eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeS&OP. Jak elastycznie planować i produkować to, czego chce klient?

S&OP. Jak elastycznie planować i produkować to, czego chce klient?

2024-05-21 13:39

S&OP. Jak elastycznie planować i produkować to, czego chce klient?

S&OP Jak elastycznie planować i produkować to, czego chce klient. © fot. mat. prasowe

S&OP (Sales & Operations Planning), czyli Planowanie Sprzedaży i Operacji, to modny ostatnio trend w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Obiecuje on wiele korzyści i z pozoru wydaje się prosty. To właśnie pozorna prostota może okazać się jego największą trudnością.

Przeczytaj także: S&OP. Jak elastycznie planować i produkować to, czego chce klient. Premiera książki Romana Wendta, eksperta transformacji przedsiębiorstw

Czym jest S&OP i na czym polega jego największa trudność?


S&OP (Sales & Operations Planning), czyli Planowanie Sprzedaży i Operacji, to modny ostatnio trend w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Obiecuje on wiele korzyści i z pozoru wydaje się prosty. To właśnie pozorna prostota może okazać się jego największą trudnością.

Złudna prostota S&OP


Na pierwszy rzut oka definicja S&OP jest prosta: "to synchronizacja planów sprzedaży i produkcji". Menedżerowie, słysząc o S&OP i czytając jego definicję, mogą pomyśleć: "Nic prostszego! Idźcie i zróbcie".

W rzeczywistości S&OP jest procesem złożonym i wymagającym zaangażowania całej organizacji. Za jego wdrożenie i funkcjonowanie odpowiada prezes firmy (CEO). To on musi dostrzec korzyści płynące z S&OP i podjąć decyzję o jego implementacji. Dopiero wtedy kadra średniego szczebla będzie mogła zająć się kwestiami technicznymi i procesowymi związanymi z jego wdrożeniem.

fot. mat. prasowe

S&OP Jak elastycznie planować i produkować to, czego chce klient.

Książka została napisana, aby pomóc menedżerom zrozumieć i wdrożyć S&OP, a także aby wskazać im najprostszą ścieżkę do rozwoju intensywnego firmy. Autor kieruje ją do tych, którzy chcą rozwijać swoje firmy i szukają praktycznego punktu widzenia na S&OP.


Porównanie do fizyki kwantowej


Aby wyjaśnić charakter S&OP menedżerom przyzwyczajonym do codziennej "bieżączki", można sięgnąć po porównanie do fizyki kwantowej. Tutaj też definicja jest prosta, ale zrozumienie jej działania jest niezwykle trudne.

Dlaczego warto komplikować sobie życie, czyli korzyści z S&OP


Wdrożenie S&OP może przynieść firmie wiele korzyści, m.in.:
  • Minimalizacja utraconej sprzedaży
  • Optymalizacja stanów magazynowych
  • Optymalizacja wysokości zamrożonego kapitału
  • Płynność zapasów i zwiększenie rotacji
  • Eliminacja ryzyka złomowania niepotrzebnych materiałów
  • Elastyczność i niezwłoczne reagowanie na zmiany w otoczeniu biznesowym i w preferencjach klientów
  • Zsynchronizowana wewnętrznie i współpracująca firma

Dodatkowe korzyści:
  • Eliminacja silosów
  • Lepsza dostępność, skrócony czas realizacji zamówień
  • Wzrost zadowolenia klienta
  • Zwiększenie zyskowności

Jakie korzyści daje S&OP szefowi?


Dla szefa firmy S&OP oznacza:
  • Zrozumienie i kontrolę nad funkcjonowaniem firmy i własną rolą w niej
  • Uzyskanie przewagi konkurencyjnej
  • Powód do sensownego wdrażania innowacji organizacyjnych
  • Lepszą kontrolę i zarządzanie firmą dla pewności realizacji planów i budżetów

O co chodzi w S&OP?


Punktem centralnym S&OP jest odpowiedź na pytanie: "Jakie powinny być stany magazynowe (produktów, komponentów, surowców) w poszczególnych okresach (najczęściej miesięcznych)?"

Określenie poprawnej wielkości zapasu (nie za dużo, by nie zamrażać kapitału, i nie za mało, by nie doprowadzać do utraty sprzedaży) zależy od kilku czynników:
  • Prognoz wielkości sprzedaży poszczególnych produktów (SKU) w poszczególnych okresach
  • Trafności prognoz
  • Naturalnych odchyleń w popycie generowanych przez klientów
  • Bezwładności funkcji operacji podczas reagowania na zmienione prognozy

Jak działa S&OP?


S&OP działa w czterech krokach:
  1. Sprzedaż przygotowuje prognozę
  2. Planowanie oblicza przyszłe oczekiwane stany magazynowe
  3. Planowanie opracowuje plany produkcji i zakupów
  4. Co tydzień/miesiąc działy spotykają się, by skorygować plany w reakcji na powstałe odchylenia

Czemu napisałem tę książkę?


Książka została napisana, aby pomóc menedżerom zrozumieć i wdrożyć S&OP, a także aby wskazać im najprostszą ścieżkę do rozwoju intensywnego firmy. Autor kieruje ją do tych, którzy chcą rozwijać swoje firmy i szukają praktycznego punktu widzenia na S&OP.

Podsumowanie


S&OP to potężne narzędzie, które może pomóc.

Roman Wendt

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: