Usługi publiczne online: a jednak dynamiczny rozwój w Polsce?
2024-07-05 12:05
![Usługi publiczne online: a jednak dynamiczny rozwój w Polsce? [© Evgeny Ignatik z Pixabay] Usługi publiczne online: a jednak dynamiczny rozwój w Polsce?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/e-administracja/Uslugi-publiczne-online-a-jednak-dynamiczny-rozwoj-w-Polsce-260685-200x133crop.jpg)
Polska wśród liderów cyfryzacji usług publicznych © Evgeny Ignatik z Pixabay
Przeczytaj także: Czy w administracji publicznej jest miejsce dla sztucznej inteligencji?
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Które kraje europejskie są liderami pod względem cyfryzacji usług publicznych?
- Jak na ich tle wypada Polska?
- Czy usługi publiczne są transparentne?
Polska otrzymała 69 punktów, czyli 7 więcej niż rok wcześniej. Europejskimi liderami są Malta (97 punktów) i Estonia (92 punkty), a tuż za nimi Luksemburg (90 punktów) i Islandia (90 punktów). W porównaniu do poprzedniego roku znaczący wzrost zaobserwowano w kilku krajach. Grecja kontynuowała mocny trend rozwojowy, odnotowując 8-punktowy wzrost drugi rok z rzędu. Ponadto Polska, Bułgaria i Cypr wykazały godne uwagi postępy – każdy kraj otrzymał o 7 punktów więcej niż rok temu.
fot. Evgeny Ignatik z Pixabay
Polska wśród liderów cyfryzacji usług publicznych
W wielu obszarach cyfryzacji jesteśmy oceniani powyżej europejskiej średniej. Tak jest m.in. w przypadku dostępności dla użytkowników pomocy czy wsparcia online.
Zorientowanie na użytkownika jest nadal najwyżej ocenianym obszarem. Średnio w krajach UE zostało ono ocenione na poziomie 93 punktów. Polska uzyskała 91 punktów, co oznacza wzrost o 2 punkty w stosunku do zeszłego roku.
Od kilku lat poziom dostępności usług publicznych online jest w Polsce naprawdę wysoki i widać, że wciąż rozwijamy się pod tym kątem. W wielu obszarach cyfryzacji jesteśmy oceniani powyżej europejskiej średniej. Tak jest m.in. w przypadku dostępności dla użytkowników pomocy czy wsparcia online. Polskie strony rządowe zdobyły tutaj 100 punktów przy średniej europejskiej na poziomie około 90 – komentuje Marek Woźny, Wiceprezes, Dyrektor Zarządzający Market Segment Poland w Capgemini Polska.
Wyraźnie widać również wzrost transparentności usług publicznych pod względem świadczenia i projektowania oraz przetwarzania danych osobowych. W tej kategorii Polska otrzymała o 8 punktów więcej niż rok wcześniej. Od średniej Europejskiej dzielą nas zaledwie 2 punkty. Imponujące zmiany w wymiarze przejrzystości usług w Polsce widać, kiedy spojrzymy na dane z 2020 roku.
Od tego czasu nasza ocena wzrosła o 23 punkty, czyli rekordowo dużo w Unii Europejskiej. Identyczny wynik uzyskaliśmy pod względem umożliwienia obywatelom i obywatelkom dostępu do czterech kluczowych usprawnień takich jak, identyfikacja elektroniczna (eID), dokument elektroniczne (eDocuments), wstępnie wypełnione formularzy i rządowej poczty cyfrowej. Trzy pierwsze narzędzia są w Polsce częściej dostępne niż średnio w Unii Europejskiej.
Średnio dla wszystkich badanych państw największą poprawę zaobserwowano w wymiarze usług transgranicznych, czyli przeznaczonych dla obywateli i obywatelek przebywających za granicą, który wzrósł z 59 do 66 punktów. Jednak wciąż widoczna jest duża różnica w doświadczeniach użytkowników i użytkowniczek pochodzących z danego kraju, którzy mogą korzystać online z 88% wszystkich oferowanych usług, i zagranicznych, którzy mają dostęp tylko do 56%. W ciągu ostatnich czterech lat różnica nieznacznie się zmniejszyła, spadając z 35 punktów procentowych do obecnych 32, jednak użytkownicy zagraniczni nadal napotykają wiele barier przy korzystaniu z usług online.
Niestety pod względem usług transgranicznych Polska pozostaje poniżej średniej europejskiej, która wynosi 66 punktów. Nasze urzędy zostały ocenione na 43 punkty, co oznacza, że zaledwie 30% usług online jest dostępnych dla Polaków i Polek przebywających za granicą. Największy problem dotyczy naszych dokumentów elektronicznych, które rzadko mogą być używane w innych krajach. Również wiele z istniejących serwisów online nie jest dostępnych za granicą kraju, dotyczy to w dużym stopniu pomocy i wsparcia online. Tutaj właśnie widzę pole do największych zmian – mówi Marek Woźny.
Warto zauważyć, że Polska plasuje się powyżej średniej europejskiej pod względem dostępności usług skierowanych do rodzin. Mowa tu o procesowaniu dokumentów związanych z zawarciem związku małżeńskiego, ze zgłoszeniem narodzin dziecka, czy ze sprawami rozwodowymi. Do tej kategorii zalicza się również uzyskanie paszportu, aktu urodzenia i dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia pogrzebu.
Lepszy wynik niż średnia dla krajów europejskich uzyskaliśmy również jeśli chodzi o usługi związane z życiem zawodowym, skierowane np. do osób bezrobotnych (w zakresie szkoleń czy poszukiwania pracy).
Najniżej oceniony został dostęp do usług związanych z transportem, czyli przeznaczonych dla osób, które chcą kupić lub sprzedać samochód, zadeklarować podatki drogowe, uzyskać pozwolenia na parkowanie i znaleźć usługi transportu publicznego.
![E-administracja w Polsce na europejskim poziomie [© pixabay.com] E-administracja w Polsce na europejskim poziomie](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/e-administracja/E-administracja-w-Polsce-na-europejskim-poziomie-255193-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)