eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyMniej chętnych na kosmetyki ekologiczne. Wartość rynku spadła o 9 proc.

Mniej chętnych na kosmetyki ekologiczne. Wartość rynku spadła o 9 proc.

2023-09-26 10:58

Mniej chętnych na kosmetyki ekologiczne. Wartość rynku spadła o 9 proc.

Mniej chętnych na kosmetyki ekologiczne © pixabay.com

Wprawdzie Polacy przywiązują coraz większą wagę do zachowań proekologicznych, to jednak okazuje się, że niekoniecznie znajduje to odzwierciedlenie w podejmowanych przez nich decyzjach zakupowych. Potwierdzeniem na to mogą być wyniki analiz firmy badawczej Consumer Panel Services GfK, które świadczą o zahamowaniu wieloletnich wzrostów na rynku kosmetyków ekologicznych, organicznych i bio. Wartość tego sektora osiąga obecnie poziom 224 mln zł, co oznacza spadek o 9 proc. rdr. Jednocześnie w ujęciu całościowym rynek kosmetyków notuje wzrosty.

Przeczytaj także: Drogerie czy supermarkety? Gdzie Polacy kupują kosmetyki?

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Z czego wynikają spadki notowane na rynku kosmetyków ekologicznych?
  • W którym kanale Polacy najczęściej dokonują zakupu kosmetyków ekologicznych, organicznych i bio?
  • Które marki są liderami wśród drogerii?

W okresie od lipca 2022 r. do czerwca 2023 r. wartość rynku kosmetyków ekologicznych, organicznych i bio spadła o 9 proc. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Z kolei w ujęciu wolumenowym analitycy Consumer Panel Services GfK odnotowali spadek aż o 12 proc.
Główną przyczyną tych spadków jest fakt, że konsumenci rzadziej robią zakupy, a podczas jednej wizyty w sklepie kupują mniej wolumenowo – mówi Magdalena Pac-Pomarnacka, konsultant w Consumer Panel Services GfK. – Jest to dość zaskakujący trend, który umacnia się od kilku miesięcy. Wcześniej, zwłaszcza w okresie pandemii, kategoria kosmetyków ekologicznych odnotowywała regularne wzrosty i wszystko wskazywało na to, że w kolejnych latach będzie coraz silniejsza. Tymczasem sytuacja gospodarcza skłania Polaków do oszczędności i do wyboru opcji korzystniejszych nie tyle dla środowiska, co dla portfela – dodaje ekspertka.

fot. pixabay.com

Mniej chętnych na kosmetyki ekologiczne

W okresie od lipca 2022 r. do czerwca 2023 r. wartość rynku kosmetyków ekologicznych, organicznych i bio spadła o 9 proc. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. W ujęciu wolumenowym analitycy Consumer Panel Services GfK odnotowali spadek aż o 12 proc.


Całościowo rynek rośnie


Jednocześnie wartość całego rynku kosmetyków stale rośnie. W analizowanym okresie przekroczyła ona 9,2 mld zł, co oznacza wzrost o 8 proc. rdr. Według danych firmy Consumer Panel Services GfK przede wszystkim rosną kategorie kosmetyków marek własnych (+ 22 proc.) oraz tych kupionych na promocji (+14 proc.).
To kolejny przykład tego, że konsumenci szukają oszczędności podczas codziennych zakupów. Obecnie triumf wiodą promocje, a także produkty marek własnych, które wyróżniają się dobrą relacją ceny do jakości i tym budują coraz większe zaufanie wśród nabywców. W przypadku marek własnych Polacy wydają najwięcej pieniędzy na kosmetyki do twarzy – dla tej kategorii odnotowaliśmy wzrost o 30 proc. rdr. Wydatki na produkty do higieny osobistej zwiększyły się o 23 proc. Z kolei kosmetyki do makijażu odnotowały minimalny spadek o 1 proc. – wymienia Magdalena Pac-Pomarnacka.

Lider jest jeden


W ujęciu wartościowym najsilniejszym kanałem zakupów z tego sektora są drogerie, z których pochodzi ponad 5 mld zł z ogólnej wartości rynków kosmetyków.
Graczy na rynku jest wielu, ale jeden z nich szczególnie wyróżnia się na tle konkurencji. Niekwestionowanym liderem wśród drogerii jest sieć Rossmann, która odpowiada za blisko 76 proc. wartości z tego kanału. Na kolejnej pozycji plasuje się Hebe – podkreśla Magdalena Pac-Pomarnacka.

Drugim najważniejszym kanałem są dyskonty (1,87 mld zł), które w ostatnich latach dynamicznie zyskują na znaczeniu. Największe udziały, utrzymujące się na poziomie 80 proc., ma Biedronka. Podium zamykają supermarkety – tutaj liderem jest Dino, jedyna sieć w tym kanale, która tak intensywnie rośnie.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: