić się dość szybko, to do urzędu skarbowego jeszcze prędzej. Powodem jest obowiązek wniesienia opłaty skarbowej i złożenia deklaracji PPC-3, czyli uregulowanie podatku od czynności cywilno-prawnych. Na te formalności nabywca ciągnika ma tylko 14 dni.

Kiedy można uniknąć niektórych opłat i formalności?


Dodatkowe koszta związane z nabyciem traktora są w większości nieuchronne. Na szczęście nie są wysokie. Najwięcej trzeba wydać na dowód rejestracyjny, bo 54,50 zł. Jeśli do tego niezbędne są nowe tablice, do tej kwoty należy doliczyć 40,50 zł. W takim przypadku nie obejdzie się też bez nowej naklejki legalizacyjnej. Za nią urząd pobierze 12,50 zł. Ostatnia suma do wydania to 14 zł – tyle trzeba zapłacić za pozwolenie na czasowe użytkowanie ciągnika.

Ostatni pewny koszt to ubezpieczenie OC. Konkretnej wysokości tego wydatku nie sposób jednak podać, ponieważ zależy on od bardzo wielu czynników. Tak jak w przypadku samochodów lub jednośladów wpływ na kwotę polisy mają:
  • marka i model traktora;
  • pojemność i moc silnika;
  • dopuszczalna masa całkowita;
  • przebieg;
  • liczba drzwi i miejsc;
  • rodzaj wykorzystywanego paliwa;
  • rok produkcji;
  • data pierwszej rejestracji;
  • rok zakupu;
  • stan, czyli to, czy traktor jest fabrycznie nowy, czy używany;
  • czy ciągnik sprowadzono z zagranicy;
  • dodatkowe zabezpieczenia, np. alarm.

Oprócz tego istnieją wydatki, które ponoszą tylko niektórzy nabywcy. Jednym z nich jest należność za pełnomocnictwo. Trzeba ją uiścić, jeśli pojazd ma zarejestrować inna, uprawniona osoba. Koszt takiego dokumentu to 17 zł. Uniknąć da się również niektórych opłat na rzecz fiskusa. Podatku od czynności cywilno-prawnych oraz opłaty skarbowej nie płacą właściciele, którzy kupili ciągnik warty mniej niż 1000 zł, na fakturę VAT lub od rolnika rozliczającego się ryczałtem.

Inne maszyny rolnicze, które należy zarejestrować


W Polsce rejestracji podlegają nie tylko pojazdy, ale także ich zespoły. Z tego powodu do wydziału komunikacji kierowcy zgłaszają przyczepy. Nie inaczej jest w przypadku rolników. Ministerstwo infrastruktury wymaga od nich wpisania do ewidencji wymiennych urządzeń ciągniętych. Co się do nich zalicza? Jest to bardzo szerokie pojęcie obejmujące wszystkie sprzęty, które są podłączane do ciągnika i w ten sposób zmieniają lub dodają mu nowe funkcje. Co więcej, muszą mieć na trwałe przymocowane narzędzie do transportu lub obróbki surowców wykorzystywanych w rolnictwie albo leśnictwie.

Ze względu na zakres takich urządzeń przed zakupem najlepiej udać się do informacji wydziału komunikacji i spytać, czy dany sprzęt podlega rejestracji. Jeśli tak, nie uda się uniknąć opłat na rzecz urzędu miejskiego lub powiatowego oraz skarbowego. Zgłaszać nie trzeba za to np. kombajnu, a to ze względu na fakt, że nie porusza się po drogach publicznych.

oprac. : Komunikat PR

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: