eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeŚwiąteczne e-zakupy

Świąteczne e-zakupy

2006-11-30 00:08

Okres bożonarodzeniowo-noworoczny to czas wielkich żniw nie tylko w tradycyjnym handlu. To także czas zwiększonych, i to nawet bardzo, obrotów w e-handlu. Dla około 800 sklepów internetowych działających w Polsce to czas wielkich żniw. Dla ich klientów to często czas długiego oczekiwania na przesyłkę z zamówionym towarem.

Przeczytaj także: Internetowe systemy płatności dostępne w Polsce

Polubiliśmy e-sklepy

Według raportu IAB Polska, w 2005 roku nastąpił dynamiczny rozwój polskiego e-handlu, którego obroty wyniosły 3,1 mld zł, z czego obroty sklepów około 1,3 mld zł, a platform aukcyjnych około 1,8 mld zł. Po raz pierwszy w historii obroty handlu elektronicznego osiągnęły poziom 1 proc. całości obrotów detalicznych w Polsce. Prognoza na ten rok jest jeszcze lepsza i wynosi już 4,15 mld zł. Liczba sklepów internetowych wzrosła do prawie 800, z czego płatności kartami płatniczymi umożliwia obecnie prawie 700 e-sklepów.

Główną przyczyną wzrostu przychodów jest zwiększająca się ilość i atrakcyjność oferty sklepów internetowych. Ważną rolę odgrywa również coraz większa dostępność kart płatniczych oraz zmniejszanie się obaw klientów o bezpieczeństwo transakcji. Zaufanie do polskich e-sklepów bierze się również z charakteru, jaki przybrał polski e-handel - większość obrotów (aż 85 proc.) polskich sklepów internetowych jest generowana przez firmy w których internet jest jednym z wielu kanałów dystrybucji. Jedynie 15 proc. obrotów jest generowane przez sklepy typowo wirtualne. Klienci jednak mają większe zaufanie do e-sklepów, których oferta jest dostępna także poza siecią.

Polscy konsumenci online najczęściej dokonują rocznie po kilka zakupów internetowych (30,8 proc.), niemniej dosyć liczna jest grupa dokonująca zakupów częściej (raz w miesiącu – 18 proc., kilka razy w miesiącu – 14,3 proc.). Częstotliwość dokonywania zakupów w sieci rośnie wraz ze stażem internetowym. Z badań przeprowadzonych wśród europejskich internautów przez Forrester Research wynika, że średnio co drugi użytkownik o stażu dłuższym niż 3 lata dokonał zakupu online w ciągu 3 miesięcy przed badaniem, a tylko co trzeci z kupujących w sieci miał staż krótszym niż rok.

W 2005 roku 21 proc. wszystkich e-transakcji wygenerowała branża turystyczna. Linie lotnicze utrzymały duży udział w wartości rozliczonych transakcji, jednak spadł on z 75 do 44 proc. (spadek obrotów spowodowany był upadkiem Air Polonia). Znaczny udział zanotowały książki i płyty CD (9 proc.) oraz usługi i sprzęt GSM (8 proc.).

Największy udział w obrotach polskiego e-commerce miały jednak platformy aukcyjne, w tym przede wszystkim Allegro.pl. Łączna wartość transakcji zawartych na Allegro w 2005 roku wyniosła 1,5 mld zł i była prawie dwukrotnie wyższa niż rok wcześniej.

W 2005 roku już co trzeci polski internauta dokonywał zakupów w sieci. Wskaźnik ten wzrósł do 33,6 proc. z 23 proc. w roku 2004, i potroił się w porównaniu z rokiem 2002. Szybkie tempo rozwoju polskiego e-commerce pozwoliło Polsce wyprzedzić pod względem odsetka osób kupujących online takie kraje jak Włochy czy Hiszpania.

 

1 2 3

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: