Świąteczne e-zakupy
2006-11-30 00:08
Przeczytaj także: Internetowe systemy płatności dostępne w Polsce
Polubiliśmy e-sklepyWedług raportu IAB Polska, w 2005 roku nastąpił dynamiczny rozwój polskiego e-handlu, którego obroty wyniosły 3,1 mld zł, z czego obroty sklepów około 1,3 mld zł, a platform aukcyjnych około 1,8 mld zł. Po raz pierwszy w historii obroty handlu elektronicznego osiągnęły poziom 1 proc. całości obrotów detalicznych w Polsce. Prognoza na ten rok jest jeszcze lepsza i wynosi już 4,15 mld zł. Liczba sklepów internetowych wzrosła do prawie 800, z czego płatności kartami płatniczymi umożliwia obecnie prawie 700 e-sklepów.
Główną przyczyną wzrostu przychodów jest zwiększająca się ilość i atrakcyjność oferty sklepów internetowych. Ważną rolę odgrywa również coraz większa dostępność kart płatniczych oraz zmniejszanie się obaw klientów o bezpieczeństwo transakcji. Zaufanie do polskich e-sklepów bierze się również z charakteru, jaki przybrał polski e-handel - większość obrotów (aż 85 proc.) polskich sklepów internetowych jest generowana przez firmy w których internet jest jednym z wielu kanałów dystrybucji. Jedynie 15 proc. obrotów jest generowane przez sklepy typowo wirtualne. Klienci jednak mają większe zaufanie do e-sklepów, których oferta jest dostępna także poza siecią.
Polscy konsumenci online najczęściej dokonują rocznie po kilka zakupów internetowych (30,8 proc.), niemniej dosyć liczna jest grupa dokonująca zakupów częściej (raz w miesiącu – 18 proc., kilka razy w miesiącu – 14,3 proc.). Częstotliwość dokonywania zakupów w sieci rośnie wraz ze stażem internetowym. Z badań przeprowadzonych wśród europejskich internautów przez Forrester Research wynika, że średnio co drugi użytkownik o stażu dłuższym niż 3 lata dokonał zakupu online w ciągu 3 miesięcy przed badaniem, a tylko co trzeci z kupujących w sieci miał staż krótszym niż rok.
W 2005 roku 21 proc. wszystkich e-transakcji wygenerowała branża turystyczna. Linie lotnicze utrzymały duży udział w wartości rozliczonych transakcji, jednak spadł on z 75 do 44 proc. (spadek obrotów spowodowany był upadkiem Air Polonia). Znaczny udział zanotowały książki i płyty CD (9 proc.) oraz usługi i sprzęt GSM (8 proc.).
Największy udział w obrotach polskiego e-commerce miały jednak platformy aukcyjne, w tym przede wszystkim Allegro.pl. Łączna wartość transakcji zawartych na Allegro w 2005 roku wyniosła 1,5 mld zł i była prawie dwukrotnie wyższa niż rok wcześniej.
W 2005 roku już co trzeci polski internauta dokonywał zakupów w sieci. Wskaźnik ten wzrósł do 33,6 proc. z 23 proc. w roku 2004, i potroił się w porównaniu z rokiem 2002. Szybkie tempo rozwoju polskiego e-commerce pozwoliło Polsce wyprzedzić pod względem odsetka osób kupujących online takie kraje jak Włochy czy Hiszpania.
oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl