eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyInflacja zwalnia, ale koszyk zakupowy nadal drożeje. Raport o cenach w sieciach handlowych

Inflacja zwalnia, ale koszyk zakupowy nadal drożeje. Raport o cenach w sieciach handlowych

2023-08-09 11:30

Inflacja zwalnia, ale koszyk zakupowy nadal drożeje. Raport o cenach w sieciach handlowych

Raport o cenach w sieciach handlowych: gdzie najtańszy koszyk zakupowy © pressmaster - fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (7)

Inflacja w lipcu ponownie zwolniła i według wstępnych danych GUS wyniosła 10,8%. Kolejny miesiąc spadku sprawia, że ceny w sklepach rosną, ale wolniej. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, średnia wartość koszyka zakupowego przebiła barierę 300 złotych w 10 na 14 analizowanych sieci. Podstawowe produkty spożywcze są o 20% droższe niż przed rokiem. Najtańsze zakupy oferują dyskonty, a najdroższe kanał e-grocery. Największy wzrost cen w skali roku (40%) odnotowano w kategorii dodatki spożywcze, najmniej natomiast podrożały (5%) produkty tłuszczowe.

Przeczytaj także: Średni koszyk zakupowy w 2022 roku podrożał o 12,5%

Ze wstępnych danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że ceny towarów i usług konsumpcyjnych w lipcu 2023 r. wzrosły rok do roku o 10,8%, a w porównaniu z poprzednim miesiącem spadły o 0,2%. Jest to piąty miesiąc z rzędu, kiedy tempo wzrostu cen spowalnia. Według prognoz ekonomistów inflacja w kolejnych miesiącach będzie nadal się obniżać i za kilka miesięcy osiągnie poziom jednocyfrowy.

Średni koszyk zakupowy już za ponad 300 złotych


Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 10 na 14 sieci uwzględnionych w raporcie, ceny badanych produktów w lipcu były wyższe niż w czerwcu br. Średnia cena koszyka zakupowego w lipcu 2023 r. wyniosła 300,58 zł. To wzrost o 3,20 zł, czyli 1,08% w porównaniu do czerwca br. W dziesięciu sieciach średnie ceny koszyków przekroczyły próg 300 zł.

fot. mat. prasowe

Porównanie wyników rok do roku: czerwiec 2022 vs. czerwiec 2023

W lipcu 2023 roku we wszystkich 13 badanych sieciach handlowych, ceny były wyższe niż przed rokiem. Największy wzrost, tj. na poziomie 26,83% odnotowano w sieci Kaufland, w której średnia cena wzrosła o 64,54 zł.



Największe podwyżki odnotowano w sklepach Selgros Cash & Carry - 20,13 zł (6,93%). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano we wszystkich 13 analizowanych sieciach. Były to min.: Intermarché (26,64%), Makro Cash & Carry (25,75%) czy Dino (25,43%). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Kaufland, w którym średnia cena koszyka w lipcu 2023 r. była wyższa aż o 64,54 zł niż przed rokiem, tj. o 26,83%.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 225,61 zł (mniej o 3,65 zł niż w czerwcu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 367,38 zł (mniej o 5,61 zł niż w czerwcu br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w lipcu 2023 r. wyniosła 141,77 zł i jest ona o 1,96 zł niższa niż w czerwcu br.

Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w lipcu 2023 r. była wyższa o 17,11% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w lipcu 2023 r. droższy o 22,14% niż w 2022 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 20,70% z 249,04 zł w lipcu 2022 r. do 300,58 zł w lipcu 2023 r.
Lipiec okazał się trzecim miesiącem z rzędu, w którym zanotowano spadek inflacji. Nie oznacza to jednak, że w sklepach obserwujemy niższe ceny. Z danych przeanalizowanych przez ekspertów ASM Sales Force Agency wynika, że już w 10 na 14 badanych sieci średnia cena koszyka zakupowego przekroczyła barierę 300 zł. Zestaw analizowanych produktów spożywczych jest o jedną piątą droższy niż przed rokiem.

Z drugiej strony obserwujemy, że niektóre sieci są coraz bardziej zdeterminowane, by nawet kosztem własnej marży utrzymać zainteresowanie klientów lub przyciągnąć nowych. To odpowiedź na zmianę nastawienia kupujących, którzy w widoczny sposób ograniczają liczbę produktów w koszyku lub poszukują ich alternatywnych, tańszych wersji. Aktywne działania sieci handlowych, które obserwujemy zwłaszcza w ostatnich tygodniach, mogą okazać się dobrym sposobem na utrzymanie klientów do czasu, gdy poziom inflacji spadnie do akceptowalnego poziomu – komentuje Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Najtaniej w Auchan. Lidl tuż za nim


W lipcu br. za zestaw ujętych w badaniu produktów najmniej zapłacimy w Auchan. W sklepach tej marki średni koszt koszyka zakupowego ASM wyniósł 247,93 zł. To o 6,65 zł, czyli o 2,76% więcej niż najtańszy koszyk w czerwcu br., należący przed miesiącem również do Auchan. Sieć Lidl coraz mocniej zbliża się do konkurenta. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 0,33 zł (Lidl) i 8,50 zł (Biedronka).

fot. mat. prasowe

Średnia wartość koszyka zakupowego w podziale na sieci

Najtańsze zakupy w lipcu 2023 r. można było zrobić w sieci Auchan, w której średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 247,93 zł. Na drugim miejscu znalazł się Lidl (więcej o 0,33 zł) a na trzecim Biedronka (więcej o 8,50 zł). Najwyższą wartość koszyka zakupowego odnotowano w kanale e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 347,74 zł, czyli aż o 40% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan.



W lipcu 2023 roku ponownie najdroższy okazał się kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 347,74 zł, czyli aż o 40% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. W porównaniu z ubiegłym rokiem największy wzrost, tj. na poziomie 26,83% odnotowano w sieci Kaufland, w którym średnia cena wzrosła o 64,54 zł. Badanie autorskiego koszyka zakupowego wykazało również, że w lipcu 2023 r. najtańsze zakupy można było po raz kolejny zrobić w dyskontach - 282,60 zł.

fot. mat. prasowe

Średnia wartość koszyka zakupowego w podziale na kanały

Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w lipcu 2023 r. wskazało, że najtańsze zakupy można było po raz kolejny zrobić w dyskontach (282,60 zł).


fot. mat. prasowe

Porównanie modelu hybrydowego

W ramach porównania modelu hybrydowego, w lipcu 2023 r. w dwóch na trzy analizowane sieci, zakupy online były tańsze niż w stacjonarnych wersjach tych samych sklepów. Natomiast w czerwcu 2023 r., w dwóch na trzy sprawdzane sieci, zakupy przez Internet były droższe.


Najmocniej drożeją dodatki, najmniej produkty tłuszczowe


Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów rok do roku pokazuje, że w lipcu 2023 r. względem 2022 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii badanych produktów: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze.

Tym razem w ośmiu grupach skok był dwucyfrowy. Najwyższy wzrost cen w skali roku (40,10%) ponownie odnotowano w kategorii dodatków. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że produkty sypkie podrożały o 26,77%, słodycze o 25,55% a chemia domowa i kosmetyki o 21,76%. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku produktów tłuszczowych (w lipcu 2023 r. drożej o 5,43%).

fot. mat. prasowe

Analiza udziału w sieci w minimalnych cenach produktów

Lipiec potwierdził, że w przypadku minimalnych cen produktów, liderem ponownie jest Auchan, który oferował aż 29 produktów w cenach minimalnych. Kolejno uplasowały się sieci Biedronka i Netto z 3 produktami z najniższymi cenami.



Czerwiec potwierdził, że w przypadku minimalnych cen produktów, liderem ponownie jest Auchan, który oferował aż 29 produktów w cenach minimalnych. Kolejno uplasowały się sieci Biedronka i Netto z 3 produktami z najniższymi cenami. W sklepach Dino i Lidl znalazły się po 2 produkty w cenach minimalnych na 40 analizowanych. W sieciach ALDI, Carrefour, E.Leclerc, Intermarche, Makro Cash & Carry, Selgros Cash & Carry znalazł się jeden najtańszy produkt.

fot. mat. prasowe

Analiza udziału w sieci w maksymalnych cenach produktów

Najwięcej najdroższych badanych produktów (21) można było w lipcu br. znaleźć w kanale e-grocery. Tuż za nim znalazł się POLOmarket (7), Kaufland (5), sklepy E.Leclerc, Netto, Carrefour, Intermarche (po 4 produkty), Dino (3), ALDI i Selgros Cash & Carry (po 2 produkty) oraz Biedronka z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.



Najwięcej najdroższych badanych produktów (21) można było w lipcu br. znaleźć w kanale e-grocery. Tuż za nim znalazł się POLOmarket (7), Kaufland (5), sklepy E.Leclerc, Netto, Carrefour, Intermarche (po 4 produkty), Dino (3), ALDI i Selgros Cash & Carry (po 2 produkty) oraz Biedronka z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.






O badaniu
Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 14 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline). Rodzaje analizowanych sklepów: Cash & Carry (Makro, Selgros) - wielkopowierzchniowy sklep/hurtownia, przeznaczona dla przedsiębiorców i detalistów; E-grocery - sklep prowadzący działalność wyłącznie w Internecie; Dark Store - wirtualny sklep oferujący szybką dostawę do domu; Dyskont (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi) - sklep sprzedający towar w ograniczonym asortymencie i w obniżonych cenach; Supermarket (Dino, Polomarket) - samoobsługowy sklep o powierzchni sprzedażowej od 400 m² do 2,5 tys. m²; Hipermarket (Auchan, Carrefour, Kaufland, E.Leclerc, Intermarché) - sklep samoobsługowy o powierzchni powyżej 2,5 tys. m²; Sieć tradycyjna – sieć handlowa prowadząca sprzedaż w sklepach stacjonarnych; Hybryda – sieć handlowa, która prowadzi sprzedaż stacjonarną oraz internetową.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: