eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościKomunikaty firmRóżnice pomiędzy Black Hat i White Hat SEO. Jakie techniki stosują?

Różnice pomiędzy Black Hat i White Hat SEO. Jakie techniki stosują?

2024-01-04 15:31

Różnice pomiędzy Black Hat i White Hat SEO. Jakie techniki stosują?

Różnice pomiędzy Black Hat i White Hat SEO. Jakie techniki stosują? © fot. mat. prasowe

Komunikat PR

Black Hat i White Hat SEO to techniki pozycjonowania. Różnica pomiędzy nimi dotyczy przyzwolenia Google na korzystanie z nich. Tzw. białe metody są zgodne z oficjalnymi wytycznymi wyszukiwarki, z kolei czarne mogą grozić nieprzyjemnymi konsekwencjami. Specjaliści mówią jednak o zacieraniu się granic pomiędzy kapeluszami. Skąd takie podejście?

Czym różnią się Black Hat i White Hat SEO?


Black Hat i White Hat SEO to rodzaje technik stosowanych do pozycjonowania stron internetowych. Zasadnicza różnica pomiędzy nimi polega na zgodności z wytycznymi Google i etyczności korzystania z nich w oczach innych pozycjonerów oraz samej wyszukiwarki.

Techniki Black Hat są uznawane za niezgodne z oficjalnymi wytycznymi Google’a dla webmasterów. Korzystanie z nich może wiązać się z nałożeniem na stronę kary, np. w formie częściowego lub całkowitego pozbawienia widoczności. Należy jednak podkreślić, że fakt złamania regulaminu nie oznacza, że dane działanie jest nielegalne.

Z kolei White Hat to metody dozwolone przez wyszukiwarkę, zgodne z jej oficjalnymi wytycznymi i zaleceniami, a także powszechnie przyjętymi normami etycznymi. Pomimo jasnego stanowiska Google’a różnice pomiędzy White Hat i Black Hat zacierają się. W branży co jakiś czas usłyszeć można nawet nowe określenie – Gray Hat. Dlaczego?

– Z punktu widzenia Google’a, działania manipulujące profilem linków na linki zewnętrznych są zaliczane do Black Hat SEO. W ten sposób postrzegane jest kupowanie linków. Jednak efektywne pozycjonowanie na konkurencyjne frazy jest praktycznie niemożliwe bez technik wpisujących się de facto w kategorię Black Hat SEO. Aby budować autorytet (także w kontekście EEAT), po prostu musimy pozyskiwać linki. W naszych realiach większość z nich się kupuje lub wstawia na stworzonych specjalnie w tym celu stronach (zapleczach, PBN) Dlatego też coraz więcej specjalistów przymyka oko na ten czarno-biały podział – mówi Szymon Słowik, założyciel agencji SEO takaoto.pro.

Techniki Black Hat SEO – czy warto je stosować?


Opinie na temat tego, czy warto stosować techniki Black Hat SEO, są podzielone. Z jednej strony podnoszone są głosy na temat krótkookresowej perspektywy takich działań. Efekty zwykle są szybkie i spektakularne, ale w równie szybkim tempie znikają.

Z drugiej strony zwraca się uwagę na sposób wykorzystywania niedozwolonych technik. Niektóre działania są bardzo agresywne i łatwo je wykryć, np.: farmy linków, keyword stuffing, spamowanie linkami. W przypadku innych, stosowanych umiejętnie, możliwe jest zmniejszenie ryzyka nałożenia kary czy też dewaluacji linków i wyzerowania wypracowanego efektu. Do tego należy również dołożyć omawianą powyżej kwestię zacierania się granicy pomiędzy Black Hat i White Hat SEO. Wobec tego pytanie nie powinno brzmieć, czy warto korzystać z technik Black Hat, ale jak to robić, żeby było warto.

Jak działać w SEO w białym kapeluszu?


White Hat SEO obejmuje szereg działań optymalizacyjnych podejmowanych w obrębie witryny. Techniki te służą doskonaleniu strony w taki sposób, aby była ona jak najlepiej odbierana przez użytkowników (nie wyszukiwarkę). W żadnym wypadku nie należy ich utożsamiać z pracą nad pozyskiwaniem czy budowaniem profilu linków zewnętrznych.

Pozycjonowanie z wykorzystaniem White Hat SEO to dostosowywanie do wytycznych:
  • kodu strony – powinien być uporządkowany i zoptymalizowany technicznie. Należy zadbać o prawidłowe wyświetlanie witryny na urządzeniach mobilnych, a także o meta tagi i dane strukturalne;
  • architektury strony – witryna powinna być prosta w obsłudze, intuicyjna i przejrzysta. Ważne jest stosowanie się do zasad UX. Należy systematyzować publikowaną treść i stosować linkowanie wewnętrzne;
  • treści – content powinien przedstawiać zagadnienia w sposób bezpośredni i skondensowany. Należy zwracać uwagę na język oraz zasady poprawnej polszczyzny. Treści powinny być atrakcyjne wizualnie, zatem zaleca się unikać tzw. ścian tekstu.

Oczywiście to tylko wycinek wytycznych Google’a dla webmasterów. Czy stosowanie się do nich zapewni wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania? To zależy. Jeśli działania przyniosą oczekiwane rezultaty, to z pewnością na efekt w postaci wysokiej pozycji trzeba będzie nieco poczekać. Istnieją oczywiście metody pozyskiwania linków, które wpisują się w kategorię White Hat SEO, ale czy będą wydajne i wystarczające względem działań konkurencji? To już nie jest takie oczywiste.

oprac. : Komunikat PR

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: