Innowacje, czyli więcej teorii niż praktyki?
2024-04-21 00:50
W jaki sposób rozwijać kreatywność i innowacyjność pracowników w firmie? © Pete Linforth z Pixabay
Przeczytaj także: Co możemy zyskać na design thinking?
Z tego tekstu dowiesz się:
- Dlaczego warto wprowadzać w życie innowacyjne pomysły i rozwiązania?
- W jaki sposób rozwijać kreatywność i innowacyjność pracowników w firmie?
- Jakie są zalety design thinking?
Z danych Antal wynika, że:
- Innowacyjność pozytywnie wpływa na markę firmy i jest ważnym czynnikiem branym pod uwagę przy wyborze przyszłego pracodawcy przez potencjalnych kandydatów. Tak uważa zdecydowana większość, bo aż 7 na 10 respondentów badania Antal i Sodexo „Innowacyjne środowisko pracy”.
- Jedynie co 10 respondent badania Antal i Sodexo twierdzi, że innowacyjność firmy jest mało istotną informacją przy wyborze pracodawcy. Przed firmami stoi więc dodatkowe wyzwanie – tworzenie warunków, które zachęcą pracowników do podjęcia pracy w ich przedsiębiorstwie w oparciu o tworzenie innowacyjnych rozwiązań.
- Tylko 38 proc. badanych specjalistów i menedżerów uważa swoje obecne miejsce pracy za innowacyjne, przy czym tylko 8 proc. jest o tym całkowicie przekonanych. Nieco więcej osób (12 proc.) mówi za to zdecydowanie o braku innowacyjności w swojej firmie. Przekłada się to również też na ocenę własnej pracy; tylko czterech na dziesięciu badanych twierdzi, że pracują w sposób innowacyjny, podczas gdy co dziewiąty nie dostrzega tam nic nowatorskiego.
- Firmy wspierają kreatywność i innowacyjność pracowników na różne sposoby. Burze mózgów są najbardziej pożądane przez badanych, ponieważ zostały wskazane przez 40 proc. z nich jako temu sprzyjające. Możliwość pracy z dowolnego miejsca oraz dostęp do wysokiej jakości sprzętu i technologii w miejscu pracy dobrze wpływają na kreatywność według 1/3 badanych. 1/5 respondentów wskazuje zaś szkolenia jako sprzyjające kreowaniu pomysłów i innowacyjności, ale webinary czy wideokonferecje nie zaliczają się do tej grupy.
- Przemyślana przestrzeń biurowa pozwala na wydajniejszą pracę, realizację niektórych zadań, może usprawnić zapewnienie ciszy czy prywatności. Organizacje zapewniają dogodne miejsce do pracy zespołowej co 7 badanemu. Firmy rzadziej dbają o miejsce do pracy kreatywnej, jedynie niewiele ponad 50 proc. badanych ma zapewnioną taką przestrzeń.
- Ideałem, do którego dąży wiele organizacji, jest osiągnięcie statusu „turkusowej” , czyli takiej, w której kompetencje i wiedza są ważniejsze od hierarchii. W której relacje pomiędzy współpracownikami buduje się na zaufaniu, empatii i wzajemnym szacunku. W końcu takich, w których rozumie się, iż aby powstało najlepsze możliwe rozwiązanie, trzeba po drodze eksperymentować, a to oznacza popełnianie błędów i wchodzenie od czasu do czasu do ślepych zaułków. Badania Antal potwierdzają, iż w Polsce uczestniczymy w tym światowym trendzie. Ponad połowa respondentów mówi, iż ma przyzwolenie na błędy w pracy. Także w podziale na płeć nie widać znaczących różnic, co może wskazywać, że zachodzą już pozytywne zmiany w zakresie stosowania podwójnych standardów w firmach.
fot. Pete Linforth z Pixabay
W jaki sposób rozwijać kreatywność i innowacyjność pracowników w firmie?
Innowacyjność i kreatywność jest jedną z najbardziej istotnych cech w biznesie, ponieważ pozwala ona firmom przyciągać i zatrzymywać klientów, a także budować przewagę konkurencyjną. Niezależnie od dziedziny pracy, każdy pracownik może przyczynić się do tworzenia nowych pomysłów i rozwiązań, które przyspieszą rozwój przedsiębiorstwa – mówi Artur Skiba, CEO Antal Polska.
W jaki sposób rozwijać kreatywność i innowacyjność pracowników w firmie? Oto uniwersalne wskazówki przygotowane przez Antal, lidera usług rekrutacyjnych i consultingu HR.
- Zachęcaj do ryzyka. „Każda porażka, jest szansą żeby spróbować jeszcze raz, ale mądrzej” (Henry Ford). Nie każdy pomysł odniesie sukces. Innowacyjne firmy uczą się na błędach i wykorzystują je jako punkty wyjścia do dalszego rozwoju. Firmy te myślą o porażkach nie w kategoriach pomysłów, które się nie powiodły, ale raczej jako efekt eksperymentu – dowód na to, co nie zadziała. Warto, również promować ten przekaz wśród pracowników – ryzyko porażki nie powinno zniechęcać pracowników do działania. Dobrą praktyką jest również wyróżnianie i przedstawianie w dobrym świetle pomysłów, który się nie udały, zamiast „zamiatania porażki pod dywan”.
- Stwórz kreatywną przestrzeń. Kreatywność pracowników powstaje poza ich biurkami. Jak wskazują badania większość pomysłów tworzonych jest w wyniku interakcji na terenie biura. Aby ta interakcja mogła odbywać się w sposób efektywny warto pomyśleć o strefach sprzyjających wymianie poglądów i pomysłów, bowiem zwykła sala konferencyjna może nie wystarczyć.
- Zorganizuj warsztat, na którym uczestnicy przedstawią wszystkie, nawet najdziksze pomysły na temat funkcjonowania firmy. Wszystkie pomysły mile widziane, działajcie w aurze wolnej myśli, bez osądzania. Kto wie, być może wśród nich czai się jedna lub wiele pereł, które warto wcielić w życie!
- Przeprowadź badanie satysfakcji oraz badanie fokusowe wśród pracowników firmy. Ich realizacja wpływa na wzrost innowacyjności organizacji. Zadowoleni pracownicy są bardziej zaangażowani i chętni do współpracy oraz dzielenia się kreatywnymi pomysłami, co przyczynia się do tworzenia nowatorskich rozwiązań i usprawnień. Zleć przeprowadzenie tych badań sprawdzonemu dostawcy, który posiada odpowiednią wiedzę, aby efektywnie wykorzystać informacje przekazane przez pracowników.
- Wykorzystaj metodę design thinking do tworzenia innowacji w organizacji. Jak pokazuje badanie przygotowane przez The Design Management Institute, organizacje opierające się na ideałach design thinking rozwijają się zdecydowanie lepiej od tych, które nie zauważają potrzeby stawiania na kreatywność. Pamiętaj, że wyzwolenie potencjału zespołu, a jednocześnie zapewnienie sprawnego zarządzania projektami nie jest możliwe bez odpowiedniej wiedzy, narzędzi i umiejętności.
- Pamiętaj o feedbacku. Według badań jednym z głównych czynników zaprzestania zgłaszania pomysłów przez pracowników jest brak feedbacku. Pracownicy oczekują informacji zwrotnych, w tym dotyczących powodów braku akceptacji pomysłów. Autorzy zgłaszanych pomysłów oczekują również informacji na temat dalszych losów zgłaszanych usprawnień. Słowa mają moc. Odpowiednio udzielona informacja zwrotna prowadzi do zmiany i rozwoju.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)