eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy79% Polaków robi zakupy online, social commerce mniej popularny

79% Polaków robi zakupy online, social commerce mniej popularny

2023-10-02 08:51

79% Polaków robi zakupy online, social commerce mniej popularny

79% Polaków robi zakupy online © sp4764 - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (6)

Najświeższa odsłona raportu „E-commerce w Polsce 2023”, którego partnerami merytorycznymi są Polskie Badania Internetu oraz Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, potwierdza, że zakupy online cieszą się wśród Polaków rosnącą popularnością. Przez internet kupuje już blisko 80% badanych. Rośnie również rzesza osób decydujących się na zakupy poprzez social media, jednak satysfakcja kupujących w tym kanale jest mniejsza aniżeli w przypadku transakcji dokonywanych w sklepach internetowych.

Przeczytaj także: E-commerce - zakupy online ratują nadwątlony budżet domowy?

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Jakie problemy towarzyszą zakupom online?
  • Jakie czynniki skłoniłyby Polaków do częstszych zakupów przez internet?
  • Jak inflacja wpływa na zachowania zakupowe?
  • Które formy dostawy cieszą się największą popularnością?

Tegoroczna edycja raportu „E-commerce w Polsce 2023” potwierdza rosnącą popularność e-zakupów w Polsce. Wyraźny podczas pandemii trend utrzymał się, a osoby, które w okresie lockdownu zaczęły kupować online nie porzuciły tego zwyczaju i zadomowiły się w świecie e-commerce’u na dobre. Motywacje do zakupów przez internet nie zmieniły się znacząco w stosunku do ubiegłorocznej fali badania – nadal są one w dużej mierze związane z kwestiami finansowymi. Problemy napotykane w procesie zakupowym, zgłaszane przez badanych, dotyczyły m.in. natrętnych reklam oglądanych wcześniej produktów, długiego czasu dostawy, czy jej wysokich kosztów.

fot. mat. prasowe

Polacy a zakupy online

Polacy nie lubią natrętnych reklam oglądanych wcześniej produktów


Na całą branżę e-commerce wpływa utrzymująca się wysoka inflacja. 30% badanych zadeklarowało, że z jej powodu kupuje mniej niż dotychczas – jest to zjawisko szczególnie widoczne wśród kobiet (34% wskazań) oraz osób pomiędzy 35. a 49. rokiem życia (33%). Jednocześnie 18% respondentów stwierdziło, że w okresie zwyżki cen kupuje więcej niż wcześniej. Zgodnie z deklaracjami badanych, wydają oni na zakupy przez internet średnio 573 zł miesięcznie.

fot. mat. prasowe

Wpływ inflacji na zachowania zakupowe

30% badanych zadeklarowało, że z powodu inflacji kupuje mniej niż dotychczas


W tym roku po raz pierwszy poświęciliśmy więcej uwagi zjawisku social- i live-commerce. Okazało się, że tę formę zakupów online praktykuje 19% badanych. 35% osób z tej grupy po raz pierwszy kupiło coś za pośrednictwem mediów społecznościowych 4 do 8 lat temu.

fot. mat. prasowe

Data pierwszego zakupu w social mediach

35% osób kupiło coś za pośrednictwem mediów społecznościowych 4 do 8 lat temu


Wciąż jest to jednak forma e-commerce’u dająca użytkownikom mniej satysfakcji niż zakupy w sklepach internetowych i stacjonarnych. Ogólnie bardziej zadowolone z zakupów na platformach społecznościowych są kobiety niż mężczyźni, odwrotnie niż w przypadku dwóch pozostałych opcji.

fot. mat. prasowe

Zadowolenie z zakupów w social mediach

Bardziej zadowolone z zakupów na platformach społecznościowych są kobiety niż mężczyźni


Najchętniej wybieraną i najbardziej motywującą formą dostawy jest dostarczenie kupionych produktów do automatów paczkowych. Jest to też obszar rynku, który rozwija się dynamicznie i staje się coraz bardziej konkurencyjny. Dlatego w tegorocznej edycji przyjrzeliśmy się wnikliwiej temu sektorowi dostaw.

fot. mat. prasowe

Najczęściej wybierane formy dostawy

Najchętniej wybieraną formą dostawy jest dostarczenie kupionych produktów do automatów paczkowych


Tegoroczny raport „E-commerce w Polsce 2023” to efekt współpracy Gemius, Polskich Badań Internetu oraz IAB Polska, a jego wyniki wzbogacono o dane z badania Mediapanel oraz ekspercką wiedzę specjalistów działających w ramach Grupy Roboczej E-commerce IAB Polska.

O raporcie
Celem badania, którego wyniki zaprezentowano w raporcie „E-commerce w Polsce 2023” było poznanie postaw, zwyczajów i motywacji związanych z kupowaniem online. Badano m.in. zachowania zakupowe e-konsumentów, rozpoznawalność marek, czynniki, które zachęcają internautów do zakupów w sieci, ale też napotykane przez użytkowników problemy. Raport przygotowała firma Gemius we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu oraz IAB Polska. Prezentowane w raporcie badanie zrealizowano w formie ankiety elektronicznej z wykorzystaniem techniki CAWI (ang. Computer-Assisted Web Interview) na reprezentatywnej próbie 1608 internautów, mających co najmniej 15 lat. Dane zbierano pomiędzy 28 czerwca a 6 lipca 2023 roku.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: