Wybory do PE: priorytety partii politycznych inne niż oczekiwania obywateli?
2024-06-12 09:04
Przeczytaj także: Eurobarometr: co mówią Polacy o problemach Polski i UE?
Co należy zrobić, aby sprostać wyzwaniom polityki klimatycznej UE?
Chociaż przejście na czystą energię wydaje się nie do zatrzymania, dopiero w przyszłości okaże się, jak ważne miejsce zajmie ona w agendzie następnej Komisji. Ustępująca Komisja Europejska podjęła ostatnią ważną inicjatywę w zakresie polityki klimatycznej przed wyborami w 2024 r., publikując komunikat w sprawie celu klimatycznego na rok 2040. Zalecając cel redukcji emisji netto o 90% w porównaniu z poziomami z 1990 r., ustanawia strategiczne podstawy dla nadchodzącego okresu legislacyjnego. Oznacza to początek planowania polityki i debaty publicznej na temat pożądanego poziomu ambicji i niezbędnych reform polityki klimatycznej prowadzących do 2040 roku.
Kluczowe kwestie klimatyczne dla nowego przywództwa w UE obejmują ostateczne przyjęcie ustawy o ochronie przyrody, regulacje mające na celu ograniczenie emisji metanu i normy emisji CO2 dla pojazdów ciężarowych. Chociaż osiągnięto ostateczne porozumienie między rządami państw członkowskich w Radzie i Parlamencie w tych kwestiach, ostatnie wydarzenia utrudniające przyjęcie ustawy o ochronie przyrody wskazują na potencjalne wyzwania, jeśli przywództwo UE przesunie się w prawo, jak przewidywano w sondażach.
Inne dokumenty, takie jak certyfikacja usuwania dwutlenku węgla, nie doczekały się jeszcze porozumienia, a niektóre przepisy, takie jak dyrektywa w sprawie zielonych roszczeń, wciąż znajdują się na wcześniejszych etapach procesu.
Europejski Zielony Ład zwiększył już również ambicje prawne, co z pewnością przyczyni się do rozwoju istniejących instrumentów i opracowania nowych. Obejmują one rozszerzenie systemu handlu uprawnieniami do emisji (ETS) o transport morski, utworzenie drugiego systemu handlu dla budynków i transportu drogowego (ETS-II) oraz wdrożenie mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji dwutlenku węgla (CBAM) dla sektorów takich jak żelazo i stal, aluminium, cement, nawozy, energia elektryczna i wodór. Regulacje te obejmują mechanizmy, które wymagają dodatkowych działań i dostosowań, aby osiągnąć swoje cele.
Potrzebne są również kompleksowe ramy zarządzania emisjami dwutlenku węgla. Technologie wychwytywania CO2 i jego późniejszej utylizacji lub składowania (CCS , CCU i CDR ) mają kluczowe znaczenie dla osiągnięcia celu pośredniego na rok 2040. Osiągnięcie pożądanych poziomów usuwania dwutlenku węgla wymaga ogromnych zasobów, silnego wsparcia dla rozwoju i jednolitego europejskiego rynku transportu i składowania CO2. Może to jednak prowadzić do nowych konfliktów politycznych, jak miało to miejsce w Niemczech w związku z wrażliwością wokół CCS.
Przyszła polityka energetyczna UE musi lepiej chronić słabszych obywateli poprzez dobrze zaprojektowane mechanizmy. Społeczny wymiar polityki klimatycznej staje się coraz ważniejszy, oddziałując poprzez ceny energii, miejsca pracy i zachęty do zmian. Zaniedbywanie pojawiających się problemów i niepokojów społecznych zaszkodzi reputacji polityki klimatycznej w UE i poza nią. Komisja powinna skupić się na funkcjonowaniu Społecznego Funduszu Klimatycznego (SCF) i Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji (JTF), traktując je jako sztandarowe projekty i nadając im odpowiednią rangę.
Nie spodziewamy się również zakończenia prac nad rynkiem energii. Rada UE przyjęła długo oczekiwane reformy rynku energii elektrycznej i gazu w maju 2024 r., po tym jak zostały one uchwalone przez Parlament Europejski pod koniec 2023 roku. Umożliwia ona państwom członkowskim korzystanie z umów zakupu energii (PPA) i kontraktów różnicowych (CfD) w celu stabilizacji cen krajowych, a także daje Radzie prawo do ogłoszenia kryzysu elektroenergetycznego, co z kolei umożliwiłoby państwom członkowskim podjęcie środków wsparcia. Jest to pierwszy krok w kierunku głębszej transformacji rynku energii elektrycznej w UE, ale nie spełnia on kilku kluczowych aspektów.
Rynek energii potrzebuje jasnego planu, tj. prawdziwie europejskiego planu sieciowego. Większa konkurencyjność, zaangażowanie rynku prywatnego i bardziej ukierunkowane działania mogłyby pomóc w realizacji niezbędnych inwestycji na rynku energii. Komisja szacuje, że tylko w tym dziesięcioleciu konieczne są inwestycje w sieci elektroenergetyczne o wartości około 584 mld EUR.
Należy położyć nacisk na przyspieszenie rozbudowy i modernizacji sieci poprzez zachęcanie do budowy, zmianę procedur administracyjnych i ułatwienie finansowania. Konieczne jest skuteczne zarządzanie aktywami sieciowymi i odpowiednie planowanie, integracja sieci na lądzie i na morzu oraz zwiększenie liczby połączeń międzysystemowych między krajami UE i spoza UE. W ciągu najbliższych sześciu lat transgraniczna infrastruktura przesyłowa powinna się podwoić, co spowodowałoby zmniejszenie kosztów wytwarzania energii o 9 mld EUR rocznie do 2040 roku.
W przypadku energii elektrycznej istnieje również potrzeba uproszczenia wprowadzania rynków mocy, aby umożliwić niezbędne inwestycje i szybki rozwój rynków elastyczności. Wzmocnienie sygnałów lokalizacyjnych pozwoliłoby na efektywną alokację źródeł wytwarzania i magazynowania, lepsze wykorzystanie sieci i optymalną lokalizację nowych dużych odbiorców. Ceny lokalizacyjne mogłyby zaoszczędzić konsumentom w UE pieniędzy wydawanych na niepotrzebną infrastrukturę. Jest jednak mało prawdopodobne, aby środki te zostały w pełni uwzględnione w którymkolwiek ze scenariuszy większościowych, ponieważ interesy krajowe będą nadal przeważać.
Wreszcie, okaże się, czy bardziej holistyczne podejście UE do migracji i azylu rozwiąże stojące przed nami wyzwania. Po latach negocjacji (ustępujący) Parlament Europejski formalnie przyjął politykę migracyjną i azylową UE w kwietniu 2024 roku. Stanowi ona skoordynowane podejście do zarządzania migracją poprzez podejmowanie wyzwań poprzez kontrolę graniczną, procedury azylowe i współpracę z państwami trzecimi w zrównoważony sposób. Wspólny europejski system azylowy został zreformowany w celu ustanowienia bardziej wydajnego procesu, w tym nowych procedur kontroli i biometrycznej bazy danych dla osób ubiegających się o azyl na zewnętrznych granicach UE.
Państwa członkowskie zwiększyły solidarność w przyjmowaniu i przetwarzaniu osób ubiegających się o azyl, poprawiając warunki dla uchodźców. W międzyczasie współpraca z państwami trzecimi miała na celu zajęcie się podstawowymi przyczynami migracji i ułatwienie powrotów nielegalnych migrantów, a partnerstwa z krajami pochodzenia i tranzytu zostały wzmocnione - umowy z Tunezją, Egiptem i Mauretanią mają na celu zapobieganie nielegalnej imigracji przed dotarciem do granicy UE.
Mimo to Europa pozostaje najstarszym kontynentem na świecie z medianą wieku powyżej 44 lat i stanowi jedynie około 5% światowej populacji. Aby zaradzić niedoborom siły roboczej i przyciągnąć wykwalifikowanych pracowników, UE zaproponowała dobrowolną pulę talentów UE w 2023 r., aby dopasować osoby poszukujące pracy i wolne miejsca pracy na różnych poziomach umiejętności. Ponadto Komisja zasugerowała uznawanie kwalifikacji obywateli państw trzecich w celu wspierania ich integracji na rynku pracy i uproszczenia międzynarodowych procesów rekrutacji w celu zwiększenia przejrzystości w zakresie uznawania kwalifikacji.
Rozszerzenie UE mogłoby potencjalnie rozwiązać niektóre z problemów demograficznych UE, ale postęp w tym zakresie jest niewielki. UE przyznała "status kandydata do UE" dziewięciu krajom (Albania, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Macedonia Północna, Serbia, Gruzja, Mołdawia, Turcja, Ukraina) i rozpoczęła negocjacje z sześcioma z nich.
Teoretycznie sztuczna inteligencja powinna pozwolić na wzrost produktywności o 6% w ciągu najbliższych dziesięciu lat, co przy pełnym wdrożeniu mogłoby zaradzić brakowi 12 mln pracujących Europejczyków w 2030 r. . Jednak najbardziej zrównoważonym rozwiązaniem dla UE byłoby połączenie przyjęcia sztucznej inteligencji z przemyśleniem strategii imigracyjnej, a także reformami rynku pracy w celu zwiększenia wskaźników uczestnictwa oraz zwiększenia produktywności i konkurencyjności.
Ana Boata, Kierownik działu badań ekonomicznych
Jasmin Gröschl, Starszy ekonomista na Europę
Markus Zimmer, Starszy ekonomista, ESG
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)