eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMediaSocial media 2024. Kto i jak korzysta?

Social media 2024. Kto i jak korzysta?

2024-07-02 11:24

Social media 2024. Kto i jak korzysta?

Jak korzystamy z social media? ©  Joshua Miranda z Pixabay

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Z najnowszego raportu "Social Media" przygotowanego przez firmy Gemius, PBI oraz IAB Polska wynika, że najliczniejszą grupą korzystającą z mediów społecznościowych są osoby w wieku od 55 do 75 lat, ale najbardziej zaangażowane są osoby młode. Jak wygląda konsumpcja social mediów w Polsce? Które serwisy dominują na rynku reklamowym?

Przeczytaj także: Co się stało z Naszą Klasą, czyli jak zmienił się świat social mediów w Polsce?

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Kto najczęściej korzysta z mediów społecznościowych?
  • Z jakich mediów społecznościowych korzystają kobiety, a z jakich mężczyźni?
  • Z jakich serwisów korzystają reklamodawcy?


Wykorzystane w raporcie dane pochodzą z badań gemiusAdReal oraz Mediapanel i opisują zarówno poziom konsumpcji social mediów w Polsce i demografię użytkowników, jak i rynek reklamowy.

Najwięcej internautów 55+, ale to młodzi są najbardziej zaangażowani


Największą grupę wiekową w polskich mediach społecznościowych stanowią osoby w przedziale od 55 do 75 r.ż. – jest ich aż 6,6 miliona. Szczególnie chętnie korzystają z dwóch największych platform, Facebooka i Youtube’a, gdzie notujemy ich odpowiednio 6,2 i 5,8 miliona. Jednak to najmłodsza grupa wiekowa jest najbardziej zaangażowana w społecznościowy przekaz. Wskaźnik ATS dla osób w wieku od 7-14 wynosi aż 3 godziny i 24 minuty, podczas gdy w przypadku najstarszych internautów jest to niespełna 1,5 godziny. Najmłodsi osiągają również najwyższy z wszystkich grup wiekowych poziom Affinity Index (103,52), świadczący o ich niewielkiej nadreprezentacji na omawianych stronach w stosunku do populacji.

fot. mat. prasowe

Średni dzienny czas (ATS) - wiek

Największą grupę wiekową w polskich mediach społecznościowych stanowią osoby w przedziale od 55 do 75 r.ż. – jest ich aż 6,6 miliona.


Kobiety na Pintereście i Instagramie, mężczyźni na X i Twitchu


Kobiety stanowią ogółem większość użytkowników mediów społecznościowych (RU na poziomie 14,3 mln vs 13,2 mln w przypadku mężczyzn), obserwujemy również ich przewagę na większości z analizowanych platform. Szczególnie widoczna jest ona na Pintereście (4,9 mln kobiet vs 1,9 mln mężczyzn) i Instagramie (8,5 mln kobiet vs 6,6 mln mężczyzn). Wyjątek stanowią platformy X i Twitch, gdzie dominują użytkownicy płci męskiej – jest ich tam odpowiednio 5 mln oraz 1,6 mln, w stosunku do 3,8 mln oraz 0,6 mln użytkowniczek.

fot. mat. prasowe

Realni użytkownicy - płeć

Kobiety stanowią ogółem większość użytkowników mediów społecznościowych (RU na poziomie 14,3 mln vs 13,2 mln w przypadku mężczyzn), obserwujemy również ich przewagę na większości z analizowanych platform.


Rynek reklamowy zdominowany przez dwóch graczy


Rynek reklamowy – podobnie jak w roku ubiegłym – zdominowany jest przez Facebooka, który przoduje w liczbie kontaktów reklamowych (12,1 mld) oraz YouTube’a, który z kolei wygrywa pod względem zasięgu reklamowego (72,1%). Warto jednak zauważyć, że w poszczególnych grupach wiekowych dużym zainteresowaniem cieszą się również pozostałe serwisy, które mogą stanowić dobre uzupełnienie media miksu w strategiach reklamowych. Przykładem mogą być TikTok i Instagram, które skutecznie docierają do najmłodszych użytkowników.

fot. mat. prasowe

Zasięg - wiek

W poszczególnych grupach wiekowych dużym zainteresowaniem cieszą się również pozostałe serwisy, które mogą stanowić dobre uzupełnienie media miksu w strategiach reklamowych. Przykładem mogą być TikTok i Instagram, które skutecznie docierają do najmłodszych użytkowników.


Raport zrealizowano na podstawie danych z badania Mediapanel oraz badania gemiusAdReal. Analizie poddano okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 roku, pod uwagę wzięto średnie miesięczne z całego roku. W raporcie zostały przeanalizowane platformy (wersje przeglądarkowe oraz aplikacje) na urządzeniach typu PC oraz Mobile: Facebook, Instagram, Youtube, TikTok, X (dawniej Twitter), Pinterest, Snapchat, LinkedIn oraz Twitch.



oprac. : Marta Kamińska / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: