Zakupy online: rosną wymagania wobec sklepów internetowych
2023-08-29 08:40
Rosną wymagania wobec sklepów internetowych © apops - Fotolia.com
Zakupy online szturmem zdobyły serca polskich konsumentów. Z opracowanego przez Wunderman Thompson Commerce & Technology raportu "Future Shopper" wynika, że obecnie odpowiadają one za 58% wszystkich wydatków ponoszonych przez klientów aktywnych online, a już niebawem odsetek ten ma wzrosnąć do 64%. Nie jest zaskoczeniem, że wraz z rosnącą popularnością e-commerce, rosną również wymagania wobec sklepów internetowych. Kupującym zależy przede wszystkim na szerokim wachlarzu asortymentowym, szybkich i wygodnych dostawach oraz zwrotach, a także na dostępności różnorodnych form płatności.
Przeczytaj także: 79% Polaków robi zakupy online, social commerce mniej popularny
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Jakie wymagania stawiają konsumenci zakupom online?
- O co w szczególności powinny zadbać sklepy internetowe?
- Jakie kwestie kształtują nawyki zakupowe?
Rozwój technologii oraz ewolucja preferencji klientów stawiają przed firmami wyjątkowe zadanie - dostosowania się do nieustannych zmian, przy utrzymaniu wysokiej jakości obsługi i zadowolenia klientów. Oczekują oni nie tylko wygodnych opcji zakupowych, ale również spersonalizowanego podejścia, szybkich reakcji na ich potrzeby oraz sprawnego rozwiązania ewentualnych problemów. W tym kontekście, elastyczność w dostępie do różnorodnych form płatności staje się kluczowa - podsumowuje Daniel Malinowski, zarządzający Mokka w Polsce.
Zakupy online wciąż na wzrostowej
Obecnie aż 58% wszystkich wydatków e-klientów zarówno w Polsce jak i globalnie, dokonywanych jest online. Odsetek ten na przestrzeni 10 lat ma urosnąć do 64%. To wyraźny znak ewolucji preferencji zakupowych i zmian w sposobie, w jaki kupujemy produkty i usługi. Wskazuje to na rosnącą rolę handlu elektronicznego zarówno na polskim rynku i za granicą.
Praca zdalna kształtuje nawyki zakupowe
65% cyfrowych klientów twierdzi, że pracując zdalnie, większość zakupów robi online. Model pracy znacząco wpływa na preferencje zakupowe, tworząc nowe oczekiwania dotyczące wygody, dostępności, dostaw itp. Firmy działające w obszarze e-commerce oraz tradycyjne sklepy, które dostosują się do tych nowych preferencji zakupowych, mają możliwość zyskania przewagi konkurencyjnej.
fot. apops - Fotolia.com
Rosną wymagania wobec sklepów internetowych
Omnichannel to konieczność
Aż 57% ankietowanych w Polsce preferuje sklepy, które oferują zarówno zakupy online, jak i stacjonarne. Zintegrowane podejście do kanałów sprzedaży staje się coraz bardziej istotne. Kupujący oczekują spójności i płynności między różnymi sposobami kontaktu z marką, niezależnie od tego, czy dokonują zakupów online, czy odwiedzają sklepy tradycyjne.
Rosną wymagania względem zakupów online
Klienci stawiają coraz większe wymagania wobec zakupów online. Oczekują błyskawicznej dostawy, prostych i darmowych zwrotów oraz różnorodnych i wygodnych form płatności. Te ostatnie stają się istotnym kryterium wyboru sklepów internetowych. Klienci oczekują, że proces płatności będzie szybki, bezpieczny i dostosowany do ich preferencji. Coraz popularniejsze stają się opcje takie jak "Kup teraz, zapłać później", które dają klientom większą elastyczność w regulowaniu płatności. Aż 51% e-klientów globalnie uważa tę opcję za pomocną w kupowaniu produktów. Elastyczne metody płatności są zatem kluczowe dla zadowolenia klientów.
Popularność opcji "Kup teraz, zapłać później" wskazuje na rosnące zapotrzebowanie na elastyczność finansową, która umożliwia klientom wybór dogodnej formy regulowania płatności. Dlatego firmy odnoszące sukces w dzisiejszym handlu online powinny nie tylko sprostać tym oczekiwaniom, ale także wyprzedzać je, dostarczając innowacyjne i komfortowe rozwiązania płatnicze, które będą sprzyjać zwiększeniu satysfakcji i lojalności klientów. – dodaje Daniel Malinowski.
Jakość obsługi jest kluczowa
52% badanych w Polsce deklaruje, że nie będzie wracać do sklepów internetowych, które nie spełniają ich oczekiwań pod względem obsługi. Choć oferowana cena pozostaje kluczowym kryterium wyboru sklepu, dobra obsługa klienta i jakość usług stają się coraz ważniejsze. Kupując online klienci kierują się kilkoma czynnikami: kluczowa jest cena produktu, ale też dokładny opis, dostępność na stanie, wygodne metody dostawy i płatności, łatwy proces zwrotów, szybkość dostawy, czy bezpłatna dostawa.
Zakupy online na wyższe kwoty
Wartość zakupów dokonywanych online w Polsce wykazuje tendencję wzrostową. Klienci chętnie kupują produkty o wartości sięgającej nawet 1500 złotych, co wskazuje na rosnącą popularność większych zakupów poprzez platformy internetowe. Wzrost zaufania do płatności online oraz usprawnienie systemów dostawy i zwrotów sprawiają, że klienci czują się pewniej dokonując zakupów w sieci. Dzięki temu są skłonni wydawać większe kwoty na produkty, które spełniają ich oczekiwania.
Zakupy społecznościowe coraz ważniejsze
Kanały społecznościowe stanowią nowy obszar, który dynamicznie kształtuje przyszłość handlu elektronicznego. Jak wskazuje raport, aż 58% cyfrowych klientów w Polsce skorzystało dotychczas z zakupów społecznościowych (np. zakupów w aplikacji, czy poprzez link dostępny w mediach społecznościowych). Kanały społecznościowe, jak Facebook, Instagram czy Etsy przekształcają się z miejsc do interakcji w pełnoprawne platformy sprzedażowe. Otwierają przed firmami nowe perspektywy dotarcia do klientów poprzez angażujące treści, recenzje, rekomendacje od znajomych i influencerów. Konsumentom umożliwiają natychmiastowe komentowanie, zadawanie pytań i dzielenie się swoimi opiniami na temat produktów.
Świadomość ekologiczna
Rosnąca świadomość ekologiczna przekłada się na nawyki zakupowe. Również w Polsce, aż 51% ankietowanych zmienia je z powodu globalnego ocieplenia. Zrównoważony handel nabiera znaczenia zwiększając potrzebę działań proekologicznych – w zakresie bioróżnorodności, czy ograniczania zużycia zasobów.
7 edycja Raportu Wunderman Thompson Commerce & Technology "Future Shopper" poświęcona jest zachowaniom zakupowym e-konsumenców. Raport został opracowany na podstawie badań zrealizowanych w 18 krajach świata, w tym również w Polsce, na grupie ponad 31 000 konsumentów, tworząc globalny obraz zachowań zakupowych online. Badanie zostało przeprowadzone przez firmę Censuswide na grupie 31 647 klientów dokonujących zakupów online co najmniej raz w miesiącu, w okresie od 06.04.2023 do 20.04.2023. Raport pokazuje, w jaki konsumenci robią zakupy online i w jaki sposób wpływa to na handel detaliczny. Celem raportu „Future Shopper” jest zdefiniowanie trendów, które sektor e-commerce powinien brać pod uwagę tworząc strategie oraz planując działania biznesowe.
Przeczytaj także:
E-commerce - zakupy online ratują nadwątlony budżet domowy?
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
zachowania konsumentów, zwyczaje zakupowe, decyzje zakupowe, zakupy online, sklepy internetowe, sposoby płatności, formy płatności
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)