Rynek reklamy VIII 2023. Kinder detronizuje Media Expert w TV
2023-09-14 09:46
Kinder detronizuje Media Expert w TV © pixabay.com
Przeczytaj także: Reklama w internecie, telewizji i w radio. Media Expert bierze wszystko?
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Jakie marki były najaktywniejsze reklamowo w sierpniu 2023?
- Kto by najbardziej aktywnym reklamodawcą online?
- Które marki były najbardziej aktywne reklamowo w radiu, a które w telewizji?
RYNEK REKLAMY INTERNETOWEJ
W sierpniu 2023 odnotowaliśmy 74,3 mld emisji kreacji reklamowych display i wideo, a średnia częstotliwość kontaktu z reklamą na użytkownika wyniosła 2670 kontaktów. Działania reklamowe online dotarły łącznie do 85,15% populacji Polaków w wieku od 7 do 75 lat.
Średni czas trwania kontaktu z kreacją wyniósł 9,79 sekundy (10,08 sekundy dla kreacji typu display i 7,66 sekundy dla kreacji wideo).
Średnia widoczność kreacji digital w sierpniu (wskaźnik Viewability Rate liczony zgodnie z definicją IAB) wyniosła 47,70%. Wyższy wskaźnik widoczności osiągnęły kreacje wideo, dla których 59,17% kontaktów reklamowych znalazło się w polu widzenia użytkownika. W przypadku kreacji display było to 47,55%.
Najbardziej aktywna pod względem liczby kontaktów reklamowych online była branża „Trade” (28,8 mld), dla której Share of Voice we wszystkich kontaktach reklamowych online w sierpniu wyniósł 38,7%. Średni czas kontaktu dla tej branży wyniósł 10,26 sekundy, a wskaźnik widoczności kreacji - 51,68%.
Na kolejnych miejscach podium znalazły się branże „Media, books, CD&DVD (5,9 mld kontaktów reklamowych i SoV na poziomie 8%) oraz Clothing and accessories (4,8 mld kontaktów reklamowych i SoV – 6,5%).
fot. mat. prasowe
Najaktywniejsze reklamowo branże
Top reklamodawcy online
Najbardziej aktywnym reklamodawcą digital w sierpniu 2023 była marka Media Expert, która wygenerowała 2,37 mld kontaktów reklamowych online, docierając do 75,94% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazło się Ceneo.pl z 2,27 mld kontaktów i 73,31% zasięgu. Trzecie miejsce na podium należało do Allegro.pl (2,23 mld kontaktów i zasięg na poziomie 76,44%).
Ranking TOP 10 marek zamyka marka Player.pl, który odnotowała 0,6 mld kontaktów reklamowych.
fot. mat. prasowe
Top reklamodawcy online
Wydatki na reklamę online
Analiza wydatków reklamowych na kampanie display online potwierdza aktywność marki Ceneo.pl, która znalazła się na pierwszym miejscu zestawienia - jej udział w wydatkach wśród wszystkich marek wyniósł 4,22%. Na drugim miejscu uplasował się MediaExpert z 3,98% udziału, natomiast podium zamyka Allegro.pl (3,24% udziału).
fot. mat. prasowe
Wydatki na reklamę online
Należy pamiętać, że dane na temat wydatków w internecie stanowią wartości estymowane na podstawie cenników wydawców, gdzie wszystkie aktywności liczone były po stawce CPM (Cost per mile). Wyliczane są dla aktywności display, na platformach PC i Mobile, z wykluczeniem wideo i mediów społecznościowych/wyszukiwarek.
RYNEK REKLAMY TELEWIZYJNEJ
W sierpniu w telewizji najbardziej aktywna reklamowo była branża „Pharmaceuticals”, która wyprzedziła branżę „Trade”. Wygenerowała ona ponad 15 mld kontaktów reklamowych, docierając do 94,66% populacji w wieku od 7 do 75 lat. Share of Voice we wszystkich kontaktach reklamowych w sierpniu wyniósł dla tej branży 24,4%, natomiast średni czas kontaktu z reklamą w tradycyjnym odbiorniku – 20,49 sekundy. Na drugim miejscu znalazła się branża „Trade” (10,7 mld kontaktów reklamowych, SoV na poziomie 17,3% oraz 94,73% zasięgu), podium zamyka natomiast branża Food (7,8 mld kontaktów reklamowych, SoV – 12,6% i zasięg – 94,23%).
fot. mat. prasowe
Rynek reklamy telewizyjnej
Top reklamodawcy TV
Najbardziej aktywnym reklamodawcą w telewizji w sierpniu była marka Kinder, która w tym miesiącu zdetronizowała markę Media Expert. Wygenerowała ona 1,35 mld kontaktów reklamowych, docierając do 86% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazł się Media Expert (1,16 mld kontaktów reklamowych i 88,44% zasięgu), natomiast na trzecim – Lidl (1,12 mld kontaktów i 87,75% zasięgu). Na 10. miejscu prezentowanego rankingu uplasowała się marka Allegro z 0,66 mld kontaktów reklamowych i 84,22% zasięgu w populacji 7-75.
fot. mat. prasowe
Top reklamodawcy TV
Wydatki na reklamę TV
Pod względem estymowanych wydatków reklamowych w telewizji na pierwszym miejscu znalazła się marka Media Expert – jej udział w wydatkach wyniósł 2,68% - a na drugim Kinder, z udziałem na poziomie 2,66%. Trzecie miejsce należało do Biedronki z udziałem 2,05%.
fot. mat. prasowe
Wydatki na reklamę TV
RYNEK REKLAMY RADIOWEJ
W radiu branżą o największej liczbie kontaktów reklamowych w sierpniu była branża „Trade” (7,6 mld). Na drugim i trzecim miejscu znalazły się branże „Pharmaceuticals” (4,1 mld kontaktów) oraz „Media, books, CD & DVD” (0,93 mld kontaktów reklamowych).
fot. mat. prasowe
Rynek reklamy radiowej
Najbardziej aktywnym reklamodawcą w radiu w sierpniu była ponownie marka Media Expert - wygenerowała ona 1,93 mld kontaktów reklamowych, docierając do 86,67% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazło się Euro RTV AGD (0,94 mld kontaktów reklamowych, 79,47% zasięgu), na trzecim – Lidl (0,61 mld kontaktów, 78,77% zasięgu). Zestawienie TOP 10 zamyka Carrefour (0,24 mld kontaktów i 69,75% zasięgu).
fot. mat. prasowe
Top reklamodawcy - radio
Wydatki na reklamę radiową
Najwyższy udział w wydatkach reklamowych w radiu miała w sierpniu marka Media Expert (12,25%). Kolejne miejsca należą do Euro RTV AGD (5,91%) oraz Lidla (2,72%).
fot. mat. prasowe
Wydatki na reklamę radiową
gemiusAdReal
gemiusAdReal to pierwsze na rynku badanie, które dostarcza dane na temat aktywności reklamowej wszystkich marek komunikujących się z konsumentami poprzez internet i telewizję. Dzień po dniu pozwala analizować aktywność konkurencji (np. formaty, kreacje, efektywność, siłę kampanii), dzięki AdRealowi możemy wyznaczyć benchmarki dla swoich działań w sieci. Jest to szczególnie istotne ze względu na poziom skomplikowania rynku, wielości form reklamowych, sposobów rozliczeń oraz coraz bardziej złożony proces zakupu i emisji. Badanie to umożliwia określenie zarówno potencjału, jak i wykorzystania przestrzeni reklamowej poszczególnych wydawców mediowych.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)