Starlink: rynek reklamowy zwolnił
2006-11-05 14:49
Zdaniem domu mediowego Starlink rynek reklamowy w Polsce wyhamował w III kwartale br. Dynamika wydatków po trzech kwartałach osiągnęła poziom 10,4 proc., na reklamę w mediach wydano łącznie w tym roku 3 mld 838 mln zł - wynika z najnowszego raportu.
Przeczytaj także: Mniejsze wydatki na reklamę
- Wyhamowanie rynku, którego się spodziewaliśmy, jest konsekwencją dwóch aspektów. Po pierwsze mamy do czynienia z efektem wysokiej bazy. W III kwartale ub.r. miały miejsce kampanie reklamowe związane z wyborami parlamentarnymi, podczas gdy w tym roku tego dodatkowego zastrzyku pieniędzy nie było. Poza tym, naszym zdaniem, reklamodawcy ze względu na rosnące ceny reklam w mediach zdecydowali się skoncentrować swoje wydatki wiosną i jesienią - tłumaczy Jarosław Roszkowski, dyrektor mediów Starlinku.Po trzech kwartałach br. najwyższą dynamikę, w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, odnotowała reklama internetowa (+ 49,1 proc.) oraz reklama kinowa (+ 25,4 proc.). Na dalszych pozycjach znalazły się: telewizja (+ 11,9 proc.), radio (+ 11,6 proc.) oraz reklama zewnętrzna (+ 10,0 proc.). Zestawienie zamykają segmenty reklamy w dziennikach (+ 2,7 proc.) i magazynach (+ 4,6 proc.).
Na reklamę w mediach najwięcej wydawały sektory: finanse i usługi marketingowe (+103,5 mln zł), rozrywka, kultura, edukacja (+79,9 mln zł) oraz żywność (+55,5 mln zł). Sektory te łącznie zwiększyły swoje inwestycje reklamowe o 239 milionów złotych, co stanowi 66,3 proc. wzrostu rynku reklamowego w pierwszych trzech kwartałach br.
Starlink podtrzymuje jednocześnie swoją prognozę dynamiki rynku reklamowego w 2006 r., która powinna wynieść 10,1 proc., dokonując korekty IV kwartału do poziomu 9,4 proc. (wcześniej 9,2 proc.).
Przeczytaj także:
Starlink: rynek reklamowy I-VI 2007
oprac. : Mediarun.pl