eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMediaKtóre social media reklamują najlepiej? Nie tylko największe

Które social media reklamują najlepiej? Nie tylko największe

2023-08-21 08:50

Które social media reklamują najlepiej? Nie tylko największe

Które social media reklamują najlepiej? © pixabay.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Gemius przedstawia wyniki raportu „Social Media 2023” - zrealizowanego we współpracy z PBI oraz Grupą Roboczą Social Media przy IAB Polska, na podstawie badań gemiusAdReal oraz Mediapanel. Opracowanie rzuca światło na media społecznościowe, które są obecnie najlepszymi kanałami reklamowymi. Zdecydowanych liderów jest dwóch, ale czy oznacza to, że reklama w innych kanałach nie ma zbyt dużego sensu?

Przeczytaj także: Marketingowiec omija platformę X i celuje w reklamę na YouTube

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Które z mediów społecznościowych gwarantują największe zasięgi reklamowe?
  • W których social mediach widoczność reklam jest najlepsza?
  • Które branże najczęściej reklamują się na Facebooku?

Raport „Social Media 2023” powstał na bazie danych z badań gemiusAdReal oraz Mediapanel. Jest wynikiem współpracy firmy Gemius z Polskimi Badaniami Internetu oraz Grupą Roboczą Social Media przy IAB Polska.

YouTube z najwyższym zasięgiem reklamowym, Facebook z największą liczbą kontaktów reklamowych


Platformą, która w 2022 roku odnotowała najwyższy średni miesięczny zasięg reklamowy, był YouTube. Emitowane na nim reklamy dotarły do 73,23% populacji Polaków w wieku 7-75. Drugie miejsce należało do Facebooka (65,32% średnio miesięcznie), który mógł z kolei poszczycić się największą liczbą kontaktów reklamowych – 10,4 mld (w przypadku TouTube’a wynik ten wynosił 5,2 mld).

fot. mat. prasowe

Widoczność reklam

W przypadku YouTube’a mamy także do czynienia z najwyższą widocznością reklam


W przypadku YouTube’a mamy także do czynienia z najwyższą widocznością reklam. Zgodnie z definicją IAB, kryterium widoczności spełnia kreacja, której minimum 50% znajduje się w polu widzenia użytkownika przez co najmniej 1s (kreacje display) lub 2s (kreacje wideo). Wskaźnik Viewabity Rate dla platformy YouTube wyniósł 76,68%, drugie miejsce należało do Instagrama (70,28%), trzecie zaś do Facebooka (61,21%).

Za popularnością reklamową Facebooka i YouTube’a przemawia oczywiście ich powszechność. Zasięgi obu platform sięgają blisko 90%, a duplikacja użytkowników pomiędzy nimi a pozostałymi mediami społecznościowymi jest bardzo wysoka.

Reklamodawcy stawiają na zasięg


Ogromny potencjał zasięgowy Facebooka i YouTube’a dostrzegają reklamodawcy. W przypadku większości branż to właśnie te dwie platformy skupiają większość działań reklamowych w social mediach. Top trzy branże reklamujące się na Facebooku to „Trade”, „Leisure time” oraz „Media, books, CD & DVD”. W przypadku YouTube’a skład podium jest ten sam, jedynie „media i książki” wyprzedzają w zestawieniu kategorię „czas wolny”.

fot. mat. prasowe

Duplikacja użytkowników

Duplikacja użytkowników pomiędzy Facebookiem, YouTube'em a pozostałymi mediami społecznościowymi jest bardzo wysoka


fot. mat. prasowe

Rynek reklamowy - branże (share of voice)

Top trzy branże reklamujące się na Facebooku to „Trade”, „Leisure time” oraz „Media, books, CD & DVD”


Dotarcie do specyficznych grup? Potencjał mniejszych graczy


Wydawać by się mogło, że kampania reklamowa zrealizowana na dwóch największych pod względem dotarcia platformach jest idealnym rozwiązaniem. Warto jednak zauważyć, że mniejsze zasięgowo serwisy pochwalić się mogą wyjątkowym zainteresowaniem konkretnych grup docelowych. Z najwyższą nadreprezentacją mężczyzn mamy do czynienia na platformie Twitch (Affinity Index na poziomie 151,69), natomiast kobiet – na Pintereście (AI wynoszące 136,61).

Z kolei dobrym wyborem dla reklamodawców, którzy chcą dotrzeć do młodych odbiorców, są Twitch i Snapchat – dla przedziałów wiekowych 7-14 i 15-24 Affinity Index wynosi tam ponad 200, co oznacza, że udział użytkowników w tym wieku jest na analizowanych platformach dwukrotnie wyższy niż w populacji.

Jaka jest więc optymalna strategia? Bartosz Wójcik, ekspert Gemius, proponuje szersze spojrzenie:
Planując naszą obecność w social mediach warto patrzeć nie tylko przez pryzmat zasięgu. Warto dywersyfikować wykorzystywane media i pojawiać się również na platformach mniejszych zasięgowo, ale interesujących pod względem demografii i zaangażowania użytkowników. Potwierdza się to w części raportu, gdzie prezentowana jest aktywność reklamowa największych marek.

Raport „Social Media 2023” zrealizowano na podstawie danych z badania Mediapanel oraz badania gemiusAdReal. Analizie poddano okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 roku, pod uwagę wzięto średnie miesięczne z całego roku. W raporcie zostały przeanalizowane platformy (wersje przeglądarkowe oraz aplikacje) na urządzeniach typu PC oraz Mobile: Facebook, Instagram, Youtube, TikTok*, Twitter, Pinterest, Snapchat, LinkedIn, Twitch. Premiera raportu miała miejsce podczas Forum IAB 2023.

* prezentowane w części „Rynek reklamowy” dane dla platformy TikTok dotyczą średnich miesięcznych z ostatniego kwartału 2022 roku


Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: