eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyNajwyższe wydatki w e-commerce na artykuły spożywcze, najniższe na kulturę

Najwyższe wydatki w e-commerce na artykuły spożywcze, najniższe na kulturę

2023-11-01 00:55

Najwyższe wydatki w e-commerce na artykuły spożywcze, najniższe na kulturę

Ile polscy internauci wydają w sieci? © Show-Shot-Foto - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (6)

Polscy internauci wydają podczas zakupów w sieci średnio 573 zł miesięcznie. Najwięcej wydajemy na artykuły spożywcze - 405 zł, a najmniej na kulturę - wynika z tegorocznej edycji raportu "E-commerce w Polsce".

Przeczytaj także: Coraz częściej robimy zakupy w internecie. Co kupujemy?

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Ile polscy internauci wydają w sieci?
  • Na co wydajemy online najwięcej?
  • Jak płacimy za zakupy internetowe?


Jak wynika z tegorocznego badania, Polacy wydają miesięcznie na zakupy online ogólnie więcej niż rok temu, przy czym największy wzrost wydatków odnotowaliśmy w przypadku kategorii „Artykuły spożywcze” (405 zł w edycji 2023 vs 213 zł w edycji 2022). Relatywnie wysokie kwoty przeznaczają także na odzież – 270 zł (213 zł w 2022 r.) oraz obuwie – 275 zł (172 zł w 2022 r.). Najniższe wydatki badani zadeklarowali w przypadku dóbr kultury: na książki przeznaczają miesięcznie 96 zł, czyli kwoty bardzo zbliżone do poprzedniej fali badania (94 zł), natomiast na bilety do kina i teatru – 102 zł (wzrost o 34%, z 76 zł w 2022).

fot. mat. prasowe

Średnie wydatki w sieci

Najwięcej wydajemy na artykuły spożywcze (405 zł w edycji 2023 vs 213 zł w edycji 2022).


Analiza demograficzna badanych w kontekście wydatków na zakupy online wskazuje, że więcej wydają mężczyźni (583 zł w stosunku do 563 zł w przypadku kobiet), osoby najmłodsze (674 zł) i najstarsze (656 zł), mieszkańcy miast poniżej 50 tysięcy (760 zł) oraz osoby dobrze oceniające sytuację swojego gospodarstwa domowego (803 zł).

fot. mat. prasowe

Średnie miesięczne wydatki na zakupy w internecie ogólnie

Więcej wydają mężczyźni (583 zł w stosunku do 563 zł w przypadku kobiet).


Jeśli chodzi o przyszłe wydatki, większość badanych deklaruje, że pozostaną one na tym samym poziomie. 1/5 e-konsumentów twierdzi, że w przyszłości będzie wydawać więcej, przy czym częściej dotyczy to osób najmłodszych. Zmniejszenie wydatków w przyszłości zapowiada co dziesiąty badany - częściej kobiety i osoby źle oceniające sytuację materialną swojego gospodarstwa domowego.

fot. mat. prasowe

Przewidywane przyszłe wydatki na e-zakupy

1/5 e-konsumentów twierdzi, że w przyszłości będzie wydawać więcej, przy czym częściej dotyczy to osób najmłodszych.


A w jaki sposób polscy e-konsumenci płacą za zakupy? Zdecydowanie preferują płatności online – najwięcej badanych zadeklarowało, że płaciło kiedykolwiek za pośrednictwem dedykowanych serwisów, Blika lub karty kredytowej. Bardziej tradycyjne sposoby zapłaty za zakupy, jak np. płatność przy odbiorze, znalazły się na dalszych miejscach zestawienia.

fot. mat. prasowe

Formy płatności wykorzystywane kiedykolwiek do zakupów online

E-konsumenci preferują płatności online.


Co ciekawe, Blik został wskazana przez respondentów jako forma płatności wykorzystywana podczas zakupów przez internet najczęściej. Jest ona też wyraźnie preferowana przez najmłodszych e-konsumentów.

fot. mat. prasowe

Formy płatności wykorzystywane najczęściej do zakupów przez internet

Blik został wskazany przez respondentów jako forma płatności wykorzystywana podczas zakupów przez internet najczęściej.


Tegoroczny raport „E-commerce w Polsce 2023” to efekt współpracy Gemius, Polskich Badań Internetu oraz IAB Polska, a jego wyniki wzbogacono o dane z badania Mediapanel oraz ekspercką wiedzę specjalistów działających w ramach Grupy Roboczej E-commerce IAB Polska.

O raporcie
Celem badania, którego wyniki zaprezentowano w raporcie „E-commerce w Polsce 2023” było poznanie postaw, zwyczajów i motywacji związanych z kupowaniem online. Badano m.in. zachowania zakupowe e-konsumentów, rozpoznawalność marek, czynniki, które zachęcają internautów do zakupów w sieci, ale też napotykane przez użytkowników problemy. Raport przygotowała firma Gemius we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu oraz IAB Polska. Prezentowane w raporcie badanie zrealizowano w formie ankiety elektronicznej z wykorzystaniem techniki CAWI (ang. Computer-Assisted Web Interview) na reprezentatywnej próbie 1608 internautów, mających co najmniej 15 lat. Dane zbierano pomiędzy 28 czerwca a 6 lipca 2023 roku.


Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: