eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyPolski rynek reklamy 2007-2008

Polski rynek reklamy 2007-2008

2006-11-20 13:34

Według prognoz analityków CR Media Consulting S.A. opisanych w Ad.Media Raporcie za III kwartał 2006r., przychody reklamowe w ujęciu netto, w latach 2007 - 2008 wzrosną o 8,5 - 9,5% stosunku do roku 2006. W najbliższych dwóch latach zdecydowanie wzrośnie udział Internetu w wydatkach reklamowych, kosztem telewizji oraz prasy. Internet do 2008 roku będzie miał 5,3% udziału wydatków reklamowych ogółem.

Przeczytaj także: Starlink: rynek reklamowy zwolnił

W III kwartale 2006 roku, przychody reklamowe wzrosły o 3,4% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Trzeci kwartał 2006 roku charakteryzował się, zgodnie z oczekiwaniami, znacznie niższą dynamiką, choć skala obniżenia tempa wzrostu była wyższa niż oczekiwano. Spadek ten spowodowany był efektem wysokiej bazy porównawczej 2005 roku, kiedy w tym okresie skupiły się wydatki komitetów wyborczych w wyborach parlamentarnych i prezydenckich.

Zgodnie z oczekiwaniami, skala wydatków promocyjnych w wyborach samorządowych w III kwartale była znikoma, bowiem główny okres kampanii przesunął się na kwartał następny. Na duży spadek dynamiki rynku w III kwartale mogła mieć wpływ również wyższa niż spodziewana aktywność reklamodawców w II kwartale 2006 roku.

W czwartym kwartale 2006 roku analitycy CR Media Consulting przewidują, przy niewielkim wpływie czynników jednorazowych w postaci kampanii samorządowej, wzrost rynku na 9,2%. W całym roku 2006 wzrost wartości rynku reklamy powinien wynieść 9,9%.

Od roku 2004 spada udział telewizji w wydatkach reklamowych, wówczas wynosił 54,5%, w roku 2006 wyniesie 53% a w roku 2008 może wynieść 52,6%. Od kilku lat na stałym poziomie utrzymuje się udział radia w wydatkach reklamowych – od 2004 roku wynosi 7,8% i tak może być w kolejnych dwóch latach. Spadł także udział prasy – z poziomu 36% w 2004 roku do 34,8% w roku bieżącym, na podobnym poziomie, według prognoz utrzyma się w latach 2007 – 2008.

Jedynym medium zwiększającym swój udział w torcie reklamowym oraz charakteryzującym się największą dynamiką jest Internet. W roku 2006 udział Internetu w wydatkach reklamowych ogółem osiągnie już aż 3,6%. Do 2008 roku zwiększy się do poziomu 5,3%. Warto zauważyć, że w roku 2004 Internet notował udział w wydatkach reklamowych na poziomie 1,6%.

Według prognoz CR Media Consulting, w latach 2007 – 2008 średnia dynamika wzrostu rynku reklamy wyniesie 8,5 – 9,5%. Takie szacunki wynikają między innymi z prognoz wzrostu gospodarczego w latach 2006 – 2008 na poziomie bliskim 5% oraz prognoz wzrostu inwestycji w tym okresie na poziomie 9 – 12%. W tworzeniu PKB rośnie znaczenie popytu krajowego, co również powinno mieć korzystny wpływ na poziom wydatków reklamowych w kraju. Co ważne dla rynku reklamy, nastroje wśród dużych przedsiębiorstw są znacznie lepsze niż wśród małych kilkuosobowych firm.

Niezależnie od poziomu wzrostu koniunktury gospodarczej, na dynamikę rozwoju rynku reklamy będą miały w najbliższych latach wpływ czynniki o charakterze strukturalnym – dalsza liberalizacja w sektorach tradycyjnie zmonopolizowanych takich jak telekomunikacja, poczta, energetyka, transport kolejowy czy lotniczy oraz wzrost konkurencji w pozostałych sektorach usługowych - na skutek napływu podmiotów unijnych

Do pobrania: .

oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Produkcja w Polsce X 2006

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: