79% Polaków robi zakupy online, social commerce mniej popularny
2023-10-02 08:51
79% Polaków robi zakupy online © sp4764 - Fotolia.com
Przeczytaj także: E-commerce - zakupy online ratują nadwątlony budżet domowy?
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Jakie problemy towarzyszą zakupom online?
- Jakie czynniki skłoniłyby Polaków do częstszych zakupów przez internet?
- Jak inflacja wpływa na zachowania zakupowe?
- Które formy dostawy cieszą się największą popularnością?
Tegoroczna edycja raportu „E-commerce w Polsce 2023” potwierdza rosnącą popularność e-zakupów w Polsce. Wyraźny podczas pandemii trend utrzymał się, a osoby, które w okresie lockdownu zaczęły kupować online nie porzuciły tego zwyczaju i zadomowiły się w świecie e-commerce’u na dobre. Motywacje do zakupów przez internet nie zmieniły się znacząco w stosunku do ubiegłorocznej fali badania – nadal są one w dużej mierze związane z kwestiami finansowymi. Problemy napotykane w procesie zakupowym, zgłaszane przez badanych, dotyczyły m.in. natrętnych reklam oglądanych wcześniej produktów, długiego czasu dostawy, czy jej wysokich kosztów.
fot. mat. prasowe
Polacy a zakupy online
Na całą branżę e-commerce wpływa utrzymująca się wysoka inflacja. 30% badanych zadeklarowało, że z jej powodu kupuje mniej niż dotychczas – jest to zjawisko szczególnie widoczne wśród kobiet (34% wskazań) oraz osób pomiędzy 35. a 49. rokiem życia (33%). Jednocześnie 18% respondentów stwierdziło, że w okresie zwyżki cen kupuje więcej niż wcześniej. Zgodnie z deklaracjami badanych, wydają oni na zakupy przez internet średnio 573 zł miesięcznie.
fot. mat. prasowe
Wpływ inflacji na zachowania zakupowe
W tym roku po raz pierwszy poświęciliśmy więcej uwagi zjawisku social- i live-commerce. Okazało się, że tę formę zakupów online praktykuje 19% badanych. 35% osób z tej grupy po raz pierwszy kupiło coś za pośrednictwem mediów społecznościowych 4 do 8 lat temu.
fot. mat. prasowe
Data pierwszego zakupu w social mediach
Wciąż jest to jednak forma e-commerce’u dająca użytkownikom mniej satysfakcji niż zakupy w sklepach internetowych i stacjonarnych. Ogólnie bardziej zadowolone z zakupów na platformach społecznościowych są kobiety niż mężczyźni, odwrotnie niż w przypadku dwóch pozostałych opcji.
fot. mat. prasowe
Zadowolenie z zakupów w social mediach
Najchętniej wybieraną i najbardziej motywującą formą dostawy jest dostarczenie kupionych produktów do automatów paczkowych. Jest to też obszar rynku, który rozwija się dynamicznie i staje się coraz bardziej konkurencyjny. Dlatego w tegorocznej edycji przyjrzeliśmy się wnikliwiej temu sektorowi dostaw.
fot. mat. prasowe
Najczęściej wybierane formy dostawy
Tegoroczny raport „E-commerce w Polsce 2023” to efekt współpracy Gemius, Polskich Badań Internetu oraz IAB Polska, a jego wyniki wzbogacono o dane z badania Mediapanel oraz ekspercką wiedzę specjalistów działających w ramach Grupy Roboczej E-commerce IAB Polska.
O raporcie
Celem badania, którego wyniki zaprezentowano w raporcie „E-commerce w Polsce 2023” było poznanie postaw, zwyczajów i motywacji związanych z kupowaniem online. Badano m.in. zachowania zakupowe e-konsumentów, rozpoznawalność marek, czynniki, które zachęcają internautów do zakupów w sieci, ale też napotykane przez użytkowników problemy. Raport przygotowała firma Gemius we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu oraz IAB Polska. Prezentowane w raporcie badanie zrealizowano w formie ankiety elektronicznej z wykorzystaniem techniki CAWI (ang. Computer-Assisted Web Interview) na reprezentatywnej próbie 1608 internautów, mających co najmniej 15 lat. Dane zbierano pomiędzy 28 czerwca a 6 lipca 2023 roku.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)