Linie lotnicze podnoszą ceny biletów. Zabraknie pasażerów?
2023-07-03 09:30
Linie lotnicze podnoszą ceny biletów © pixabay.com
Przeczytaj także: Loty krajowe najtańszym środkiem transportu?
Marże linii lotniczych korzystają z rosnących cen biletów lotniczych i spadających kosztów operacyjnych. Mimo że ceny paliwa lotniczego, które stanowią 30% sprzedaży, utrzymują się powyżej poziomu sprzed pandemii, spadły one w tym roku o -36% do 91,3 USD/baryłkę, czyli o około połowę w stosunku do kryzysowego szczytu 184,8 USD/baryłkę w czerwcu 2022 roku. Jednocześnie wzrosły ceny biletów lotniczych, zwłaszcza na trasach międzynarodowych, takich jak te między USA a Europą (średnio +23% od początku roku, Rysunek 2).fot. mat. prasowe
Ewolucja RPK według regionu (zmiana procentowa zaobserwowana w I kw. 2023 r.)
Po trzech nierentownych latach w opinii Allianz Trade branża lotnicza może wyjść na zero w 2023 r. – wcześniej niż oczekiwano. Według Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) łączne przychody mają wzrosnąć o +9,7% r/r do 803 mld USD (w porównaniu z 838 mld USD w 2019 r.), a zysk netto może wzrosnąć do 9,8 mld USD w tym roku (w porównaniu z 26,4 mld USD w 2019 r.), przy czym przewoźnicy z Ameryki Północnej odnotowali najlepsze wyniki.
fot. mat. prasowe
Ewolucja cen ropy naftowej (Brent) i paliwa lotniczego (JP-54), USD/baryłkę
Jednak ograniczona przepustowość powstrzymuje linie lotnicze przed pełnym potencjałem przychodów (Rysunek 3). W latach 2018-2019 sektor odnotował około 1600 dostaw samolotów rocznie na całym świecie. Ze względu na brak części zakłócający produkcję, dostawy spadły o połowę w 2020 r., a następnie zaczęły się stopniowo poprawiać. W 2022 r. dostawy samolotów wzrosły o +19,1% r/r, a światowa liczba dostępnych pasażerokilometrów (ASK) wzrosła o +39,6% r/r. Jednak producenci oryginalnego wyposażenia nadal mają trudności z sprostaniem oczekującemu popytowi. Oczekuje się, że w 2023 roku dostawy wzrosną o +19,8%, ale obecne sześciomiesięczne opóźnienie nie wydaje się odpowiadać optymistycznym planom producentów samolotów. To ograniczenie podaży może uzasadniać utrzymywanie wysokich cen biletów lotniczych.
fot. mat. prasowe
Roczne dostawy samolotów (kolumny, lewa oś) i średnie ASK (linia, prawa oś)
Ludovic Subran, Chief Economist
Jordi Basco Carrera, Lead Investment Strategist
Maxime Darmet, Senior Economist
Pablo Espinosa Uriel, Investment Strategist
Roberta Fortes, Senior Economist
Jasmin Gröschl, Senior Economist
Andreas Jobst, Head of Macroeconomic and Capital Markets Research
Maria Latorre, B2B Sector Advisor
Marco Caccia, Research Assistant
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)