Podróbki oznaczają utratę 18 tys. miejsc pracy każdego roku
2024-01-16 11:36
Przemysł odzieżowy ponosi największe straty z powodu podróbek © pixabay.com
Przeczytaj także: Podróbki problemem co dziesiątego Polaka
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Które sektory gospodarki tracą najwięcej z powodu podróbek?
- Jak sprzedaż podrobionych towarów wpływa na miejsca pracy?
- Jaki jest stosunek konsumentów do podróbek?
Badanie EUIPO analizuje skutki gospodarcze podrabiania towarów dla sektorów odzieży, kosmetyków i zabawek.
UKRYTY KOSZT O DUŻYM WPŁYWIE
W badaniu EUIPO, opierającym się na danych z lat 2018–2021, stwierdzono, że w sprzedaży legalnych: odzieży i obuwia, kosmetyków i zabawek notowano roczne straty w wysokości, odpowiednio, 12 mld euro, 3 mld euro i 1 mld euro.
Łącznie w tych sektorach Niemcy, Francja, Włochy, Hiszpania i Austria poniosły największe straty, przy czym sprzedaż towarów oryginalnych zmniejszyła się o prawie 8 mld euro.
Jednak poszczególne kraje w różnym stopniu doświadczają negatywnych skutków związanych z podróbkami, przy czym różnice między rodzajami towarów są znaczne.
Sektor zabawkarski jest tym najbardziej dotkniętym podróbkami; ze sprawozdania wynika, że w całej Unii sektor ten ponosi straty w wysokości 8,7%, a w ponad połowie krajów Unii odsetek jest dwucyfrowy. Pięć państw, w których sprzedaż zabawek jest najbardziej podatna na towary podrobione, to Malta (16,2%), Chorwacja (14,2%), Cypr (14,1%), Węgry (13,7%) i Słowenia (13,1%). Niemcy, które straciły 334 mln sprzedaży, są krajem najbardziej dotkniętym przez podróbki zabawek. Straty te stanowią jedną trzecią całej utraconej sprzedaży w UE w sektorze zabawkarskim.
fot. pixabay.com
Przemysł odzieżowy ponosi największe straty z powodu podróbek
Przemysł odzieżowy i obuwniczy, największy sektor analizowany w tym badaniu pod względem sprzedaży, ponosi straty na poziomie około 5% w Europie, przy czym kraje w których odnotowano najwyższe straty to: Cypr (10,7%), Irlandia (10,2%), Luksemburg (9,2%), Litwa (9,1%) i Estonia (8,7%).
Spośród trzech badanych sektorów, sektor kosmetyczny poniósł najmniejsze straty z powodu podrobionych towarów. W sprawozdaniu EUIPO stwierdzono, że straty działających legalnie producentów kosmetyków wynoszą nieco mniej niż 5% całkowitej sprzedaży w UE. Francuski przemysł kosmetyczny ucierpiał najbardziej pod względem wartości bezwzględnych, odnotowując straty w sprzedaży w wysokości 800 mln euro rocznie. W sprawozdaniu odnotowano największe straty w Bułgarii (8,7%), na Cyprze (7,9%), w Rumunii (7,9%), Portugalii (7,7%) i na Węgrzech (7,6%).
Oprócz strat pieniężnych i wpływu na rynek pracy w sprawozdaniu zauważono, że podrabianie produktów, w szczególności w sektorach kosmetyków i zabawek, może stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów. Jak wynika z oceny zagrożeń przestępczością przeciwko własności intelektualnej przeprowadzonej przez EUIPO w 2022 r., takie potencjalnie szkodliwe produkty stanowią 15% podrobionych artykułów przechwyconych na granicach zewnętrznych UE.
TOWARY PODROBIONE A MIEJSCA PRACY
Przeprowadzone przez EUIPO badanie tendencji sprzedaży w tych trzech sektorach uwypukla skalę wpływu podrabiania towarów na legalnie działające przedsiębiorstwa, które są dotknięte spadkiem sprzedaży, czego bezpośrednim rezultatem jest zmniejszenie liczby zatrudnianych osób. .
Jak wynika ze sprawozdania, Niemcy, jako największy rynek konsumencki w UE, tracą prawie 40 000 miejsc pracy. Straty w sektorach odzieżowym, kosmetycznym i zabawek ponoszą także inne duże kraje, w tym Włochy (24 241), Polska (18 244), Hiszpania (15 044) i Francja (14 427).
João Negrão, dyrektor wykonawczy EUIPO, stwierdził:
Towary podrobione wiążą się z rzeczywistymi kosztami – dla konsumentów, dla marek i dla naszych gospodarek. To najnowsze badanie pokazuje bardzo realne koszty w odniesieniu do utraconych dochodów i miejsc pracy w UE. Ustalenia dotyczące podrabiania towarów podkreślają cenną pracę, jaką EUIPO prowadzi za pośrednictwem obserwatorium, oraz ważną współpracę z Europolem, Europejskim Urzędem ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) i Komisją Europejską w celu identyfikacji i likwidacji podrobionych towarów w UE.
CZYNNIKI LEŻĄCE U PODSTAW
Jedną z istotnych zmiennych jest świadomość konsumentów w UE i postrzeganie towarów podrobionych. Zgodnie z badaniem opinii publicznej w kwestii własności intelektualnej przeprowadzonym przez EUIPO w czerwcu 2023 r. jedna trzecia Europejczyków uważa, że kupowanie podróbek jest dopuszczalne, jeśli cena oryginalnego produktu jest zbyt wysoka. Odsetek ten wzrasta do 50% w przypadku młodych ludzi. W badaniu uwzględniono odsetek osób w każdym kraju, które przyznają się do kupowania towarów podrobionych, niezależnie od tego, czy wprowadzono je w błąd, czy umyślnie kupiły towar podrobiony.
Ponadto badanie opiera się na danych ze wspólnego sprawozdania EUIPO i Europolu koncentrującego się na przestępczości wielorodzajowej, w którym wykazano, że przestępstwa związane z własnością intelektualną mają związek z innymi poważnymi przestępstwami, a także na sprawozdaniu rocznym publikowanym wspólnie z Dyrekcją Generalną ds. Podatków i Unii Celnej Komisji Europejskiej, zawierającym dane dotyczące granicznych i wewnętrznych zatrzymań podrobionych towarów.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)