eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyGaming i e-sport: zyskują popularność czy nie?

Gaming i e-sport: zyskują popularność czy nie?

2024-06-08 12:16

Gaming i e-sport: zyskują popularność czy nie?

Gracz © © pixabay.com

Agencja Inquiry przedstawia wyniki najnowszego badania na dotyczącego zjawisk e-sportu, gamingu oraz streamingu gier. Na związane z nimi pytania odpowiedziała w kwietniu br. grupa respondentów licząca sobie przeszło 1000 dorosłych osób. Oto, do jakich wniosków prowadzą zebrane odpowiedzi.

Przeczytaj także: W gry na smartfona codziennie gra co 5. Polak

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Kto wybiera gaming rzadziej niż 2 lata temu?
  • Jak dużą popularnością cieszy się wśród Polaków e-sport?
  • Jakie gry najczęściej wybierają Polacy?

Wyniki badania pokazują, że ogółem co czwarty z nas robi to przynajmniej kilka razy w tygodniu, średnio przez 9 godzin tygodniowo. Drugie najpopularniejsze urządzenie to nadal komputer lub laptop, na którym gra regularnie (minimum kilka razy w tygodniu) 14% badanych.

fot. © pixabay.com

Gracz

Polacy nadal najczęściej wybierają gry logiczne


Polacy nadal najczęściej wybierają gry logiczne (43% grających), łamigłówki (39%) oraz karciane (35%), przy czym wszystkie te kategorie są znacznie bardziej popularne wśród kobiet. Mężczyźni częściej wybierają gry akcji i strzelanki, a także strategiczne, wyścigowe oraz sportowe. Starsi gracze, powyżej 55 roku życia, sięgną przede wszystkim po gry karciane - młodsi zaś (18-24 lata) po gry akcji/strzelanki, symulatory i gry przygodowe.

Podobnie jak dwa lata temu, granie kojarzy nam się głównie z zabawą, zabiciem czasu oraz relaksem. Gramy na różnych urządzeniach – głównie na telefonie i na komputerze, ale jedynie garstka badanych bierze udział w zorganizowanych wydarzeniach gamingowych – 9% wśród osób grających.

Nieco mniej popularnym zjawiskiem, bezpośrednio związanym z gamingiem, jest streaming gier, znany ponad około jednej trzeciej badanych. Odsetek ten jest dwukrotnie wyższy w grupie osób 18-24 lata, dla których to dość dobrze znane zjawisko. Jednocześnie najwyższy odsetek tych, którzy kiedykolwiek oglądali relację gamingową na żywo, spotkamy w grupie najmłodszych respondentów (54%). Najpopularniejszą platformą streamingową pozostaje niezmiennie Xbox Game Pass – korzysta z niej niemal 1/3 osób grających w gry udostępniane na zasadzie streamingu. Na drugim miejscu znajdziemy Sony PS Now. Ponad 1/3 Polaków korzysta też z platformy Twitch.

Zdecydowanie najmniej popularną formę rozrywki stanowi e-sport. Choć zetknęło się z nim ponad 60% badanych, w większości są to osoby, które potrafią podać definicję samego zjawiska, ale poza tym nie są zainteresowane tematem. Co dziesiąty badany, który kojarzy i rozumie pojęcie e-sportu, śledzi wydarzenia e-sportowe oraz ogląda rozgrywki.

Do najbardziej znanych imprez e-sportowych należą Poznań Game Arena oraz Intel Extreme Masters. Wśród najmłodszych graczy znane są również takie imprezy e-sportowe jak Ultraliga, Valorant Champions oraz Liga CyberSport. Dość popularna wśród graczy e-sportu jest także impreza ESL One. Fani e-sportu oglądają go najczęściej na kanale YouTube (60% grających).
Kolejna fala badania pokazuje że różnorodne formy gier i rozgrywek e-sportowych upowszechniają się w młodszych grupach wiekowych. W najstarszej grupie dominują elektroniczne wersje tradycyjnych gier, a ich popularność spada. ” – komentuje Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry.

O badaniu
Badanie zostało zrealizowane w kwietniu 2024 r. na reprezentatywnej próbie 1012 dorosłych Polaków (sondaż online na panelu YouGov).

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: