eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Praca online: jak radzą sobie twórcy internetowi?

Praca online: jak radzą sobie twórcy internetowi?

2024-06-05 07:00

Praca online: jak radzą sobie  twórcy internetowi?

Nowe zawody: twórca internetowy ©  Konstantin Yuganov - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (9)

Jeszcze nie tak dawno dzieci pytane o to, kim będą w przyszłości jednym tchem wymieniały takie profesje jak lekarz, nauczyciel, prawnik, architekt, strażak czy policjant. Dziś coraz częściej na tak zadane pytanie pada odpowiedź: "będę youtuberem". Nie jest to dużym zaskoczeniem, ponieważ twórca internetowy powoli staje się pełnoprawnym zawodem. Jak wygląda jego świat?

Przeczytaj także: Olimp Laboratories ukarany za kryptoreklamę w mediach społecznościowych

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Na czym najlepiej zarabiają i jak tworzą twórcy internetowi?
  • Jakie czynniki warunkują wysokość ich przychodów?
  • Które medium internetowe jest najbardziej lukratywne ze względu na możliwe do uzyskania zarobki?
  • Co jest ważniejsze od liczebności zgormadzonej wokół twórcy społeczności?

Imker, firma oferującą kompletny ekosystem usług umożliwiający sprzedaż dowolnych produktów edukacyjnych, we współpracy z Influencers Live Wrocław, przeprowadziła w marcu br. ankietę wśród polskich twórców internetowych.

W ramach badania ekonomii twórców w Polsce, ponad 600 osób tworzących w sieci zostało zapytanych o ich działalność. Okazało się, że dla co trzeciego twórcy internetowego praca online stanowi główne źródło dochodu. Niekoniecznie oznacza to jednak pracę na pełny etat. Twórcy z reguły poświęcają bardzo niewiele czasu na rozwój swojej działalności. Ponad połowa ankietowanych przeznacza na twórczość internetową mniej niż 20 godzin tygodniowo. Czas przeznaczany na pracę online jest jednak pozytywnie skorelowany z charakterem ich działalności – z reguły ci, którzy traktują ją jako swoje główne zajęcie zarobkowe, pracują więcej.

Angażują się we współprace z markami, ale najwięcej zarabiają na sprzedaży własnych produktów


Sześciu na dziesięciu zapytanych twórców zarabia na swojej działalności w internecie. Największy odsetek ankietowanych (prawie 44 proc.) osiąga przychody w przedziale 1 000 – 9 999 zł miesięcznie. Co czwarty zarabia ponad 10 tys. zł.

fot. mat. prasowe

Średnie przychody respondentów z działalności w internecie

Największy odsetek ankietowanych osiąga przychody w przedziale 1 000 – 9 999 zł miesięcznie


Obecnie dostępny jest wachlarz możliwości monetyzacji działalności online. Twórcy mogą zarabiać na reklamach w internecie, korzystać z platform crowdfundingowych (np. Patronite), oferować subskrypcję lub płatne członkostwo swojej społeczności, a nawet tworzyć i sprzedawać własne produkty. Ankietowani twórcy zarabiają najczęściej na współpracach z markami. Prawie połowa zapytanych twórców monetyzuje swoją pracę online właśnie w ten sposób.

fot. mat. prasowe

Przychody twórców w poszczególnych kategoriach

Ankietowani twórcy zarabiają najczęściej na współpracach z markami


Choć współprace z markami stanowią stosunkowo łatwą metodę zarobku, nie należy ona do najbardziej dochodowych. Znacznie bardziej lukratywna okazuje się sprzedaż autorskich produktów, zarówno fizycznych (np. książki, kubki, koszulki i inne gadżety), jak i cyfrowych (np. kursy, e-booki, audiobooki). Co trzeci twórca zarabiający na sprzedaży własnych produktów uzyskuje przychody powyżej 10 tys. zł miesięcznie. Wśród ankietowanych monetyzujących swoją działalność poprzez współprace z markami takie zarobki osiąga zaledwie 11 proc. ankietowanych.

fot. mat. prasowe

Przychody twórców zarabiających na własnych produktach vs współpraca z markami

Znacznie bardziej lukratywna okazuje się sprzedaż autorskich produktów


Krzysztof Bartnik, założyciel i CEO Imker, podkreśla, że sprzedaż autorskich produktów może, poza wysokimi zarobkami, przynieść twórcom szereg innych korzyści, takich jak niezależność.
Stawiając na autorskie produkty, twórcy wybierają pracę online na swoich zasadach. Sami decydują, o czym chcą mówić, ile czasu chcą poświęcić na rozwój produktu, jak chcą go wycenić. Własne produkty, takie jak książki czy kursy, mogą sprzedawać jeszcze długo po ich premierze, dzięki czemu zapewniają sobie dochód pasywny. Oczywiście media społecznościowe nadal stanowią dla nich dobry kanał promocji dla produktów, ale nie muszą być w nich obecni non-stop. Zyskują niezależność. I tej niezależności życzę każdemu twórcy internetowemu.

Jak i co tworzyć, by osiągnąć sukces finansowy?


Szereg czynników ma wpływ na przychody osiągane przez twórców internetowych. Wysokość zarobków zależna jest między innymi od czasu przeznaczanego na działalność online. Twórcy, którzy pracują więcej, zarabiają lepiej.

fot. mat. prasowe

Zarobki w zależności od czasu poświęcanego na działalność w internecie

Wysokość zarobków zależna jest między innymi od czasu przeznaczanego na działalność online


Znaczenie ma również dobór kanału twórczości. Według ankiety Imker, najbardziej lukratywna jest działalność na YouTube. Wśród ankietowanych, którzy wskazali to medium jako swój główny kanał działalności, ponad połowa zarabia powyżej 10 tys. zł miesięcznie. Długie formy wideo z reguły są bardziej angażujące niż posty w social mediach, ich nagranie i montaż wymagają też znacznie większego nakładu pracy i umiejętności, co uzasadnia poziom zarobków osób działających na YouTube.
Ciekawe i dobrze wypozycjonowane filmy na YT zarabiają na reklamach nawet wiele miesięcy po opublikowaniu. To kolejna kategoria działalności twórców, którą można zaliczyć do dochodu pasywnego – zauważa Krzysztof Bartnik.

Wysokie przychody osiągają również twórcy wysyłający newsletter, choć niewielu ankietowanych wskazało go jako swój główny kanał.

fot. mat. prasowe

Przychody w zależności od kanału

Wysokie przychody osiągają również twórcy wysyłający newsletter


Wielkość społeczności również nie pozostaje bez znaczenia w kontekście osiąganych przez twórców zarobków. Połowa ankietowanych, którym w głównym kanale udało się zgromadzić powyżej 50 tys. obserwujących, zarabia na swojej pracy online co najmniej 10 tys. zł miesięcznie.

fot. mat. prasowe

Zarobki w zależności od wielkości społeczności

Wielkość społeczności również nie pozostaje bez znaczenia w kontekście osiąganych przez twórców zarobków


Jakość ponad ilość


Zdecydowana większość ankietowanych twórców wpisuje się w definicję mikrotwórców internetowych – ośmiu na dziesięciu twórców zgromadziło w głównym kanale mniej niż 50 tys. odbiorców. Największy odsetek badanych (38,9 proc.) stanowią twórcy, których społeczność liczy między 1 tys. a 10 tys. osób, czyli tzw. nanotwórcy.

fot. mat. prasowe

Liczebność zgromadzonej przez ankietowanych twórców społeczności

Większość ankietowanych twórców wpisuje się w definicję mikrotwórców


Fakt, że na wysokość zarobków wpływa wielkość społeczności, nie oznacza jednak, że jedynie makroinfluencerzy mogą z sukcesem monetyzować swoją działalność online. Przemysław Gerschmann, autor newslettera 52Notatki, zwraca uwagę na to, że ważniejsze od liczebności społeczności są budowane z nią relacje i autentyczność twórcy.
O ile liczebność grupy odbiorców nie powinna ograniczać twórców, o tyle ważne jest, aby przed wypuszczeniem własnego produktu zbudować lojalną społeczność. Bez niej tworzenie i sprzedaż własnych produktów nie mają większego sensu. Jeśli nikt nie chce konsumować naszych treści za darmo, to tym bardziej nie zrobi tego za opłatą. W sieci mamy obecnie przesyt contentu sztucznie budowanego pod określoną grupę, do której autor nie należy. Odbiorcy wyczuwają ten fałsz, podobnie jak mdłe treści tworzone pod SEO czy przez AI. Uważam, że powinno się tworzyć tylko takie produkty i usługi, które samemu chciałby się konsumować i kupować.

O ankiecie:
W ankiecie internetowej przeprowadzonej w marcu 2024 r. wzięły udział 602 osoby prowadzące działalność internetową. Ankieta była dostępna w internecie. Zaproszenie do jej wypełnienia zostało wysłane do grupy kilkuset polskich twórców internetowych. Ankieta była również promowana w mediach społecznościowych Imker i Influencers Live Wrocław oraz w newsletterze dla Twórczyń i Twórców autorstwa Krzysztofa Bartnika z Imker.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: