Internet i komputery w Polsce
2006-11-21 14:00
© fot. mat. prasowe
GUS przeprowadził badania wykorzystania technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w przedsiębiorstwach sektora niefinansowego i finansowego oraz w gospodarstwach domowych. Wyniki tych badań pokazały, że prawie we wszystkich dziedzinach życia społecznego i gospodarczego można zauważyć wzrost wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno-telekomunikacyjnych - w ciągu trzech ostatnich lat odsetek mieszkańców wsi regularnie korzystających z globalnej sieci podwoił się.
Przeczytaj także: Internet i komputery w Polsce - raport 2005
Z roku na rok przybywa gospodarstw domowych wyposażonych w komputery, telefony komórkowe oraz posiadających dostęp do Internetu. W tej ostatniej grupie szybko rośnie udział gospodarstw domowych posiadających łącza szerokopasmowe, co sprzyja bardziej intensywnemu korzystaniu z globalnej sieci i różnorodnych usług świadczonych za pomocą Internetu, w tym na przykład handlu elektronicznego.W kwietniu 2006 r. około 64 procent gospodarstw domowych wskazało na nieposiadanie dostępu do Internetu. Najpoważniejszym powodem był brak potrzeby korzystania z sieci, a następnym w kolejności - względy ekonomiczne (zbyt wysokie koszty sprzętu i dostępu).
fot. mat. prasowe
Odsetek przedsiębiorstw wykorzystujących komputery w styczniu 2006 r. utrzymał się niemal na tym samym poziomie (93 proc.), jaki obserwowano w dwóch poprzednich latach. Blisko 90 procent przedsiębiorstw miało także dostęp do Internetu, a 46 procent korzystało z łączy szerokopasmowych. W gospodarstwach domowych natomiast dwa na trzy łącza internetowe były szerokopasmowe.
Odsetek pracowników firm regularnie korzystających z komputerów w pracy (co najmniej raz w tygodniu) pozostał na tym samym poziomie, co w roku ubiegłym - 38 procent.
fot. mat. prasowe
Najczęstszą przyczyną korzystania z Internetu (niezwiązaną z działalnością zawodową) było komunikowanie się poprzez e-mail, komunikatory internetowe, rozmowy telefoniczne przez Internet, branie udziału w czatach i forach dyskusyjnych. Z tego rodzaju wymiany informacji korzystało 34 procent osób w wieku 16-74 lat. Co czwarta osoba poszukiwała w Internecie informacji o towarach lub usługach, natomiast co szósta - pobierała z sieci gry, filmy, muzykę lub brała udział w grach internetowych, czytała lub pobierała czasopisma dostępne on-line.
Przeczytaj także:
Internet i komputery w Polsce - raport 2008
oprac. : Grzegorz Gacki / Polska.pl