Jaki jest menedżer idealny?
2006-11-08 00:49

© fot. mat. prasowe
Według raportu TNS OBOP dotyczącego profilu managera, idealnego kandydata na wysokie stanowisko managerskie powinny cechować nie tylko wiedza merytoryczna, lecz także zdolności interpersonalne.
Przeczytaj także: Urlop a wydajność pracy menedżera
Jak wynika z raportu, prezes powinien posiadać wyższe wykształcenie i dobrą znajomość przynajmniej jednego języka obcego. Kierunek ukończonych studiów nie jest decydujący w procesie rekrutacji na to stanowisko. Jak podaje TNS OBOP, idealny manager uzupełnia bowiem swoją wiedzę na studiach podyplomowych MBA, kursach i szkoleniach. Specjaliści HR zapytani jednak o studia kształcące przyszłych prezesów, wymieniają kierunki ekonomiczne, handlowe oraz prawno. Na stanowisku wiceprezesa chętnie widzieliby natomiast także absolwenta kierunku marketing i zarządzanie.„Dobry manager powinien znać profil działalności firmy, którą zarządza. Ważniejsza jest jednak chęć stałego doskonalenia. Powinna to być osoba głodna wiedzy, nieprzestająca się uczyć” – mówi Ewa Adamczyk, Dyrektor Generalny NAJ International. „Nic jednak nie zastąpi umiejętności komunikowania się z ludźmi „-dodaje. Rola umiejętności miękkich rośnie i, jak przewidują HR-owcy, trend ten się nie zmieni.
Wśród cech idealnego top managementu wymieniane są charyzma, umiejętności negocjacyjne, przywódcze, zarządzanie czasem i kultura osobista. Kierownicy HR zgodnie twierdzą, że młody wiek nie zawsze jest atutem. Osoby starsze postrzegane są bowiem jako osoby z doświadczeniem, dojrzałe emocjonalnie i zrównoważone.
„Zarządzanie firmą wiąże się z dużym stresem i wiecznie napiętym grafikiem. Nie mniej istotne są więc asertywność, umiejętność pracy pod presją czasu i delegowania uprawnień „– twierdzi Ewa Adamczyk.
Raport prezentuje także rozbieżności między modelowym top managementem a rzeczywistością. Różnice występują głównie w obszarach umiejętności językowych i kontaktu z pracownikami. Według niektórych specjalistów od HR zastrzeżenia budzą zdolności interpersonalne zarządzających. Dotyczy to głównie sposobu komunikacji i braku opanowania w sytuacjach stresowych. Nie każdy potrafi współpracować z personelem, słuchać go i świadomie nim zarządzać. Relacje międzyludzkie są, zdaniem specjalistów, równie ważne w firmie, jak poza nią, w świecie biznesu.
Przeczytaj także:
Rozwój firm a kadra zarządzająca 2010

oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl