Gorsze nastroje konsumentów w maju 2024
2024-05-22 12:55
Gorsze nastroje konsumentów w maju 2024 © Jerzy Górecki z Pixabay
Z komunikatu GUS wynika, że w kwietniu 2024 nastroje konsumentów pogorszyły się. Dotyczy to zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich.
Przeczytaj także: Jakie nastroje konsumentów w kwietniu 2024?
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł - 13,8 i był o 2,3 p. proc. niższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w maju 2024 r.
Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości niższe niż przed miesiącem. Największe spadki odnotowano dla ocen obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 4,2 p. proc. i 3,4 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 2,7 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, 0,8 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz 0,4 p. proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego.
W odniesieniu do maja 2023 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 16,1 p. proc.
fot. Jerzy Górecki z Pixabay
Gorsze nastroje konsumentów w maju 2024
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w maju 2024 r.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 1,4 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -8,2.
Na spadek wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłego poziomu bezrobocia oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 3,2 p. proc. i 2,7 p. proc.). Spadek o 0,8 p. proc. wystąpił także dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju. Wyższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost o 1,0 p. proc.).
W maju br. WWUK osiągnął wartość o 7,1 p. proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2023 r.
Przeczytaj także:
Jakie nastroje konsumentów w listopadzie 2024?
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)