Świąteczne e-zakupy
2006-11-30 00:08
Przeczytaj także: Internetowe systemy płatności dostępne w Polsce
Gonimy Europę
Europejskim liderem zakupów w sieci jest Wielka Brytania, gdzie aż 71 proc. internautów kupuje online. Równie wysoki odsetek konsumentów internetowych jest w Szwecji (64 proc.), Niemczech (59 proc.) i we Francji (54 proc.)
Średnia kwota przeznaczona na zakupy online w Europie wynosi 720 euro na osobę. Europejscy konsumenci kupują rocznie średnio 6 produktów. Pod względem wydatków, europejskim liderem jest Wielka Brytania z wydatkami rzędu 1.285 euro na osobę, a następnie kolejno Dania (1.078 euro) i Norwegia (1.074 euro). Niestety Polska w dalszym ciągu pozostaje w tyle pod względem wartości transakcji online przypadających na jednego internautę.
Wielkie żniwa
Niektóre sklepy internetowe w okresie świąteczno-noworocznym wypracowują nawet 90 procent rocznych obrotów. Na ogół jednak pięć-sześć przedświątecznych tygodni przynosi sklepom internetowym około jednej trzeciej całorocznych przychodów.
Oferta e-sklepów jest szczególnie atrakcyjna dla osób chcących uniknąć gorączki tradycyjnych zakupów i przedświątecznego tłoku w centrach handlowych.
Operatorzy sklepów nauczeni już doświadczeniem z lat wcześniejszych do szczyt świątecznego przygotowują się ze znacznym wyprzedzeniem. Część z nich do wielkiej listopadowo-grudniowej inwazji e-klientów przygotowuje się już na początku roku.
Przedstawiciele e-sklepów zresztą sami uważają utrzymanie jakości pracy w tym czasie za kluczowe dla marki sklepu, wdrażając z wyprzedzeniem odpowiednie procedury mające zapewnić sprane działanie. Więksi e-sprzedawcy rezerwują sobie magazyny na gorący okres, optymalizują system obsługi zamówień i zatrudniają z odpowiednim wyprzedzeniem dodatkowych pracowników, mających obsłużyć świąteczny szczyt.
Sprawna obsługa klientów podczas gorącego okresu świątecznego zawsze podnosi markę e-sklepu, bowiem jeśli taki wirtualny sprzedawca jest w stanie zapewnić krótkie czasy dostawy podczas lawiny zamówień, wówczas można domniemywać, iż jest to firma stabilna, solidna i poprawnie zarządzana. Przygotowania oczywiście przynoszą efekty - niektórzy e-sprzedawcy zapewniają bowiem, że zamówienia na świąteczne przesyłki z gwarancją dostawy przed Gwiazdką będą przyjmować nawet do 20 grudnia.
Dostawy wąskim gardłem
Jak wskazują doświadczenia firm działającym na bardziej rozwiniętych rynkach, wąskie gardło w logistyce to niemal stały problem powtarzający się co rok przed świętami. Nawet w USA, uchodzących za wzór działania e-sklepów, wirtualni sprzedawcy wciąż miewają problemy z dostawami. W badaniu Forrestera aż 15 proc. klientów skarżyło się na opóźnione przesyłki w poprzednim sezonie.
oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl