25 Najlepszych Miejsc Pracy na świecie 2023. Tym razem Hilton
2023-11-17 10:31
Hilton najlepszym miejscem pracy na świecie © pixabay.com
Przeczytaj także: Great Place To Work: Najlepsze Miejsca Pracy w Europie są w Polsce
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Jak dużą reprezentację ma Polska na Liście Najlepszych Miejsc Pracy?
- Za co pracownicy cenią swoich pracodawców?
- Jak stworzyć świetne miejsce pracy?
Podium i polska reprezentacja w rankingu światowym
Pierwsza trójka światowych liderów pozostaje niezmienna od kilku lat, choć ich kolejność na podium ulega co roku zmianom. Pierwsze miejsce w 2023 r. przypadło sieci hoteli Hilton, na drugim miejscu znalazła się firma transportowa DHL Express, a na trzecim – spółka informatyczna Cisco.
fot. mat. prasowe
25 Najlepszych Miejsc Pracy na świecie
Hilton i Cisco to jednocześnie firmy, do których sukcesu przyczyniły się także polskie oddziały tych spółek. Pozostałe 4 polskie oddziały międzynarodowych firm, które mają powody do świętowania, to: Stryker (8. miejsce), Cadence (9. miejsce), Hilti (12. miejsce) i Bacardi (18. miejsce). Wszystkie te firmy to laureaci listy Najlepszych Miejsc Pracy™ w Polsce ogłoszonej w maju 2023 r. Jest jeszcze kolejnych 5 polskich oddziałów tegorocznych światowych liderów, które zasłużyły na gratulacje. To DHL Express, AbbVie, Teleperformance, SC Johnson i Dow - co prawda nie trafiły wcześniej na listę krajową, ale dzięki doskonałym wynikom uzyskanym w badaniu otrzymały Certyfikat Great Place To Work®.
Rywalizacja coraz bardziej zaciekła
Utrzymanie pozycji na liście światowej staje się co roku trudniejsze. Rośnie liczba firm aspirujących do miana najlepszych na świecie. W tym roku Great Place To Work® przeanalizował ankiety pracowników z 10 877 firm – to wzrost o 28% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Wzrosła także – i to o 40% – liczba ankiet pracowniczych nadesłanych z badanych firm. To znak, że pracownicy czują, że ich głos ma znaczenie i że mają realny wpływ na to, co dzieje się w ich organizacjach.
Warunki wyjściowe, które firmy muszą spełnić, aby zakwalifikować się na listę światową, same w sobie stanowią barierę do pokonania. Pierwszy warunek to zatrudnienie na poziomie co najmniej 5000 pracowników na całym świecie, z czego minimum 40% powinna pracować poza krajem, w którym znajduje się siedziba główna spółki. Firmy muszą też mieć na koncie udowodnione sukcesy, za które uznaje się miejsce na jednej z pięciu list Najlepszych Miejsc Pracy™: w Europie, Azji, Afryce, Ameryce Północnej, Ameryce Południowej lub Australii.
W klasyfikacji końcowej – oprócz wyników ankiety pracowniczej, które mają zasadnicze znaczenie – brana jest także pod uwagę liczba krajów, w których firma została uznana za świetne miejsce pracy. Misja Great Place To Work® jest uniwersalna. To tworzenie wyjątkowych miejsc pracy For All™, czyli dla wszystkich pracowników, niezależnie od piastowanego stanowiska i miejsca zamieszkania.
Za co pracownicy cenią swoich pracodawców
Nie ma znaczenia, jaki kraj lub kontynent nazywasz domem. Liczy się zaufanie, jakie firmy budują wśród swoich pracowników. Miejsca pracy cieszące się dużym zaufaniem wsłuchują się w głos swoich wszystkich pracowników, wprowadzają innowacje, dostosowują się i regularnie sprawdzają efekty podjętych działań – mówi Michael C. Bush, dyrektor generalny Great Place To Work®.
Cóż może być większą satysfakcją dla pracodawcy niż deklaracja, że jego pracownicy codziennie przychodzą do firmy z ochotą i pozytywną motywacją do pracy. Tak zadeklarowało aż 85% zatrudnionych w firmach z tegorocznej listy światowej. 84% pracowników potwierdziło, że otrzymują wsparcie w zakresie zachowania zdrowej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, a 81% – że ich głos się liczy przy podejmowaniu ważnych decyzji w firmie. Nie trzeba dodawać, że to nieporównywalnie więcej niż w firmach reprezentujących średnią światową.
Jest jeszcze jeden wskaźnik, który dla wizerunku każdej firmy ma wyjątkowe znaczenie. To chęć polecenia swojego pracodawcy znajomym i rodzinie. W zwycięskich firmach taką gotowość zadeklarowało 88% pracowników. To o 34 punkty procentowe więcej niż średnia światowa, która wynosi 54%.
Gdyby na podstawie wyników, jakie uzyskały zwycięskie firmy, ułożyć instrukcję „Jak stworzyć świetne miejsce pracy”, w głównych punktach brzmiałaby ona:
- Angażuj pracowników w decyzje, które ich dotyczą;
- Upewnij się, że kierownictwo średniego szczebla zarządza zespołem zgodnie z zasadami uczciwości i bezstronności;
- Wspieraj pracowników w zachowywaniu zdrowej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym;
- Dołóż starań, aby każdy pracownik miał poczucie, że jego praca ma sens i znaczenie.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)